ervaringen met barefoot Lexington?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoushka

ervaringen met barefoot Lexington?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 15:14

Ik wil een ander zadel koopen voor mijn paard omdat ik geen boomzadels kan vinden die hem goed passen.
Ik twijvel alleen of je er nog wel gewoon dressuurmatig mee kan rijden of is het echt heel anders, ik rijd Z1 dressuur met hem

Kitty_

Re: ervaringen met barefoot Lexington?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:20

Bestel een testzadel bij equixantos, dan kom je er vanzelf achter ;-)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 07:39

kan ik niet, woon in spanje, en de leverancier hier heeft geen testzadels

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 07:45

Waarom heb je de voorkeur voor de lexington?
Als ik namelijk een (dressuur) zadel zou aanraden zou het niet deze zijn.
(het achterboogje is heel hoog waardoor je haast naar voren wordt geduwd)
Dan zou ik liever een Londen Cheyenne of Cherokee aanraden.
Afhankelijk van wat jij mooier vind natuurlijk ;)

In het algemeen kan ik wel over de boomloze (barefoot) zadels zeggen dat je er zeker wel dressuur mee kan rijden, het is alleen wel zo dat je wel eens heel veel moeite kan hebben met met je balans in het begin.
Als het goed is zit je nog vrijer in een boomloos zadel, waardoor je dus wel eens kan hebben dat je benen alle kanten opgaan e.d.

Overigens heeft de Cherokee nog extra wrongen waardoor je iets "gedwongener" zit, dat kan soms wat helpen qua balans

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:00

Ik vind de Londen, Cheyenne ed wat te breed zitten. Dan sluiten je benen niet mooi aan, tenminste bij mijn pony. De Lexington zit wel smal, maar daardoor zit je ook wat hoger boven je paard..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:35

Ik volg ook even: vind juist de wrongen bij een boom-dressuurzadel erg fijn zitten, en denk nu ook over een Lexington. Al rijd ik nog geen dressuur, haha.

Denk wel dat het erg wennen is in het begin, omdat je totaal anders zit in een boomloos. Je voelt ook veel meer bewegingen van het paard.

En ook ik kan geen testzadel bestellen, omdat ik simpelweg (nog) niet op mijn paardje durf te rijden :o

A_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:51

anoushka schreef:
kan ik niet, woon in spanje, en de leverancier hier heeft geen testzadels

Ik woon zelf ook in spanje en heb sinds een tijdje ook een nieuw zadel. Heb zelf ook voor testzadels gezocht (wel gewoon dressuur zadel) maar het enige wat te proberen was waren zaldi zadels en prestige. Heb dus uiteindelijk blindelings van het internet gekocht en een zadelmaker uit duidsland heeft hem toen op m'n paard passend gemaakt. Wat ik hierbij bedoel is dat het erg moeilijk wordt om een zadel uit te proberen. Misschien kan je er een tijdelijk uit NL halen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:57

Ik heb de Lexington voor Barefoot Belgie getest voordat deze in de winkel kwam te liggen.
Het zadel opzich zit heerlijk.
Alleen mijn paard maakt zicht tijdens de draf enorm rond in de rug, waardoor de achterkant van het zadel omhoog komt en je als het ware voorover je zadel word uit geduwd. Maar dit probleem zal niet voor iedereen gelden.
Nog een minpuntje wat ik destijds opmerkte wat de de beugel ophanghaak naar beneden schoot, de de beugelriem er opeens afschoot als je aan het draven of galoperen was. Levens gevaarlijk was dat. Maar ik geloof dat dit probleem inmiddels al wel verholpen is.

Verder vind ik het een mooi zadel met een echte dressuur uitstraling en een nette lpasvorm op het paard.

De Londen is ook een heel fijn dressurzadel. Deze zit inmiddels al een stuk minder breed dan vroeger, maar nog steeds breder dan de lexington.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:02

Kaspar schreef:
Ik heb de Lexington voor Barefoot Belgie getest voordat deze in de winkel kwam te liggen.
Het zadel opzich zit heerlijk.
Alleen mijn paard maakt zicht tijdens de draf enorm rond in de rug, waardoor de achterkant van het zadel omhoog komt en je als het ware voorover je zadel word uit geduwd. Maar dit probleem zal niet voor iedereen gelden.
Nog een minpuntje wat ik destijds opmerkte wat de de beugel ophanghaak naar beneden schoot, de de beugelriem er opeens afschoot als je aan het draven of galoperen was. Levens gevaarlijk was dat. Maar ik geloof dat dit probleem inmiddels al wel verholpen is.

Verder vind ik het een mooi zadel met een echte dressuur uitstraling en een nette lpasvorm op het paard.

De Londen is ook een heel fijn dressurzadel. Deze zit inmiddels al een stuk minder breed dan vroeger, maar nog steeds breder dan de lexington.

Ik heb het zadel een jaar geleden gekocht, en het beugelprobleem is inderdaad verholpen.

