Afstellen Stang en Trens (graag alleen Z+ ruiters reageren)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jenga_8

Afstellen Stang en Trens (graag alleen Z+ ruiters reageren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:02

Dit is geen discussietopic over of het nu wel of niet verantwoord is om met stang en trens te rijden.

gaarne alleen reageren als je me kunt helpen met mijn vraagstelling. alvast bedankt.

Ik rijdt nu geruime tijd in de Z1 en mag nu bijna naar het Z2. Tot nu toe ging dat best goed op de watertrens, maar krijg ik nog wel eens een opmerking dat de verzameling beter kan. Ook bij het trainen van Z2 oefeningen wil ik meer kunnen schakelen m.b.t. verzameling. Om dit te verfijnen heb ik besloten om langzaamaan mijn paard te leren wennen aan S&T. Gisteren heb ik met behulp van een meervoudig Z-amazone de stang en trens afgesteld en heb ik met losse stangteugel alleen op trens gereden om hem te laten wennen. Moet zeggen dat mijn paard het goed accepteerde en niet anders liep dan normaal. Toch heb ik achteraf nog wat vragen over de afstelling. Ook voordat ik hulp kreeg bij het alstellen, heb ik op internet gekeken of er wat te vinden was over de afstelling, maar niks duidelijks te vinden!

Nu mijn vraag: Is er een richtlijn voor de afstelling van Stang en Trens?

Ik ben benieuwd hoe jullie als Z+ ruiters je stang en trens hebben afgesteld. Daarbij zou ik willen weten:

- hoeveel lager hangt de stang t.o.v. de trens?
- waar op de lagen?
- waar op de tong?
- voor of achter de hengstentand?

Ik hoop dat jullie hierover meer informatie kunnen verschaffen?

Alvast bedankt!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:41

Ik ben geen Z-ruiter, maar ik heb vanwege mijn bittenverzameling wel informatie opgedaan omtrent deze gecombineerde bitten. Dus als mijn informatie ook gewenst is, kan ik wel het een ander in de theorie vertellen. Overigens heb ik ook interessante teksten hierover thuis liggen (Engels) die ik binnenkort wel kan inscannen en hier kan plaatsen.

Over het algemeen is het zo dat de stang ongeveer 0.5 tot 1 cm groter moet zijn dan de trens. De stang hangt daarbij ongeveer (hoofdstel en paardenhoofd afhankelijk) 2 gaten van het bakstuk lager dan de bakstukken van de trens.

De stang hoort dus voor de trens te liggen op de lagen, de trens en stang moeten netjes naast elkaar passen op de lagen en daarbij horen beiden niet tegen de voor- en achterliggende tanden aan te komen (daarom bestaan er dus voor pony's/paarden met een kleine mond de pelhams).

Bitten horen altijd achter de hengstentanden te liggen.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:46

@Magda: bedankt voor je toevoeging
Ik heb teveel topics gelezen waar veel mensen op reageerde en oordeelde zonder dat ze er ervaring mee hadden

Ik ben benieuwd naar de scans.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:03

@magda_90: mijn stang is juist 0,5cm kleiner dan de trens. De trens ligt natuurlijk in een 'boogje' in de mond, terwijl de stang gewoon recht is, vandaar dat die kleiner is, maar hier verschillen de "theorieën" nogal over ;)

ik heb eerst het hoofdstel ingedaan met alleen de trens, dus zonder stang. de trens heb ik afgesteld op de hoogte hoe hij normaal hoort te hangen. vervolgens heb ik de stang erbij gedaan (hier zou je wel eens hulp bij nodig kunnen hebben O:)) en heb ik gezorgd dat de bitten elkaar (aan de buitenkant) net raken (paard heeft een hele kleine mond, 11,5cm) als je de trensteugel dan strak hebt komen de bitten los van elkaar, waardoor de stang 2 gaten lager kwam te hangen dan de trens (bij een HH rondgenaaid hoofdstel waarbij beide bakstukken even lang zijn, goede richtlijn dus).
maar mijn paard heeft een klein hoofd (maatje cob en zelfs dan nog gaatjes erbij moeten prikken) dus vandaar dat alles best krap is (heb ook de dunst mogelijke bitten). bij paarden met een groter hoofd heb ik altijd (van buitenaf gezien) de bitten een stukje uit elkaar gehad, dus iets meer gaatjes. maar dit ligt helemaal aan de grootte van de mond en het hoofd. als jouw paard wolfstandjes heeft moet je goed uitkijken, de bitten mogen daar nooit tegenaan liggen! (vandaar dat ze vaak getrokken worden). dan kan je beter de bitten iets dichter bij elkaar hebben liggen dan dat ze de tand raken.

kleinvosje

Re: Afstellen Stang en Trens (graag alleen Z+ ruiters reageren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:18

Dit is interessant, ik ga het even volgen! Wil er eigenlijk nog een vraag aan toevoegen: de manier om de twee teugels vast te houden. trensteugel onder ringvinger en stangteugel onder pink, of trensteugel onder ringvinger, stangteugel onder middelvinger? Wat is beter/handiger, voor- en nadelen van beide teugelvoeringen?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:22

goed kijken of alles in de mond van het paard past, de meest paarden lopen met een te groot bit waardoor ze met de mond open lopen. Ook kijken naar de lengte van de scharen van het stangbit, wat geschikt is voor jouw paard.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 11:32

@lail: Bedankt! Superduidelijke informatie.
Voor mijn paard heb ik nu een trens van 14 en een stang van 13,5(conform het klassieke boekje), menneer heeft een grote mond... (Anky schrijft dat ze liever rijdt met een kleinere trens en grotere stang) het verschilt dus per ruiter.

