Welke maat deken moet ik nu kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Welke maat deken moet ik nu kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:37

oke ik ben helemaal de draad kwijt :')
Ik heb een onwijs lieve ruin van 4,5 inmiddels (juli 5)
Hij schiet al richting de 1.70 en denk dat het niet meer lang duurt voor hij die hoogte haalt.

Nu had ik een hele fijne winterdeken gekocht. Een HH 195 en deze paste perfect.
Maar...ja hoor na 2 maanden lag deze deken in 5 stukken. Gewoon weg niet sterk genoeg voor de slopers in het land.
Oke prima nieuwe winter deken gekocht ook een 195 is deze te klein. Zn kont steekt bijna 10 cm uit 8)7 (oke sommige merken vallen groter of kleiner dat kan)
Dus voor de zekerheid al mijn dekens maar even na gemeten met de hand en nu weet ik het helemaal niet meer.

Vorige winterdeken HH 195 > nagemeten op 205 (paste mooi)
Regen deken Bucas 190 > nagemeten 195 (begint krap te worden bij borst)
Nieuwe winterdeken 195 > nog niet nagemeten (wel te klein)
Zweetdeken buruto 195 > nagemeten 205 (veel te groot. Wel goed qua lengte maar hangt redelijk laag aan de zijkanten)
Zweetdeken 185 > nagemeten op 190 (kont steekt dik 15 cm uit, veel te klein)

Maar wat moet ik nou kopen :')
De bucas regen deken trekt volgens mij alleen naar voren omdat de borst wat krapper word.
Maar moet ik nu voor een 195 of een 205 gaan? of toch voor een tussen maat 200...Zeker gezien zijn leeftijd van 4,5 jaar en jij waarschijnlijk nog wel zal
groeien zeker in de bespiering.

wie o wie kan mij helpen denken. _/-\o_

_Jessie

Re: Welke maat deken moet ik nu kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:30

niemand die mij een advies kan geven over de deken maat die ik het beste kan kopen.. -O-

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:38

Mijn ervaring met HH is dat deze altijd wat ruimer vallen dan de "andere" merken. Ik zou dan weer een HH nemen of als je voor sterker wilt zou ik voor een deken van Horseware kiezen. Hierin heb je ook tussen maten. Als de HH perfect zat dan is denk ik S&K misschien ook wel wat voor je.
Wollen/fleecedekens hebben vaak niet het juiste model/pasvorm. Ik heb er 2 van S&K met loopsplitten deze liggen perfect ook heb ik er een van Equimatch, de fleece combo, met hals, ook deze ligt perfect.

succes met kiezen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:42

Ik wil inderdaad graag een hele sterke deken tegen de 1200-1600D aan. Graag dat deze wat langer dan 2 maanden mee gaat :P Maar ik zat inderdaad al aan een horseware te denken.
Maar dan een 195 of 205... hij is natuurlijk pas 4,5 en zal in bespiering nog wel groeien maar of dat zo danig is dat hij een 195 ook niet meer past. lastig lastig

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:31

Het verschilt ook altijd een beetje per merk. De HH Highliner valt bijvoorbeeld vrij groot (bijna 1 maat).

Gezien de hoogte van je paard denk ik dat je in principe 205 cm nodig zal hebben.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:34

Als ik jouw was zal ik een 205 kopen. Ik heb zelf een deken van Shires en dat bevalt mij goed. Valt normaal, ook heb ik van Baseline valt ook normaal. En nog Pagony en Bridleway. Ik vind ze allemaal normaal vallen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 08:07

Dank jullie! Ik had inderdaad een HH high nek (thor deken).
Ik denk inderdaad dat ik voor een 205 ga.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:27

Doe maar een 205 ;)

Ik heb een ruin (wolk) van 1.72 die nu lekker uitgegroeid is (man, wat was hij vroeger mager :o)
M'n zweetdeken van 195 wordt krap, zijn ene winterdeken van 200 ook.
Dan heb ik nog een winterdeken van 215 dat ik meestal als 2e en bovenste winterdeken gebruik en dat zit perfect (met nog een deken onder dus)

Mijn ervaring is dat het ook afhangt van de lengte van je paard.
Ad is 10 cm kleiner dan Wolk, dus die 195 zou moeten passen. Maar Ad is véél korter en fijner dan Wolk dus die 195 hangt te slobberen dat't geen naam heeft!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:41

HH regendekens vallen iets kleiner uit dan de staldekens. Zou ook gaan voor een 205. Dit kun je ook opmeten. Gewoon een meetlint precies op het midden van de borst houden, waar de sluitingen van de deken zouden moeten komen, en opmeten tot de staart. Dat is dan je dekenlengte. Sommige merken hebben andere maatvoeringen (met name Duitse merken), dan moet je dezelfde lengtemaat -50 cm nemen, dat komt dan overeen met de Nederlandse maatvoering. Succes!