Vind het overigens een prima zadel, maar rij er weinig mee (blessure paard) en alleen recreatief.

vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:19

Ik gebruik het zadel op verschillende paarden en het ligt eigenlijk op allemaal prima. Paarden lopen er ook allemaal goed mee. En zelf zit ik er zeer fijn op.
Zeker goed dressuurmatig mee te rijden, diepe en gesloten zit en absoluut geen zwabber benen.

Zadel zelf heeft een smalle twist, maar als je het op een breed paard legt zit je uiteraard nog steeds behoorlijk breed. Echter veel smaller dan op de Londen en de Cheyenne.
Ik ben er heel blij mee.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:26

Vledder, vind jij niet dat je zo hoog boven je paard zit met een Lexington?

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 22:39

bedankt voor de reacties,ik heb toch een tweedehandse lexington besteld,mn moeder een cheyen volgens mij, die met dat paardenhoofd aan de zijkant

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:12

Ben benieuwd wat je er van vindt. Ps je moeder heeft dan een Stella besteld :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:14

Of een Cherokee :P

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:33

ik heb gisteren een Lexington uitgeprobeerd, en oeeeew wat zit die lekker zeg!!! hij oogt wel groot op mijn fjord van 144cm vergeleken de BF Cheyenne die ik nu heb, maar erg mooi en hij zit heerlijk de zit is ook smaller vergeleken de cheyenne . wel zwabber ik nog wat met mijn benen tijdens het lichtrijden in de draf, het doorzitten vind ik weer makkelijker... maar had begrepen dat de beugelophanging daar ook mee te maken heeft. Ik heb deze helemaal voorin het zadel, misschien dat ik dit wat naar achteren moet leggen? Ik ben na het testen van wat andere boomloze zadels wel tot de conclusie gekomen dat ik de BF zadels wel vind regeren in boomloos zadelland! Zeker qua kwaliteit en prijs, de lexington ga ik vanmiddag weer proberen en zal na een uurtje rijden even wat foto's maken en nogmaals mijn bevindingen van dit zadel plaatsen. die nieuwe pads zijn trouwens ook om te zoenen met die antislip aan de bovenkant!!!

al met al zijn mijn bevindingen ten opzichte van barefoot wel een dikke pluim waard!

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:35

Jennyxx schreef:
Vledder, vind jij niet dat je zo hoog boven je paard zit met een Lexington?

vind ik ook wel een beetje maar het zit wel als een huis en smaller, en het contact wat je met je paard hebt vind ik persoonlijk weer prettiger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:42

Het VPS van de Lexington is ook wat dikker dan van de andere modellen , dus het klopt dat je wat hoger en smaller zit :)

Dat is altijd het nadeel van smaller willen zitten : automatisch moet je dan ook hoger komen te zitten , omdat je o - vormige paard dan een A - vormig zadel krijgt : bovenaan smaller , maar daardoor wel hoger :)

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:36

heb geen fotoos gemaakt maar heb er vandaag een uurtje op rond gereden en ik ben helemaal om, paardje ontspant en laat haar rug los. Komt aan de teugel, loopt lekker. Ik had het eerste kwartier echt goed pijn en de pommel zat even in de weg maar je leert wel rijden van dit zadel, benen lagen mooi stil en na een poosje wennen zat ik als een huis. Ook in de galop en tijdens het doorzitten zit ik veel fijner/steviger.
Moest wel even wennen maar das met elk nieuw zadel denk ik wel, wat mij opvalt is dat dit zadel echt als een huis zit.
ik kon in het bf cheyenne zadel niet lekker een flink stuk te galloperen en in dit zadel had ik absoluut geen problemen en ook de verlichte zit lukt mij in dit zadel veel makkelijker.

al met al geef ik dit zadel een dikke 9 en de barefoot cheyenne dan een 8+.

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:55

gebakje schreef:
heb geen fotoos gemaakt maar heb er vandaag een uurtje op rond gereden en ik ben helemaal om, paardje ontspant en laat haar rug los. Komt aan de teugel, loopt lekker. Ik had het eerste kwartier echt goed pijn en de pommel zat even in de weg maar je leert wel rijden van dit zadel, benen lagen mooi stil en na een poosje wennen zat ik als een huis. Ook in de galop en tijdens het doorzitten zit ik veel fijner/steviger.
Moest wel even wennen maar das met elk nieuw zadel denk ik wel, wat mij opvalt is dat dit zadel echt als een huis zit.
ik kon in het bf cheyenne zadel niet lekker een flink stuk te galloperen en in dit zadel had ik absoluut geen problemen en ook de verlichte zit lukt mij in dit zadel veel makkelijker.

al met al geef ik dit zadel een dikke 9 en de barefoot cheyenne dan een 8+.

wil mijn eigen bericht verbeteren en geef het zadel een 10.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 07:37

ben blij dat te horen, wij verqachten onze zadels begin volgende week

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:41

Tip die ik kreeg van een handelaar hier in de buurt met die dingen, ga voor de london. Zoals eerder aangegeven duwt de lexington je naar voren.