Goede kwaliteitshoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sam

Goede kwaliteitshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 08:13

Hallo!

Aangezien mijn lieverd nogal van het slopen is en hij in korte tijd 2 hoofdstellen heeft gemold ;(
Zoek ik nu een goede kwaliteits hoofdstel. Die het in ieder geval wel lang uit houdt :=

Nou vroeg ik me dus af, wat een goed hoofdstel is.
Dus graag jullie ervaring met jullie hoofdstel zodat ik een beetje kan oriënteren.

Sorry als hier al een topic over is..

:evaw:

Alvast bedankt! :j

upendo

Re: Goede kwaliteitshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:16

Hoe sloopt je paard zijn hoofdstellen dan?

Als hij loopt te schuren zou ik er in ieder geval geen dure Passier omhangen. :Y)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 08:19

Hij heeft 2 keer de bakstukken gemold. (hoofdstellen waren blijkbaar van niet z'on goede kwaliteit.)
Maar als het goed is maakt hij ze nu niet meer kapot :=

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:20

Misschien is het dan een optie twee setjes bakstukken van goede kwaliteit te kopen?

Dat scheelt je weer de aanschaf van een heel hoofdstel en dan is het ook geen ramp als er iets mee gebeurt. :)

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:24

Ik heb een hoofdstel van pagony, en mijn paard die schuurt altijd na het rijden haar hoofd aan haar been, wanneer ik het zadel van haar rug haal... Ze weet dat dit niet mag.. als ik hee zeg stopt ze gelijk
Maar er zit nog steeds geen krasje op het hoofdstel ;) En ik vet het eigenlijk ook nooit in.. heb hem nu ongeveer 4 a 5 maanden

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:24

Hoe sloopt hij die bakstukken?
Vind het altijd knap als ik hoor dat een paard een hoofdstel kapot maakt.. Volgens mij gaat er dan iets mis in de opvoeding, je doet het hoofdstel om, je rijd, en je doet het hoofdstel weer af.. Wat kan er daar tussen mis gaan?
Ik denk dat het goedkoper is om de oorzaak van het kapot maken te vinden, dan steeds weer een nieuw hoofdstel aan te schaffen.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 08:32

Hij heeft de hoofdstellen gemold tijdens zijn training, nog voor dat we erop gingen. Hij had de gewoonte om zijn bit door zijn mond te jagen. (Deed hij helemaal zelf hoor, hadden wij niks mee te maken.)

Love_4Ever bedankt voor je reactie! Daar heb ik wat aan! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:01

Ieder hoofdstel gaat kapot als een paard op zijn teugel gaat staan enz. En dat moet ook wel.

Verder kun je een biothane hoofdstel proberen. Biothane breek namelijk niet. En als hij het molt hoef je meestal alleen nieuwe bit klips te kopen.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:39

Ja dat snap ik dat ieder hoofdstel kapot gaat wanneer er druk op komt, dat is maar goed ook, want een ongeluk zit in een klein hoekje.
Maar het lijkt mij niet dat de TS zo vaak een ongeluk mee maakt maar dat het meer "lompigheid" van het paard is, en dan lijkt me dat beter om aan te pakken, en natuurlijk kan het dan nog eens gebeuren.

Maar TS ik snap niet helemaal wat je bedoelt met; "Hij had de gewoonte om zijn bit door zijn mond te jagen." Ik lees het zo dat heel het bit door zn mond gaat en dat die vervolgens op zn bakstukken kauwt? Als dat zo is, is het dan geen idee om rubberringen te kopen of een scharenbit?

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 11:59

Hij doet het nu niet meer gelukkig, het is niet meer voor gekomen. Maar hij kauwde nog niet op zijn bakstukken. We hebben altijd als we gaan longeren z'on bitstukje aan het bit zodat de longeerlijn aan beide ringen vast zit. Als jullie snappen wat ik bedoel. Maar op de een of andere manier kreeg hij het toch voor elkaar dat het bit door zijn mond heen ging en hij dus een ring in zijn mond had.
Hij doet dit nu niet meer, maar zit nog wel met een kapot hoofdstel, heb dat nu opgelost. Maar moet wel een nieuwe hebben...

Nini_Roosje bedankt voor je reactie!

Margreet_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:18

Ik ben erg tevreden met mijn Sommer hoofdstel. Goede kwaliteit leer. Je kunt ze krijgen bij Equipas Zadelservice. Ze zijn er vanaf € 145,=.
www.equipaszadelservice.nl

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:49

Ik heb een stubben hoofdstel. Vind dat toch wel een erg fijn ding.

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:00

Ik heb een zeer fijn hoofdstel, alleen is er nergens meer een merk op te vinden :P.
Ik heb het gekregen toen ik Cleoh kocht, dusja.

Gewoon een beetje rondkijken, en ook zien wat voor hoofdstel je wilt (welke soortneusriemen enz).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:20

Ik heb ook een pagonyhoofstel, het is inderdaad stevig maar ik vind het geen fijn leer. Duurt erg lang voordat het soepel word.
Ik ben daarom aan het kijken naar een ander hooffstel dat ik fijner vind in gebruik.

mariannebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:00

een kieffer,

is lekker soepel en ze gaan heeel lang mee als je er goed voor zorgt.

130 euro maar dan heb je ook wel wat