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:44

Ik zou van Horseware een 205 nemen, deze vallen (uit eigen ervaring) niet ruim dus dat zou moeten passen :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:56

je paard een keer opmeten van midden borst tot op de staart ern hier dan afhankelijk hoe jij wil dat de deken achteraan valt er 10-15cm vanaf trekken dan weet je de goede onderlengte...
verder doet pasvorm en model van de dekens ook veel.

zo liggen alle horseware dekens van maat 5.9 tot 6.3 goed op mijn merrie van 1.56 (schuiven, schuren, trekken niet) de kleinste is wat kort geworden op de billen, maar nog niet echt te klein, de middelmaat is ideaal en de grootste ligt goed met een deken eronder. en dit is dan toch ook een variatie van maat 175 tot 190
terwijl een 175 van HH trekt op de borst en goed qua ruglengte, maar een 185 te groot aan de borste en afhangt op der kont.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:15

Dank voor de antwoorden!

Mijn paard is inderdaad redelijk lang gelijnt inderdaad (johnson x formateur) en is nu 1.68 en nog niet uitgegroeid :P
maar inderdaad is 195 precies en die 195 van HH (die 205 is eigenlijk) die hing mooi wat langer over zn kont.
Maar kan ik het beste 1 deken of dan 2 kopen? Een goede dikke staldeken en dan een goede stevige regendeken er over heen?

Kan je bijvoorbeeld de pas vorm ook deels meten?
Dat je bijvoorbeeld dat hals omtrek meet? Of van schoft tot borst?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:18

Ik heb een shire maat 205 met nek, maar voor mn paard van 1.72 is die toch zeker wat te ruim. :+
Maar bijv van scapa zweetdeken is een 205 weer wel goed.

Waarom 2? waarom dan niet gewoon 1 goed gevulde deken. Heb zelf ook tijdje 2 dekens gehad maar met elke dag rijden is het best irritant en heb ik liever 1 deken :))

Of je koopt er goedkope regendeken bij om om te doen als het te warm is voor dikke deken bijv maar toch nog te koud voor zonder deken.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:30

Ja weet niet waarom 2 :+ heb er ook 1 gehad en dat was wel fijn. Ik wil er inderdaad wel een deken gaan kopen met een losse hals.
word gewoon proberen of ik een passende 205 ga kopen want denk ook aan jullie reactie's te zien dat 195 toch te klein gaat zijn :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:50

Als je 1 deken makkelijk en fijn vond zie ik ook niet in waarom je er 2 zou nemen.

Ik laat mijn paard elke winter scheren en hierdoor vind ik het wel fijner om een goede halsdeken voor buiten te hebben en daaronder een 2de deken als het kouder wordt. Maar het maakt het er niet makkelijker op want heb ondertussen al dekens voor 1 paard (vliegen en fleecedekens niet meegerekend)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:56

Hij word niet geschoren, de deken gaat er wel vroeg op zodat hij niet een te dikke vacht aan maakt maar er wel 1 over houd.
Hij staat 24/7 buiten en ik rij ook alleen maar buiten en nog niet actief wedstrijden dus scheren vind ik nog niet nodig.
Maar ik ga inderdaad voor 1 deken in maat 205 en dan 300 grams en losse hals :j dank voor de tips :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:31

Mijn pony word altijd geschoren, ongeacht of het het de tijd ervoor is, dit omdat ik gewoon doorga met rijden en actief wedstrijd rijd, paard eigs ook, maar niet altijd zegmaar, maar die krijgt ook niet zo'n dikke vacht dus.
Paard heeft 400grams nek deken, pony 300 grams gewone deken (die krijgt volgende winter wel weer nekdeken)