Bontje onder op maat gemaakt zadel wel goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Bontje onder op maat gemaakt zadel wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:40

Ik heb geld gespaard en heb nu genoeg voor een bontje http://www.equimatch.nl/onderleggers-pads/onderlegger-fleece/ <die dus, en ik heb een op maat gemaakt zadel. Is het wel verstandig om daar een bontje onder te doen? Ik wil namelijk het beste voor mijn pony.
Greetzz Nadiah
PS Misschien heb je nog wel ervaringen waar ik iets aan heb?

Anoniem

Re: Bontje onder op maat gemaakt zadel wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:45

Nee, want je maakt daar mee het zadel krapper

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:46

Als het zadel past op/aan de rug van het paard of pony is een bontje helemaal nietnodig. Die heb je alleen nodig als het zadel niet goed past. Waarom wil je een bontje kopen?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:49

Bontjes zijn bedoeld om een niet passend zadel passend te laten maken. Als je zadel past verpest je het dus helemaal met een bontje, het is echt raar dat zoveel mensen meegaan met die rage omdat het mooi staat.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:50

ik zou het niet aanraden als je zadel een goede pasvorm heeft. het lijkt misschien wel mooi maar het voegt weinig toe aan je paard. dan kun je beter wat leuks kopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:55

Waarom wil je er een bontje onder? Alleen voor de mooiigheid of om een bepaalde reden. Als het voor de mooiigheid is dan zou ik het geld bewaren voor iets anders. Is het bv omdat hij een gevoelige rug heeft dan kun je het wel doen. Ik rijd zelf ook met bontje, omdat die van mij een paar jaar terug een ongeluk heeft gehad met de kar. Op advies van de dierenarts en fysio heb ik het bontje direct op de rug en daar overheen een sjabrak. Daarna komt het zadel pas.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:02

martina1 schreef:
Bontjes zijn bedoeld om een niet passend zadel passend te laten maken. Als je zadel past verpest je het dus helemaal met een bontje, het is echt raar dat zoveel mensen meegaan met die rage omdat het mooi staat.

Mee eens!

Daarbij komt dat het bontje dat je wilt kopen niet echt schapen/lamswol is, zodat het ook nog eens het enige nut ervan mist.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:52

Helemaal mee eens!
Een bontje word tegenwoordig alleen maar gebruikt omdat het mooi staat,
Vroeg laatst aan een meisje waarom ze een bontje onder haar zadel had liggen.
Reactie; 'Het staat erg mooi'..
Euhm, juist...

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:55

Een echt bontje is idd niet zo goed voor het paard.
Maar er zijn ook sierbontjes te koop (dus enkel met bont voor en achteraan) en niet op de plaats waar zadel komt.
Die kun je dus kopen als je gewoon een bontje voor de mooi wil.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:33

-> HAR

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:25

Ik gooi mijn professionele kijk er weer maar eens tegenaan:
Alles even op een rijtje over ECHTE bontjes:

Voor de goede verstaanders: ik verkoop deze bontjes, en toch raad ik ze niet iedereen aan.

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik). Merino wol is NEPWOL!
Dat ding daar in je link is geen bontje, dat is een harige pannenkoek. Kan nooit echt zijn voor die prijs.
Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, dit heet ruggegraatsvrijheid. Dit is van CRUCIAAL belang om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard). Sommige bontjes hebben dat niet, et voila: de mythe van het sowieso knellende bontje was geboren!
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Kan ik gewoon het schaap van de buurman niet scheren?
Dat kan, maar de producten van een fabrikant zijn uitgekamd, gewassen, soms gekleurd, op maat gesneden en soms anti-bacterieel, en natuurlijk gewoon machinewasbaar.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Daarvoor heeft Mattes nu neppers op de markt gebracht, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook. [HAR] Wie rijd er met gelpad/bontje? en waarom?

Je kan bij hen trouwens ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is. Of als je het lelijk vindt, dat wollige schaap erboven op, de bontranden bovenaan weg laten.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:46

Ik ben het volledig met je eens, behalve over deze zin:

foxy80 schreef:
Merino wol is NEPWOL!

Dit klopt niet, merino wol, is wel degelijk wol. Namelijk van het merino schaap. Dit schaap is een van de meest voorkomende schapenrassen ter wereld!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:49

Ja, zie het nu ook, daar had tussen moeten staan "HH"
Die doen dat nl, merino wol van mindere kwaliteit opkopen en dan synthetische haren tussen zetten. Die Equiline van de link van de TS is ook zoiets. Van geen enkele waarde en ziet er ook erg goedkoop uit.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:04

_/-\o_ foxy80
precies zoals het hoort, je hebt helemaal gelijk :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:04

Oke! Ik draag zelf namelijk 's winters altijd thermokleding van icebreaker en dat is ook van merinowol gemaakt :P Vandaar dat ik zoiets had van, he dat is wel wol.

Zombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:01

Of een zadel wel of niet op maat gemaakt is, een zadel hoort zonder bontje gewoon goed op je paard te liggen. Als dit het geval is, dan maakt een bontje zoals hier boven gezegt is het zadel dus krapper.
Onzin dus en niet doen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:35

Ik zou't niet doen.
Je hebt een op maat gemaakt zadel, dus je zadel ligt al perfect.
Een bontje gaat het alleen maar verpesten.

Ik rijd wel met, omdat W z'n vetbolletjes anders gaan irriteren en m'n zadel niet super op Ad past.
En ik ga het nog niet aanpassen aan Ad, want die ziet er elke 2 dagen anders uit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:52

martina1 schreef:

Volgens mij zijn bontjes oorspronkelijk bedoeld voor gevoelige paarden omdat het een natuurproduct is en dus weinig reactie op de rug veroorzaakt, ook met zweten enzo. Niet om een slecht passend zadel passend te maken ;) dat ruiters het daarvoor gebruik wil niet zeggen dat het daarvoor dient ;)

En verder kan ik niets toevoegen aan het bericht van foxy80, compleet mee eens!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:45

Ook ik heb een angemeten zadel, dus niet geheel aangepast ;) maar a toch voor bont kiezen maar dan wel direct op de huid en niet met een dekje ertussen.
Volgens mijn zadelpasser is er wel ruimte voor mits ik er geen sandwich van maak.

Wol geeft de beste drukverdeling, fijn gezien ik niet 50 kilo weeg, dempt en breekt de schokken.

De meninge hierovr verschillen hel erg, en ik denk ook gewoon dat het per paard verschilt.
Ik zou met je zadelmaker bellen en vragen of er ruimte is en dan moet je je afvragen, de werking van wol is het beste op de huid direct en niet over een bontje.

Verder geloof ik simpelweg niet dat een boomzadel altijd 100% past, gedurende het jaar enzo.......dus het bont kan dan wel zeker verbetering bieden en vind ik niet dat je eraan moet beginnen omdat je zadel slecht past.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:17

Helemaal eens met Foxy80. Onze ruin heeft dito een heel gevoelige rug. Onder zijn dure maatzadel ligt een Mattes dressuur sjabrak met wol (rug gedeelte).

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:28

op www.hipponet.be kun je een bontje bestellen voor de sier. Deze heb ik ook onder mijn zadel liggen. Deze heeft alleen een wolle rand, maar aan de onderkant zit niks. Hij maakt je zadel dus niet krapper. Hij kost wel iets meer dan het bontje waar je voor hebt gespaard.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 15:35

Ik wil er eventjes iets aan toevoegen:
Mijn zadelmaker heeft gezegd dat het kan < is dus goed
Mijn pony heeft een gevoelige rug door de eerste eigenaren, en is daarvoor met hetzelfde zadel met een bontje gereden en het zadel is getest en nog steeds goed <is dus ook goed!
dus....... eigenlijk denk ik dat ik het wel doe, als de zadelmaker dat zegt kan het dacht ik zo.
En ik ga toch eerst kijken omdat we morgen (zaterdag) toch naar divoza gaan en Equimatch ligt daar achter dus kijken we daar ook even, en als het me niet aanstaat dan doe ik het gwn niet.
:D :9 *\o/* :') -:(- :O :n :wave: :):) _O- :r =:) :oo

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:56

Persoonlijk zou ik wel doorsparen voor de betere bontjes, dus bv vanMattes, echt een mega verschil met de goedkopere.

Hier mijn nieuwe sjabrak van Mattes met bont erin :

Afbeelding

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:24

Als je zadel past moet je het inderdaad niet doen. Wil je het omdat je het mooi vind koop dan inderdaad de versie die Foxy noemt of vermaak een dekje wat je mooi vind met bont rond de plek waar je zadel komt. ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:37

Tenzij je het zadel hebt gepast en op maat hebt laten maken met bontje. Een bontje is vrij dik en daardoor is er weinig ruimte over op de schoft en wervel. Zelfde geldt voor gelpad. Het zadel is op de blote rug gemeten, dus dat moet perfect passen. Alleen ieder jaar even laten controleren/ opvullen.