Een bit kopen bij de ruitersportzaak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hkim

Een bit kopen bij de ruitersportzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:56

Hallo,

Voor mijn afstuderen doe ik een onderzoek over de verkoop van bitten bij ruitersportzaken.

Ik zou graag van ruiters en amazones een reactie willen op het volgende:
Als je bij een ruitersportzaak een bit wilt kopen voor je paard of pony, word je dan goed geholpen? Bijvoorbeeld als je een probleem hebt tijdens het rijden, kunnen ze jou in de ruitersportzaak goed adviseren? Of heb je het idee/ervaring dat ruitersportzaken weinig kennis hebben over de toepassing van bitten?

Thanks!

StalNollie

Re: Een bit kopen bij de ruitersportzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:58

redelijk, ik kreeg laatst een opmerking,
ik vroeg naar een werking toen zei ze van, dat ligt aan de hand van de ruiter hoe streng een bit is, in principe zei ze als je rustige hand heb kun je met alle bitten rijden.

ik stond echt zo okeee.. zit kern van waarheid in maar dat adviseer je toch niet. kijk er zijn mensen die met groot bitten rijden omdat ze het stoer vinden, en als je dat nog eens er zo bij gaat zeggen rijden dadelijk al die mensen met stang en trens etc.

maar over het algemeen wist ze wel de werkingen van bitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:00

StalNollie schreef:
ik vroeg naar een werking toen zei ze van, dat ligt aan de hand van de ruiter hoe streng een bit is, in principe zei ze als je rustige hand heb kun je met alle bitten rijden.

ik stond echt zo okeee.. zit kern van waarheid in maar dat adviseer je toch niet. kijk er zijn mensen die met groot bitten rijden omdat ze het stoer vinden, en als je dat nog eens er zo bij gaat zeggen rijden dadelijk al die mensen met stang en trens etc.

Dit klopt ook gewoon hoor :+
Mensen gaan echt niet zomaar met stang en trens rijden :')

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:07

ik ben de laatste paar keren erg slecht geadviseerd. Nu heb ik die ruitersportzaak zo ie zo niet hoog zitten, maar het is de enige in de buurt. Altijd een rommeltje en van alles door elkaar.

Ik zocht een enkel gebroken trensje niks bijzonders.. Vond ik achterin het rek een trensje met jawel de guldenprijs er nog op >;) :=
Ik dacht eerst nog mwah kan gebeuren totdat ik zag dat er ook aardig wat schimmel op het bitje groeide. De verkoopster kon alleen maar zeggen: tja dat is vast niet een gewild bitje maar er kan altijd iemand zijn die hem nodig heeft dus we laten hem gewoon hangen 8)7

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:09

Eerlijk gezegd ga ik niet een bit halen als ik niet vooraf advies heb ingewonnen bij b.v. mijn instructrice.
De momenten dat ik bij de ruitersportzaken kom zie ik vaak de medewerk(st)ers die het als bijbaantje hebben.
Misschien een vooroordeel van mij, maar die lijken mij niet echt opgeleid voor dat werk ;)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:10

brrr als er schimmel op groeit, heeft ie denk ik ook al eens in een mond gehangen. Anders krijgt mi schimmel geen kans op een nieuw bitje.

Daar vooral geen bit kopen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:11

Anthea schreef:
StalNollie schreef:

Dit klopt ook gewoon hoor :+
Mensen gaan echt niet zomaar met stang en trens rijden :')

dat weet ik nog zo net niet, ik geef een extreem bit aan nu hoor, maar er zijn werkelijk wel mensen die niet weten hoe een bit werkt maar alleen maar stoer vinden om er een groot bit in te hangen.

ik vind het een zeer rare opmerking die je niet maakt naar klanten toe die informatie vragen.
(en ik geef aan dat ze wel gedeelte gelijk heeft hoor, maar de opmerking hoort niet thuis bij een informatieve vraag in een winkel)

kijk nu weet ik zelf redelijk veel van werking van bitten maar ik vroeg een klein detail en dat kon ze me dan wel prima uitleggen.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:16

Meestal krijg ik wel goed advies, ligt er erg aan waar k heenga voor een bit. Sommige winkels hebben echt amper iets hangen, het is helemaal verstoft en krijg je adviezen dat ik denk :?

Meestal kies ik dezelfde winkel. Ik merk daar het advies als je over wil stappen op een scherper bit, dat ze vragen wat je overweging hiervoor is. Er wordt wel geinformeerd naar de reden dat je een bepaald bit zoekt en meegedacht. Dit vind ik heel fijn, ik sta zeker open voor andere ideeen. Al ga ik wel goed voorbereid naar de winkel, want ik ga met het doel op een bepaald bit te zoeken/kopen.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:35

Meestal wel. (Divoza)
Maar van te voren google ik zelf ook al wel, en check ik het bij instructrice.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:24

geen idee over hoe ruitersport zaken adviseren tegenwoordig :n
als ik iets ga halen heb ik al het voorwerk al gedaan en weet ik exact wat ik hebben wil , vroegah wel eens advies gevraagd, maar kreeg eingelijk altijd heel algemeen advies waar ik weinig mee kon

