Pony pakt bit vast bij uitdoen hoofstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaisNBenj

Pony pakt bit vast bij uitdoen hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:10

Wie kan mij helpen, dit is een erg vervelend probleem.
Mijn newforest pakt bij het uitdoen van het hoofdstel het bit vast
en loopt dan/trekt dan met zijn hoofd naar achter.
Soms gebeurt het wel dat ik dan loslaat uit schrik en dat hij met hoofdstel half aan
staat, omdat hij dat ding nog vast heeft. Altijd bang dat hij in de teugels stapt!
Hoe kan ik dit oplossen? We doen nu altijd met 2 het hoofstel uit,
1tje doet de riemen en pakt hem vanboven, en de ander doet dan het bit mee uit.
Ik wil ook gewoon graag het hoofdstel zelf uit kunnen doen, zonder hulp.
We doen het altijd op een rustige manier, maar toch op het einde pakt hij het vast.
Graag tips gevraagd!
Groetjes, Daisy

Persevero

Re: Pony pakt bit vast bij uitdoen hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:12

eerst bit aan de zijkant losmaken en uit doen dan hoofstel afdoen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:12

Op dezelfde manier als dat je hem indoet bij sommige pony's? Vinger tussen de mondhoek zodat ie zn mond opent.

Ken meer paarden die het doen, misschien omdat het best onnatuurlijk voor ze is om iets wat in je mond zit uit te spugen..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:13

Is dat zo erg dan? De mijne doet het ook, ik laat gewoon rustig het hoofdstel zakken, dan pakt hij het bit en staat daar nog even op te bijten en vervolgens laat hij dat ook los. Heb daar geen probleem mee, hij houdt nou eenmaal graag iets vast en ik heb er geen last van, vind het altijd wel schattig. Mocht je het echt vervelend vinden kan je dan geen vinger in zijn mond leggen terwijl je het kopstuk over zijn oren heen haalt?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:16

Gewoon even wachten, dan laat hij vanzelf los

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:17

Vrij veel paarden doen dit, gewoon lekker laten gaan. Ze laten m vanzelf los, alleen wel het hoofdstel vast houden (anders heb je rond vliegende bitten, "auw").

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:17

Mijne doet het ook maar ik zorg dat ik iets van een snoepje vast hebt zodra ze dat ziet laat ze meteen los. Wel probeer ik van te voren met vinger in de mond te steken zodat ze haar mond open doet. En dan goed belonen als ze hem in een keer los laten.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:22

Mijn paard doet dit ook altijd, gewoon vasthouden, niet trekken of gekke dingen doen.

R_S_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:28

Mijn pony deed dit ook altijd.
Ik hield altijd met m'n ene hand het hoofdstel gewoon vast, zodat het bit niet in z'n mond hing, en m'n andere hand zette ik op z'n neus en schudde dan z'n hoofd heen en weer. Dan had ie altijd wel door dat ie z'n mond even open moest doen :P

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:56

Wat apart deze variant heb ik nog niet eerder gehoord..
Maar niet echt vervelend toch? Vind het eerder schattig, of houd je pony het uren vol? ;o)

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 07:15

Schattig? Mss dat sommige het niet goed begrijpen.
Hij word bijna bang om het zo te zeggen met het hoofdstel uit te doen,
als het bit uit zijn mond komt. Met gevolg dat hij dus naar achteren loopt en bit
nog vast heeft en de rest van het hoofdstel daar al los hangt.
Hij schrikt dan echt.
Is niet dat hij dat even vast houdt en daar lief op gaat knabbelen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 07:17

66996236 schreef:
eerst bit aan de zijkant losmaken en uit doen dan hoofstel afdoen

Dan is dit de beste tip!

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 07:31

Ja, ik ga ht zo eens proberen!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 07:34

DaisNBenj schreef:
Schattig? Mss dat sommige het niet goed begrijpen.
Hij word bijna bang om het zo te zeggen met het hoofdstel uit te doen,
als het bit uit zijn mond komt. Met gevolg dat hij dus naar achteren loopt en bit
nog vast heeft en de rest van het hoofdstel daar al los hangt.
Hij schrikt dan echt.
Is niet dat hij dat even vast houdt en daar lief op gaat knabbelen.

Hier nog een die precies hetzelfde doet, of naja, tijdje heeft gedaan :j
Pony vond het dan erg en schoot direct achteruit, laat m nu heel rustig zakken, en even vinger zijkant mond zodat ze wel echt mond open doet met uithalen en geen problemen meer :)

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 08:12

Ok melanieB, bedankt voor je reactie. Ik ga het zo eens in mijn (eentje) proberen.
Groetjes!

