Ervaringen met de Mattes sjabraken met wol?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Ervaringen met de Mattes sjabraken met wol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 06:51

Zijn er mensen hier met ervaringen met de Mattes sjabraken, dus niet de onderleggers maar de dekjes met onderkant van wol op de rug gecombineerd aan een vast dekje?
Geen wol onder de benen maar echt alleen op de rug.

Afbeelding

Wat zijn de ervaringe, de zweetafdrukken en vinden jullie het fijn?
Mijn zadelmaker vertelde mij dat wol de beste drukverdeler is, wel direct op de rug gedragen.

Nu ben ik dus benieuwd naar enkele ervaringen :D

Akecheta

Re: Ervaringen met de Mattes sjabraken met wol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 06:54

Mattes is erg dik. Ik vond het te dik. Na zal na een tijdje gebruik de wol wel wat inklinken, maar dit vond ik echt té. Doordat het zo dik is, vond ik het zadel meteen minder goed liggen.
Wol op de rug gedragen is inderdaad wel een goede drukverdeler.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 07:08

Ja ik heb een nieuw zadel, de zadelpasser zei dat er ruimte was voor de wol van mijn Mattes onderlegger, maar niet in combi met een dekje......dat werd te krap.
Mijn pony heeft wat rugverleden ghad dus vandaar dat ik graag wil dat het comfortabel is voor hem, volgens haar zou het goed voor hem zijn om met wol te rijden, maar ze zei niet dat het anders slecht is om met een gewoon dekje te rijden ;) zo bedoel ik het niet maar wilde me er ees in verdiepen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:11

Als je ruimte hebt volgens de zadelmaker dan is het zeker de moeite waard om te proberen. Volgens mij is het voor het paard wel fijn. Kan je het niet lenen van iemand, het is nl nogal een aanschaf.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 07:15

Haha nee, ja ik heb zelf een mooie onderlegger maar dat word dus te krap, hebben we geprobeerd, die had ik nieuw gekoch van mattes voor ijdelijk onder mijn vorige zadel.
Helaas heeft verder niemand zo'n dekje, en ik wil niet me allen de onderlegger onder mijn zadel vanwege het zweet op het leer dan waar geen dekje zit.
Heb een zade met bruin en dan ben ik bang voor vlekken.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:25

volgens mij heb ik ook ergens gelezen dat je ook de wol op halve lengte kan laten scheren, dan is het nog minder dik..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:28

Dan zou ik eerder informeren naar een pro lite pad. Die heb ik zelf ook en heb niks meer als lof voor die pad!

Dat is denk ik een betere druk verdeler + schok opvanger als wol.

Daarnaast maakt die het zadel niet krapper het komt alleen heel iets hoger te liggen maar minder als bij een bontje.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 10:42

@Bianca, ja lees nu ok net ergens een post op Bokt over het eventueel op halve lengte te laten scheren ;) maar zou het dan nog wel zo effectief zijn?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:44

ehm geen idee eigenlijk, ik zou gewoon een mailtje sturen, ik werd altijd erg goed geholpen (heb een singel dus iets anders)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 10:48

Ja ze zijn erg goed met de mail, had hun zelf al gcontacteerd vanwege mij onderlegger....... ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:23

Loes, je kan me ook pb' en ;)

Wat je vraag betreft, er zijn verschillende klanten van mij op bokt te vinden, gewoon even zoeken met de zoekfunctie.

En je kan de wol inderdaad gratis op halve dikte laten scheren, voor gewoon dressuur te rijden is dat helemaal prima, als je regelmatig springt of western rijdt zou ik de reguliere dikte aanraden.