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:33

Ik weet meestal wel waarvoor ik heenga, maar was gewoon eens aan het kijken en had een ongebroken trensje in m'n handen. Zei de medewerkster: dat is wel een erg scherp bit hoor zo'n stang....
Tja... wist niet echt hoe ik moest reageren :Y) Zet wel vaker m'n vraagtekens bij advies wat soms gegeven wordt..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:50

Myour schreef:
Ik weet meestal wel waarvoor ik heenga, maar was gewoon eens aan het kijken en had een ongebroken trensje in m'n handen. Zei de medewerkster: dat is wel een erg scherp bit hoor zo'n stang....
Tja... wist niet echt hoe ik moest reageren :Y) Zet wel vaker m'n vraagtekens bij advies wat soms gegeven wordt..

In de opmerking van deze medewerker maakt ze al 2 fouten :o De kwaliteit van winkelpersoneel is tegenwoordig niet heel best maarja mensen raadplegen internet eerst voordat ze naar de winkel gaan (als ze al niet op internet bestellen) en weten dus vaak al wat ze nodig hebben en hoeft het winkelpersoneel alleen nog maar af te rekenen. Dus de kennis is ook steeds minder nodig waardoor ze meteen tegen de lamp lopen als er iemand iets specifieks vraagt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:23

Als ik een bit moet aanschaffen dan ga ik eerst met mijn instructrice overleggen en daarna nog eens op internet alles erover opzoeken! Dan komt voor mij het moeilijkste, want de maat die ik nodig heb is niet standaard en dus valt het niet mee om een bit aan te schaffen. Via een ruitersportwinkel lukt dat al niet, dus ik ben op internet aangewezen om te zoeken en dan te bestellen.........
De kennis van personeel is erg wisselend vind ik, ik zorg meestal maar dat ik zelf al helemaal op de hoogte ben.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:25

Tsja, ik kijk liever eerst even rond op internet naar ervaringen of hoor het van mn instructrice/instructeur.

Bijv terwijl ik weg was smeerden ze mn moeder een ongebroken trensbitje aan (vriendelijkste bit dus) aan en erbij zeggen dat die scherper was. (tsja, mn moeder heeft niet veel verstand daarvan dus die smeer je van alles aan) Ik thuisgekomen heb dat bit in de kast gepleurd en lekker weer met myler gaan rijden waar ze fijn op ontspant.

Dus nee, ik neem het niet zo nauw met de adviessen van ruitershops :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:29

Myour schreef:

Hahaha dat had ik ook toen ik mijn Happy Mouth ongebroken trens kocht. Die werd op de kassa aangeslagen als "HM stang" :roll:

Het is dat ik nu een Myler heb en voorlopig even geen nieuw bit meer hoef, maar mocht ik ooit nog eens een nieuwe zoeken, dan ga ik eerst zelf op onderzoek uit en koop ik uiteindelijk wat mij na dat onderzoek het beste lijkt. Het lijkt wel alsof je het van de verkopers niet moet hebben helaas...

Dat maakt mij ook gelijk nieuwsgierig naar de kennis op andere gebieden: slecht advies geven over een bit is al niet handig, maar wat nou als een goedgelovig persoon een zadel komt kopen...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:40

Qua bitten zoek ik zelf eerst alles op. Heb dezelfde ervaring gehad toen ik een ongebroken rubber trens ging halen. Ik zag ze niet dadelijk hangen (heel veel bitten) en ik vroeg dus "een ongebroken rubber trensje alsjeblieft".
Reikt die man me een pelham aan? Eh, ben ik nou dom, of valt dat ook al onder trensje dan :o?
Hij vroeg ook waarom ik zo'n scherp bit nodig had. Dus ik gaf eerlijk antwoord (dat "scherpe" maar negerend) dat mijn dubbelgebroken aurigan bustrens teveel protest teweegbracht, dat het minste contact al teveel druk gaf.
Ging hij me even een flinterdunne ongebroken pelham aanraden, ofwel een pessoabit. Kun je beiden heel erg fijn gaan bedienen, ideaal bij protest op druk in de mond!

Juist ja. Hadden ze de maat van de rubber ongebroken niet binnen, ben maar gelijk ergens anders gaan kijken. En tgoh, paard loopt nu super op dit bitje :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:45

Natuurlijk hebben alle bitten een theoretische onderbouwing qua inwerking en toepassing. Maar in mijn ervaring is het adviseren in bitten en het gebruik hiervan bijna onmogelijk: waar het ene paard perfect op reageert breekt de ander de tent ermee af. Het is zo "persoonlijk" en zo verschillend per paard wat goed werkt. Zoals gezegd, er zijn wel een paar basisregels (en sowieso hoor je als verkoper je terminologie op orde te hebben), maar een bit adviseren zonder het paard IRL te hebben gezien lijkt mij vrijwel ondoenlijk...

Hkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 09:39

Zoals ik hier lees zijn velen vooraf op onderzoek gegaan, maar wat als er nu iemand bij zo'n ruitersportzaak komt die eigenlijk ook zelf al iets in gedachten heeft, maar er zelf geen verstand van heeft? Deze mensen kunnen ook goed op internet rondsurfen en iets kiezen wat een vriend of vriendin ook gebruikt. Komen zij in de ruitersportzaak met het idee wat ze hebben, ookal snijd dit geen hout, kunnen ze dan goed geadviseerd worden?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:47

Ik vraag eigenlijk nooit advies in een ruitersportzaak, want zij kennen mij en mijn paard niet, waardoor het mij onmogelijk lijkt een passend advies te geven. Als ik eens bedenk een ander bit te willen proberen, kijk ik altijd of een van mijn stalgenoten nog iets heeft wat naar mijn idee een optie zou zijn. Deze leen ik dan een tijdje en als het prettig werkt schaf ik een gelijke aan.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:03

Hkim schreef:
Als je bij een ruitersportzaak een bit wilt kopen voor je paard of pony, word je dan goed geholpen? Bijvoorbeeld als je een probleem hebt tijdens het rijden, kunnen ze jou in de ruitersportzaak goed adviseren? Of heb je het idee/ervaring dat ruitersportzaken weinig kennis hebben over de toepassing van bitten?

- ja bij onze ruitersport zaak in de buurt wordt je over het algemeen heel goed geholpen. de werknemers daar hebben ook veel verstand van paarden en zijn er ook voor opgeleid. ze helpen mij altijd goed met welke ruitersportspullen ik moet hebben en ruilen is geen groot probleem.
- over problemen bij het rijden vraag ik altijd advies aan mijn instructeur of instructrice. die zijn daar meer voor en zien het probleem ook echt. iemand in de ruitersport zaak kan natuurlijk niet zien waar het rijtechnisch aan ligt.
- deze ruitersportzaak waar ik kom heeft genoeg kennis over paarden en bitten. maar ik ken ook genoeg anderen waar het veel lastiger is. omdat ze niet de kennis bezitten en het assortiment kleiner is. bij deze ruitersport zaak kan een hoop in overleg en is er een hoop te bestellen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:19

Ik zorg eigenlijk altijd dat ik precies weet wat ik wil en hoef het dan alleen nog maar te kopen. Persoonlijk vindt ik dat je niet altijd wat hebt aan advies van mensen in de winkel. Ten eerste kennen ze het paard niet en ten tweede kennen ze het probleem niet en sommige ruiters hebben moeite om het probleem te verwoorden. Dus ik zou als al advies zoekt eerder aan je instructeur/trice vragen.
Nadeel in ruitershops is dat hun aanbod in bitten vaak ontzettend beperkt is.
Ik heb namelijk al 2 x voor een vrij simpel bit 3 verschillende winkels langs moeten gaan. En het ene bit moest ik bestellen en het andere bit had gelukkig dat laatse winkel wel op voorraad. Ontzettend irritant.

@Myour wat een opmerking je hebt ze toch wel even op dat feit gewezen?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:24

Ik heb wel eens twijfels gehad over de maat van een bitje bijvoorbeeld. Bij onze ruiterwinkel mag je een bit gewoon proberen en is het niet goed, dan kan je hem terug brengen (wel goed afspoelen uiteraard)
Ik heb persoonlijk ook weinig bezwaar tegen zo'n 'gebruikt' bit.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:26

Ik vertrouw de adviezen in een ruitersportzaak meestal niet. Soms merk je dat een medewerker er wel verstand van heeft maar er zijn ook anderen... Helaas.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:28

nee, meestal vind ik de adviezen niet veel waard, maar dat komt misschien ook wel door tekort aan informatie. Een hoofdschuddend paard of een die moeite heeft met de aanleuning is daarnaast vaak niet de schuld van het bit, maar dat van de ruiter & daar kan het personeel niets aan doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:32

In de grotere ruitersportzaken veelal slechte adviezen.
Bij divoza en hypoplaza heb ik meerdere vreemde adviezen gekregen.

Wanneer je een vraag hebt over een fijn bitje voor een gevoelig paardje welke wat moeilijk is in de aanleuning, krijg je al snel een loeischerp bit in je handen geduwt. "Hiermee gaat hij makkelijk aan de teugel" was het advies toen :')
Verkoopster stond erg raar te kijken toen ik en een vriendin lachend en hoofdschuddend de winkel uitliepen met een simpel dubbelgebroken trensje ipv het rolletjesbit.

Soortgelijk geval wat later ook gehad toen een vriendin op zoek was naar een dun bitje voor haar sensibele merrie... welke echter erg weinig ruimte in haar mond heeft.
Toch bleef het advies een 18mm dik bit... want dat was sowieso zachter, ook al was er geen ruimte voor :')

Hier in de buurt ga ik naar 't ruiterhuis.
Daar staan mensen achter de balie die ook echt verstand van iets hebben en je nooit zomaar het duurste product zullen aansmeren. Vooral voor advies over bitten ben je aan het goede adres, veel mensen die voor het eerst met S&T gaan rijden gaan daarheen.