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:36

Dan is dat inderdaad de beste tip, enig idee waar de ´angst´ vandaan komt?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:44

haaa herkenbaar :+

probeer gewoon eens een vinger of een duim naar binnen te steken(in de mond dan he.. :') ) als je volgende keer het hoofdstel uit doet. dan doen ze meestal hun mond wel open.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:39

Weet je zeker dat je pony geen haken heeft? Ik heb eens meegemaakt dat een paard zodanig haken op de voorste kiezen had, dat het bit daar achter bleef hangen. Dat zou ook de spanning verklaren, want zoiets is natuurlijk geen prettig gevoel.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:42

Die van mij doet het ook, behalve als je tijdens het afdoen van het hoofdstel heel rustig aan doet (dus over de oren en dan langzaam laten zakken), terwijl je je andere hand op haar neus houdt. Doe je dit niet, dan schiet ze ofwel een paar meter naar achter, ofwel recht omhoog...

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:49

Mijne deed dit ook een tijdje, maar dit was puur om te pesten volgens mij, want een aantal weken daarvoor deed hij helemaal niks. Ik heb elke keer als hij zo raar reageerde op bit uitdoen, rustig weer het bit ingedaan en even gewacht, later kon ik hem dan weer rustig uit doen en dan uiteraard goed belonen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:52

mijn pony doet dat ook als ik het hoofdstel te snel af wil doen. Bit is al eens flink tegen haar tanden gekletterd door mijn schuld (*schaam schaam*) maar nu doe ik het anders:

Ik maak alles los, haal het hoofdstel over haar oren en houd het hoofdstel op dezelfde hoogte, dan kan zij zelf bepalen wanneer ze het bit uit doet en hoe snel/langzaam. Dit werkt erg fijn! Ze houd het bit vast tot ik echt het hoofdstel over haar oren heb gedaan en dan doet ze langzaam haar hoofd omhoog (en hou ik mijn hand dus met hoofdstel op dezelfde plek, zonder te bewegen) en laat ze het bit langzaam los.

Met rust en geduld kom je al een heel eind :)

Succes!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:46

Is niet meer dan een normale reactie hoor, zie het nu ook veel bij de jonge hengsten waar we mee bezig zijn. Die vinden (beter gezegd vonden) het ook eng om het hoofdstel/bit uit te doen. Dat komt, omdat het geen normale reactie voor het paard is om iets uit te "spugen". Dat is een kwestie van leren en dus gewoon doen, als je alles gaat ontwijken wordt het vaak alleen maar meer/erger...

Als hij het achter de oren weg halen eng vind, is het een goede optie om het bit aan 1 kant los te maken en dus oefenen. Als ie dat niet meer eng vindt, weer gewoon het hoofdstel af doen.

Paard is niet van suiker en als je het altijd ontwijkt of zelf al bij voorbaat gaat doen als of het eng is (wat je automatisch doet, zeker uit je verhaal te halen) wordt het zéker niet minder, laat staan dat het weg gaat. Je moet doen als of het de normaalste zaak op aarde is en daar ook naar handelen.

Overigens ALTIJD opletten dat het bit niet tegen de tanden aan tikt, dat doet pijn en dan gaan ze het eng vinden.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:57

Mn newforest word dit jaar 12. Heeft dit altijd wel beetje gedaan, maar niet zo extreem.
Bedankt iig voor de goede tips!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:08

Die van mij doet het ook een beetje, maar loopt niet achteruit. Wat ik tegenwoordig doe is bij het uitdoen is "druk" op het bit houden terwijl ik het over de oren doe en vervolgens via het gehemelte naar beneden laten glijden,dit gaat beter.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:50

mijn paard van 1.80 houd hem ook vast, en doet zijn hoofd dan heel erg omhoog, en gooit in 1 keer het bit los waardoor het op zijn tanden valt, en dat vindt hij dan weer eng/pijnlijk.
Ik houd altijd 1 hand achter zijn oren en druk daar iets zodat hij zijn hoofd omlaag doet, en wacht rustig tot hij het bit loslaat.
Als hij zijn hoofd naar beneden heeft loopt hij ook niet achter uit weg, dus misschien dat je dat ook is kan proberen.

Succes ermee, want grappig is het idd NIET!!!