Gebroken boom Rossner zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveTessa

Gebroken boom Rossner zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:06

Ik heb een Rossner Amerika dressuurzadel, waar ik altijd met veel plezier op heb gereden.
Nu is laatst de boom kapot gegaan (en met kapot bedoel ik dwars doormidden), metaalmoeheid.
Ik heb Divoza ruitersport gebeld, daar komt immers het Rossner zadel vandaan, maar die vertelden mij dat het onherstelbaar is.

Zijn er mensen hier op bokt die hetzelfde probleem kennen, en wat hebben jullie er aan gedaan?

Het zadel is verder namelijk nog in perfecte staat en ik vind het zonde om hem hierom weg te gooien.

steinstein

Re: Gebroken boom Rossner zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:07

Hoe lang heb je het zadel al.
Valt dit niet onder garantie?

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:36

Als hij nog in de garantie tijd valt moet je nogmaals contact opnemen met divoza.
Anders zou ik eens contact opnemen met een zadelmaker, het liefst een wat oudere die zoals ze zeggen een rot in het vak is.. Dat zijn vaak wonder dokters voor zadels...

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:42

Het zadel valt buiten de garantie, het had dacht ik 5 jaar garantie op de boom, en ik heb het zadel al langer. Ik heb hem echter altijd goed onderhouden, netjes weggehangen en je kan er voor de rest amper aan zien dat hij al 'zo oud' is. Ik zal even 'zoeken' naar een oude rot in het vak

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:06

Is er niks met het zadel gebeurt ? Heel vreemd dat de boom gebroken is, dit mag normaal gesproken niet gebeuren. Ook niet binnen 10 jaar.
Als Divoza hier niks aan wil doen zou ik toch contact opnemen met de fabrikant.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:52

Dus je wilt de hele boom van het zadel vervangen? Ik denk dat dat erg duur wordt. En gezien het zadel al wat ouder is zou ik dat niet doen. Ook zou ik niet de boom laten repareren blijft vaak toch een zwakke plek.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:58

Tigra_ schreef:
Dus je wilt de hele boom van het zadel vervangen? Ik denk dat dat erg duur wordt. En gezien het zadel al wat ouder is zou ik dat niet doen. Ook zou ik niet de boom laten repareren blijft vaak toch een zwakke plek.

Als zij het zadel fijn vind en zegtd at ze het altijd goed onderhouden heeft en het er dus niet oud uit ziet, zou ik liever de boom vervangen dan een geheel nieuw zadle kopen!

Trouwens ik weet niet of je fugers kent??

Ik weet ook niet waar je woont natuurlijk :Y)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:00

courtjuh schreef:
Tigra_ schreef:

Als zij het zadel fijn vind en zegtd at ze het altijd goed onderhouden heeft en het er dus niet oud uit ziet, zou ik liever de boom vervangen dan een geheel nieuw zadle kopen!

Trouwens ik weet niet of je fugers kent??

Ik weet ook niet waar je woont natuurlijk :Y)

Tuurlijk als ze dat wil moet ze dat doen. Ik zeg alleen maar dat het kan zijn dat je goedkoper uit bent met een nieuw of tweedehands van dat zelfde merk. Geloof dat de Rossner rond de 700/800 nieuw zit. Gehele nieuwe boom wil zeggen dat ze het hele zadel uit elkaar moeten halen en terug in elkaar moeten zetten denk dat je het met een 200 euro dan niet red. Zadel is geloof al ouder als 5 jaar. Dus als je kijkt naar de marktwaarde en dan wat een reparatie kost. Dat is het enige wat ik zeg. Informatie inwinnen is natuurlijk nooit verkeerd.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:36

is echt de hele boom gebroken of alleen het kopijzer? Hele boom vervangen gaat nieteens volgensmij.
Ga er ook nooit in mee als iemand verteld de boom te kunnen repareren. Heb zo'n zadel op Horse Event bij de bokt stand gezien, dat wil je niet op je paard hebben.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:56

Als echt de hele boom gebroken is ben je zeker wel 500 euro kwijt, verder zul je dan ook goed moeten zoeken naar een zadelmaker die dat kan of opsturen naar Rosner. De boom zal zowiezo van Rosner moeten komen denk ik. En als je zadel al meer dan 5 jaar oud is is het dus eigenlijk "goedkoper" om een nieuwe te kopen.

Edit: laat je dus niet afschepen door een zadelmaker die de boom zelf gaat maken. Dat blijft een zwakke plek en je boom is niet meer symmetrisch.
Laatst bijgewerkt door supersambo op 28-03-11 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:02

Ik heb ook een rossner gehad, doorverkocht aan een vriendin die vorig jaar ook opeens zat met een gebroken boom. Zadel was zeker 10 jaar. Naar Van Rijs gegaan, die hebben er een nieuwe boom ingezet. Kan dus wel worden gemaakt.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:15

Wat kostte dat ?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:25

Dat ga ik ff navragen bij m'n vriendin, volgens mij viel het wel mee. Laat het vanavond weten.

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:26

De boom zelf is niet gebroken maar het kop ijzer precies in het midden maar divoza heeft geen nieuwe.
Want als die er was had mijn vader hem zo kunnen vervangen. Maar ik dacht misschien heeft iemand dit probleem anders op gelost. Vindt het zonde om het geheel zo weg te gooien.
Heb al een nieuw zadel gekocht een kentaur elektra bevalt goed. Maar dacht wie weet kan de rossner weer gemaakt worden.Omdat we hem zelf uit elkaar kunnen halen en weer in elkaar kunnen zetten dus vandaar.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:39

Lassen is vaak geen aanraden, het blijft een zwakke plek dan. (dat is vaak de oplossing die zadelmakers toepassen, kost gemiddeld een €50,- )

Een compleet nieuwe boom kost minimaal €500,- en dan is het nog maar de vraag of rossner(Divoza dus aangezien het hun eigen huismerk is) losse bomen levert...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:42

Hoezo blijft het een zwakke plek bij lassen dan? Bij auto's zijn de lasnaden/lasplaten vaak nog sterker juist dan het gewone metaal

Maar goed, ik zou er zelf geen 300,00 voor over hebben om zo'n zadel te laten maken, zonde ja...Maar ja, liever een paar 100 bijlappen en dan maar een nieuw zadel

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:46

Colway schreef:
Hoezo blijft het een zwakke plek bij lassen dan? Bij auto's zijn de lasnaden/lasplaten vaak nog sterker juist dan het gewone metaal

Maar goed, ik zou er zelf geen 300,00 voor over hebben om zo'n zadel te laten maken, zonde ja...Maar ja, liever een paar 100 bijlappen en dan maar een nieuw zadel

Omdat ze niet de ruimte hebben om er een nieuw stuk ijzer op kunnen zetten in een zadel, ze kunnen dus alleen de naad aan elkaar lassen en dat is niet een erg sterke verbinding

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:48

lasnaden zijn doorgaans juist verschrikkelijk sterk, het metaal breekt vaak juist niet op de lasnaad

Mijn broer is lasser..Vandaar ;-)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:50

Colway schreef:
lasnaden zijn doorgaans juist verschrikkelijk sterk, het metaal breekt vaak juist niet op de lasnaad

Mijn broer is lasser..Vandaar ;-)

Ja maar de doorsnee zadelmaker is géén lasser :+ En juist daar gaat het fout, zadelmakers prutsen het liefste zelf...(met als gevolg dat die lasnaden alles behalve sterk zijn...)