[WN] sliding hoefschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

sliding hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 12:02

Ik zat hier laatst aan te denken, zijn er hoefschoenen waarbij slidingijzers in verwerkt zijn? of iets wat er op lijkt?
zo hoef je je paard niet speciaal te laten beslaan voor de reining, en kun je toch slidings maken. lijk mij in ieder geval wel 'n uitvinding :+

Achterom

Re: sliding hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:07

Ik vraag me af of deze echt bestaan eigenlijk. Heb ze iig nog nooit gezien :n

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 12:09

nee ik ook niet, maar was er wel benieuwd naar ;) zou voor veel mensen een uitkomst zijn mits het wel ''goed'' is natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:38

Hier is al eens een item over geweest inkl. merk schoenen waar je ijzers onder kon zetten.
Maar of het een succes is weet ik niet.
Volgens mij mag je met hoefschoenen ook niet starten.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:40

Ik vind het een belachelijk idee. Stel dat die dingen loskomen ? Je paard kan dan zijn benen breken. Heb je enig idee hoeveel kracht er op die hoeven komt tijdens een sliding stop ? Wat is er mis met gewoon sliders onderzetten ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:41

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 12:46

precies, een ijzer is ook niet 100% safe. en al helemaal niet nodig als je paard gewoon goed op blote voeten staat.
DD: bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien. ik zal 'm eens even doorlezen!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:07

Illusion schreef:
precies, een ijzer is ook niet 100% safe. en al helemaal niet nodig als je paard gewoon goed op blote voeten staat.
DD: bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien. ik zal 'm eens even doorlezen!

wél als je stops wilt rijden. En ik heb meer vertrouwen in een goed geplaatste plate dan in zo'n hoefschoen die kan gaan draaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:22

Of een hoefschoen gaat draaien is afhankelijk van de vorm van de hoef. Bij een ronde hoef loop je die kans meer als bij een langwerpige.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:57

neem aan wanneer je zo'n hoefschoen ''aan laat meten?'' hij niet zomaar zal gaan draaien ;) wanneer je zo'n hoefschoen gaat produceren het wel op de hoef is afgestemd.
overigens weet ik ook echt niet of zoiets in de praktijk gaat werken hoor, ik vroeg 't me alleen af.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:03

en dan? wil je heb af en toe even erop doen om te 'sliden'?

wel eens aan gedacht dat een paard daar ook aan moet wennen ed. als een paard bv in de wei de plates niet om heeft zal hij voorzichtiger stoppen. en dan verwacht jij dat hij die schoenen aan krijgt en ineens vol kan stoppen? eer hij doorheeft dat het 'veilig' is om zn kont neer te zetten is je trainingssessie alweer over.

ik vind het niet zo'n slim idee moet ik zeggen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 00:08

Hoezo? dat kan je toch ook rustig laten wennen?
'n paard hoeft toch ook geen goede slidingstop in de wei te maken? overigens zal 't heus wel 'n keer voorkomen dat ie 'n noodstop zal maken, maar of dit nou 'n slidingstop te noemen is :+ zo kun je ieder paard wel sliding plates onder de hoeven schroeven..
hij hoeft toch alleen 'n goede stop te maken wanneer ik met 'm train, wanneer ik 't van hem vraag?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:11

ja precies.
en jij denkt dat ie dan als hij die dingen om krijgt tijdens het rijden, en de rest van de dag niet, hij meteen weet dat ie nu zonder zorgen zn reet in de grond kan gooien en meters kan glijden?
ik denk dat niet namelijk.

mnaar goed maakt ook niet uit, dat is iig de reden waarom ik er niet zo in geloof.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 00:14

waarom zou die z'n reet onder z'n kont gooien? 't is nou niet zo dat ik reiningpaarden de hele dag een reiningproef in de wei zie uitvoeren?
verder is dit gewoon uit nieuwschierigheid hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:23

Een paard dat plates onder krijgt zal daar in eerste instantie aan moeten wennen. Hij heeft minder grip met zijn achterbenen omdat de plates zo gemaakt zijn dat hij makkelijk kan glijden. Dus als je voor plates gaat, ga er dan ook helemaal voor, en ga niet met hoefschoenen werken, waar het paard eventueel wel of niet de plates onder krijgt.
Een paard dat slidings gaat maken zonder plates kan zichzelf heel erg pijn doen, sliden op ongeschikte bodem of zonder plates kan tot blessures leiden.
En een paard dat zich eenmaal flink heeft bezeerd gaat dat onthouden, en bij een stop in het vervolg nooit meer voluit gaan. Wil je dat riskeren?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:27

uhm... wel eens een goede stop gezien? dan moeten ze heel diep gaan zitten en raakt de kont bijna de grond als het ware.
dat moeten ze durven doordat ze er vertrouwen in hebben dat hun lichaam dat, met behulp van die plates, aankan.
als ze niet gewend zijn op de plates te lopen zal dit vertrouwen er niet zijn omdat ze in hun dagelijkse bezigheden merken dat dit niet gaat (in de stal, met los rijden, in de wei where-ever).

