bitloos hoofdstellen uitproberen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

bitloos hoofdstellen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 08:43

Ik wil graag uiteindelijk bitloos gaan rijden met mijn paard maar ik heb geen idee wat het fijnste voor hem is. Ik vind het ook een beetje te veel om ieder hoofdstel te kopen en uit te proberen, dus ik hoopte eigenlijk dat er ergens een webshop was die dat uitleent om uit te proberen, of dat er mensen zijn waar ik het hoofdstel even van mag lenen om hem op mijn paard te knopen.

Ik heb zelf een touwhalster, dit ga ik zaterdag proberen. Hij is nog nooit bitloos gereden maar wel erg leergierig.

het is een haflinger maatje Full.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: bitloos hoofdstellen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:49

Wat je zowiezo kunt proberen, is om je touwhalster uit mekaar te halen en om te knopen tot een side pull.
Nu heb je namelijk alleen een rem en neckreining en tenzij je western op een aardig niveau rijd denk ik niet dat je paard dat gaat snappen, wat uiteindelijk alleen maar frustrerend is.
Je kunt ook je bit van je hoofdstel halen en de teugels aan je neusriem doen. Dan heb je ook een sidepull. Of aan de zijkanten van een halster natuurlijk.
Overigens zijn er ook topics hoe je een gekruist (ik meen kin) van je hoofdstel kunt maken.

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:55

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 09:09

Er zijn wat dingen gebeurd waardoor ik hem onder het zadel aan de ene kant 100 procent vertrouw en aan de andere kant totaal niet. Hij heeft me er een paar keer afgegooit, maar de echte oorzaak weet ik eigenlijk nog steeds niet. Aan de andere kant is hij enorm leergierig en wil super graag wat voor je doen, en ik denk dat hij bitloos wel fijn zal vinden. Omdat ik ook met telkens meer lood in m'n schoenen het bit pak, merk ik dat hij het telkens vervelender vind om het bit in te moeten hebben...

maar ik durf eigenlijk ook niet in 1 keer volledig los te gaan en hem zonder bit te rijden, hij is al een paar keer de bak uit gesjeest en zelfs door de balk heen gesprongen die de bak afsloot....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:55

Millanka schreef:
hij is al een paar keer de bak uit gesjeest en zelfs door de balk heen gesprongen die de bak afsloot....

En dat deed hij terwijl je met bit reed, toch?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 10:19

ik zat toen niet op hem, maar hij had wel een bit in ja. Hij loopt er gewoon doorheen, dus dan maakt niet veel verschil. Ik was hem toen aan het longeren of reed met bit en hij gooide me er af voordat hij de bak uitrende. Toen hij door de balk sprong had ik hem los gegooid. Hij reageert wel goed aan de hand op het touwhalster, maar ik weet niet hoe hij het doet als ik erop zit met bitloos...

Maar dit deed ie ook in het begin toen ik hem net had, hij was ook gewoon bang. Ik ben ook niet boos of echt bang maar meer dat ik het vertrouwen gewoon kwijt ben.

Wilde eigenlijk geen kruisgelinkt vanwege de slechte release van vele, en mijn budget rijkt zo rond de 50 á 60 euro. Zit zelf vaak naar sidepulls te kijken omdat je daar het ge-emmer niet met de releases heb.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:24

Anders moet je Annebe even pben die heeft een bitlozehoofdstellen passervice. Zij heeft heel veel verschillen soorten.
Ze heeft ook een website http://www.bitloosnederland.nl/

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 10:38

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:44

Volgens mij is het incl. rijkosten maar moet je wel met meerdere passen volgens mij. Het kost idd wat maar dan weet je ook op welk hoofdstel jou paard het beste reageerd ;) En als je hoofdstellen gaat kopen weet je natuurlijk ook niet of je paard daar op reageerd en is het natuurlijk ook zonde van je geld. Ik heb er iig goede hulp aan gehad en heb nu het juiste hoofdstel voor mijn tinker. Ik wens je iig veel succes naar het zoeken van het juiste hoofdstel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:43

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 16:10

ik heb een cross rope bridle besteld, dan kan ik die nog even over of onder het bit doen, voor het eigen gevoel. Met andere 'echte' hoofdstellen gaat dat niet zo makkelijk... Als hij er goed op reageert kan het bit er vanzelf wel af ;) Heb net een boomloos zadel gekocht dus daar moeten we ook allebei nog even aan wennen, tegen de tijd dat die zo ingereden is dat ie niet schuift en ik stevig zit is die CRB wel binnen en kunnen we over naar de volgende stap.