en tuurlijk kun je ze dan onder het zadel pushen en laten zien dat het gaat. met kans dat ze dit 'vrij/zonder schoenen' ook denken te kunnen en bam, daar heb je je blessure.

of andersom, waarom zou je een paard steeds weer willen overtuigen dat het ok is om te stoppen en er niks gebeurd met schoenen aan? zie het probleem van gewoon plates eronder niet zo en de meerwaarde van zo'n schoen al helemaal niet.

let wel, ik heb het dus wel over reiningpaarden he, niet een paard dat je eens een stopje van 20 cm wil laten doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:28

wat cassidy zegt is wat ik ook bedoel :p

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 01:00

Ik denk niet dat je een paard moet willen laten anticiperen op al dan niet sliden en dat doe je natuurlijk wel als je stops wil gaan maken en daarvoor de schoenen aantrekt.

Nog los daarvan moeten die dingen echt heeeel erg goed passen, dus qua bekapping zul je er ook rekening mee moeten houden. Verder zijn ze nog best een klus om goed om te doen, wat ik er van heb gezien (dat was dan niet om te sliden, maargoed, zal wel op hetzelfde neerkomen)

Verder snap ik de beredenering wel van het niet willen beslaan van je paard, maar als je wedstrijden wilt rijden lijkt het mij toch een beter idee om er sliding plates onder te laten slaan!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 01:56

bedankt voor jullie reactie's. op dit moment heb ik geen paard dus dat gaat niet haha.
het probleem imo van de plates is dat ik 'n paard helemaal niet op ijzers wil hebben wanneer dat niet nodig is ;) natuurlijk erg belangijk voor training en wedstrijden maar de rest van de tijd is 't niet nodig en ook nog eens niet goed voor de hoeven. een alternatief zou dus mooi zijn mits het ook mogelijk is.
maar ik snap jullie punt, alleen zie ik gewoon 't puntje van vertrouwen niet. je noemt de stal & de weide maar in de stal kan hij zoeizo al niet sliden :+ en in de wei gebeurt 't ook niet(op 'n enkele noodstop na af en toe, maar dat gebeurt bij ieder paard) ook denk ik gezien die plates erg glad zijn dat er ook ongelukken mee kunnen gebeuren aangezien het ''uitglij'' gevaar groter is. wat dus evt. ook weer het vertrouwen kan dalen. ik denk namelijk niet dat een paard denkt van ''goh, laat ik eens 'n slidingstop maken in de wei, want 10 min. geleden kon ik dat ook tijdens de wedstrijd'' je ziet ze toch ook niet spinnen in de wei?
als ze de slidingstops toch onder het zadel uitvoeren, moeten ze imo vertrouwen in mij hebben en niet in die hoefschoenen.
Cassidy: laatste stukje ben ik 't zeker met je eens. maargoed als er goed over nagedacht wordt en de ijzers in de hoefschoenen verwerkt worden en op zorgvuldige manier een vervanger kunnen worden voor de plates. denk ik dat 't qua blessure's niet veel uit maakt, het heeft namelijk dezelfde functie. of zie ik 't nu verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Illusion op 24-03-11 02:04, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 02:02

Ik denk dat je een keuze moet maken: ijzers en reining of blootsvoets zonder reining showen...
Ik zie geen andere opties. :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 02:05

Ik hoef geen keuze's te maken hoor, ben op dit moment niet aan 't rijden(studie)
was gewoon 'n vraag uit interesse.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 02:23

Ik zou ook graag willen dat het zou kunnen. Ik ben geen echte reiner, maar zou bijvoorbeeld wel een Versatile-proef willen kunnen rijden.

Daarom heb ik jaren geleden al eens geinformeerd bij mensen die meer van hoefschoenen weten, maar het is inderdaad niet mogelijk. Er komen te veel krachten op te staan bij het sliden.

Het argument van QuarterH had ik nog niet gehoord, maar het klinkt logisch. :)

Het is inderdaad ook niet toegestaan, maar daar valt altijd nog tegen te lobbyen. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 02:27

Illusion schreef:
Ik hoef geen keuze's te maken hoor, ben op dit moment niet aan 't rijden(studie)
was gewoon 'n vraag uit interesse.

Het was ook niet specifiek naar jou, maar ook algemeen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:38

Illusion schreef:
bedankt voor jullie reactie's. op dit moment heb ik geen paard dus dat gaat niet haha.
het probleem imo van de plates is dat ik 'n paard helemaal niet op ijzers wil hebben wanneer dat niet nodig is ;) natuurlijk erg belangijk voor training en wedstrijden maar de rest van de tijd is 't niet nodig en ook nog eens niet goed voor de hoeven. een alternatief zou dus mooi zijn mits het ook mogelijk is.
maar ik snap jullie punt, alleen zie ik gewoon 't puntje van vertrouwen niet. je noemt de stal & de weide maar in de stal kan hij zoeizo al niet sliden :+ en in de wei gebeurt 't ook niet(op 'n enkele noodstop na af en toe, maar dat gebeurt bij ieder paard) ook denk ik gezien die plates erg glad zijn dat er ook ongelukken mee kunnen gebeuren aangezien het ''uitglij'' gevaar groter is. wat dus evt. ook weer het vertrouwen kan dalen. ik denk namelijk niet dat een paard denkt van ''goh, laat ik eens 'n slidingstop maken in de wei, want 10 min. geleden kon ik dat ook tijdens de wedstrijd'' je ziet ze toch ook niet spinnen in de wei?
als ze de slidingstops toch onder het zadel uitvoeren, moeten ze imo vertrouwen in mij hebben en niet in die hoefschoenen.
Cassidy: laatste stukje ben ik 't zeker met je eens. maargoed als er goed over nagedacht wordt en de ijzers in de hoefschoenen verwerkt worden en op zorgvuldige manier een vervanger kunnen worden voor de plates. denk ik dat 't qua blessure's niet veel uit maakt, het heeft namelijk dezelfde functie. of zie ik 't nu verkeerd?

Een paard met plates kun je sowieso niet met anderen in de wei zetten, omdat de takken van een plate uitsteken en hij bij een trap naar een ander paard flinke verwondingen kan toebrengen. Dus paard met plates: altijd alleen op de wei. En wil je dat?
Verder zie ik bij reiners zeer zeker stukjes van een reiningproef op momenten dat hij los is. Met perfecte snelle cirkels en een changement op X, met mooie slidings na een rechte rundown.
En over dat niet spinnen in de wei: heb je dit al een keer gezien ? Ok, is dan wel geen wei, maar paardlief laat wel wat moois zien.

http://www.youtube.com/watch?v=EoMmH4-X4KM

Een plate die in een hoefschoen verwerkt is, zit bij lange na niet zo stevig als een ijzer dat eronder is geslagen. Dat kan draaien, dat kan gaan wrikken, er komen gigantische krachten op te staan. Het is gewoon NIET veilig!
Als je je paard zonder beslag wilt hebben, dan kan dat. Bij de voorhand. Wil je ga glijden, laat dan achteren wel plates onderslaan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:39

Amen, QH en Cassidy ! _/-\o_
Ik vind het niet alleen een belachelijk, maar ook nog een gevaarlijk idee.
Gebruik de zoekmotor maar eens op bokt op "hoefschoenen". Aangepast of niet, bijna iedereen sukkelt ermee dat die dingen loskomen of draaien.
Er komen enorme krachten op die achterbenen bij een sliding stop. Geen kans op dat ik dan op hoefschoenen zou vertrouwen... :=
Bovendien worden de sliders ook altijd heel erg à la tête du client gezet. De smid wil je paard zien stoppen met zijn oude plates. Op basis van hetgeen hij ziet, zal hij dan de nieuwe plates enigszins gaan aanpassen. Eventueel iets verder naar achter, of met iets meer opzet bevoorbeeld. Hoe ga je dat in 's hemelsnaam doen met hoefschoenen ? Telkens opnieuw laten maken ?
Ook hetgeen wat QH zegt zijn nagels met koppen. Een paard moet niet alleen leren SLIDEN, hij moet ook leren DURVEN sliden. Een paard wat de eerste keer babyplates op heeft, rijd je heel voorzichtig in een stopje vanuit een licht drafje. Je wilt hem niet op zijn gezicht hebben, he. Ze moeten leren lopen met die sliders. Eens ze dat vertrouwen hebben, kun je langzaamaan naar stops gaan trainen. En zal je paard, omdat hij weet dat hij op zijn plates kan vertrouwen, steeds dieper gaan zitten.
Ik ben ook niet van mening dat je elk paard maar ijzers moet gaan ondermeppen, maar mijn jonge paard bv, die geen ijzers nodig heeft, loopt vooraan gewoon op blote voeten, en achteraan op sliders.
Omdat hij momenteel een welverdiend maandje vakantie geniet, zie ik hem hier dagelijks op de wei ook vol vertrouwen zijn kont onder gooien. En dan ben ik blij dat hij sliders onder heeft. Ik zet ze gewoon met sliders en al in mijn kudde. Ook nog nooit problemen mee gehad. En wie zegt dat paarden niet stoppen en spinnen in de wei, nodig ik eens uit om hier ter plaatse te komen kijken als ze aan het spelen zijn. Ik zie mooie spins, perfecte rollbacks en leuke stops :D
Wat is er eigenlijk mis met sliders ? Wij gaan er ook gewoon mee op buitenrit, hoor. Zelfs naar de Ardennen. Al vraag ik dan wel op de nageltjes niet af te slijpen. Nog nooit problemen mee gehad. Mensen die ik ken, hebben met een paard met sliders, zelfs de extreme cowboy race gewonnen.
Imo moet je een keuze maken : ofwel stoptraining mét sliders, ofwel geen sliders en geen stops rijden. Af en toe sliders onder werkt niet. Zo krijg je je paard nooit behoorlijk aan de stop. En een paard wat plates gewoon is, en verder gewoon goed op zijn benen staat, zal er ook niet zo snel mee uitglijden.
Zelf zit ik met een gebroken been momenteel, door een paard wat uitgleed op het beton. Met gewone ijzers. :=

edit : het paard van in het filmpje mag je mij gerust opsturen. Geschenkverpakking is niet nodig :D