De hengstentanden worden door de tandarts netjes kort gehouden, maar ik zal de volgende keer de ligging van S&T t.o.v. de hengstentanden nog even aandachtig bekijken.

Zijn er nog meer ervaringsdeskundigen? Reacties zijn welkom!

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:40

Inderdaad, de trens hoort 1 of 0,5 cm breder te zijn dan de stang. De stang moet niet teveel uitsteken aan de zijkant van de mond van het paard, maar mag zeker niet klemmen! Denk ook aan het gewicht van de bitten: een massieve koper legering is vaak zwaarder dan rvs en zal voor een klein paardenhoofd al redelijk zwaar worden.. is mijn ervaring (de oprichting die ik verwachtte door stang en trens werkte averechts door het gewicht van de bitten := )
De trens hang ik op de 'normale' hoogte en stang daaronder er bijna tegenaan, maar mag de trens zeker niet naar boven verplaatsen.

Teugelvoering is voor iedereen anders. Ik rij altijd met trensteugel normaal (onder ringvinger) en stangteugel onder middelvinger. Dan blijf ik het normale gevoel met de trens gewoon houden en de stang is dan 'extra'.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:54

teugelvoering heb ik hetzelfde als livvy, waarbij ik de stangteugel eigenlijk altijd 'los' heb hangen, dus net geen boogje in de teugel. de stang hangt er bij mij eigenlijk voor de show bij, op een trens loopt mijn paard super fijn. doordat de stangteugel los hangt kan ik hem er bij pakken als ze iets té heftig wordt, waardoor het ook meer indruk maakt: als je de stang altijd strak hebt staan worden ze er niet meer warm van als je er een ophouding mee maakt. als je de stangteugel onder je pink hebt, maak je daar ook een ophouding mee wanneer je dat met de trensteugel doet (probeer maar eens in de lucht een ophouding met je ringvinger te maken zonder daarbij je pink (en dus het onderste gedeelte van je vuist) te bewegen, dat lukt haast niet!) daarentegen kan je wel je middelvinger stil houden terwijl je een ophouding met je ringvinger maakt, als je stangteugel onder je middelvinger ligt kan je die dus stil houden terwijl je toch een ophouding maakt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:02

Ok, bedankt voor de info, ik ben nog niet zo ver hoor, maar vroeg het mij af, omdat ik verschillende manieren van teugelvoering zie. Wil eerst inlezen voordat ik aan de gang ga! Goede voorbereiding is het halve werk!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:07

Is hier al vaak gezegd, maar mijn trens is ook 0,5 of 1 cm langer dan de stang.
Het ene paard loopt prettiger op een hoge tongboog, de andere op een kleinere tongboog.
De scharen zijn ook afhankelijk per paard. Ze moeten ook wel passen. Bij een paard met een kleine mond moet je geen enorme scharen gebruiken, datis geen gezicht.

De teugelvoering doe ik: trens tussen ringvinger en pink, stangteugel tussen middelvinger en ringvinger.

Met mijn vorige paard had ik de stangteugel onder de pink. Maar merk dat ik de (voor mij) nieuwe teugelvoering prettiger vind.

Onderlegtrens heb ik trouwens eenzelfde trens als ik met trenshoofdstel rijd, maar dan in de onderlegtrensuitvoering.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:26

Een Z-kundige ben ook ik niet, en daarom beperkt ik me tot het lanceren van een kreet...
Bij stang en trensgebruik is het qua teugelvoering ook een belangrijk een stuk handhoogte mee te nemen. Vanwege de scharen is het kennelijk prima mogelijk een signaal via de stang door te geven en de trens met rust te laten door je hand iets op te tillen. De trens zal daar amper op reageren, de stang daarintegen juist wel.

Of de trens of juist de stang breder moet zijn is denk ik een kwestie van boerenverstand icm de individuele anatomie van de paardenmond. Beiden horen aan te sluiten met een halve cm ruimte, velletjes mogen er vanzelfsprekend nooit tussen te liggen. De bitten mogen elkaar in de mond raken, maar het hoeft niet. Zolang er maar geen tanden geraakt worden...

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:26

de afstand van stang en trens hangt bij mij van het paard af. meestal heb ik hem zoals de er al eerder wordt gezegd. bij mijn toenmalige pony had ik de stang ietsjes lager hanger dan de norm, omdat zijn mond wat klein was. Dit is toen goedgekeurd door Tineke Bartels, neem aan dat zij wel weet wat ze doet ;)
bij mijn grote paard waren de stang en de trens dezelfde maat (beide 14,5cm), omdat 15 cm niet te krijgen is en t dan allemaal wel erg groot werd. Voor onderlegtrens had ik een gewone dubbelgebroken D trens, dubbel gebroken onderlegbustrensen zijn nl. bijna niet te krijgen, t zijn allemaal watertrensen en laat mijn paard daar nou net niet tegen kunnen...

De kinketting moet altijd zo strak zitten dat de schaar van de stang op 45 gr. (op druk gezet) van de mondspleet staat, bij losser of strakker werkt de stang erg scherp in.

Tja en teugelvoering... Ik heb de stangteugel altijd om mijn middelvinger (van een GP ruiter geleerd), zodat als ik de stangteugel wil laten vieren, k de trensteugel niet mee laat gaan.
@ kleinvosje: bij de stangteugel onder de pink (oftewel als laagste teugel) krijg je dat al je hulpen eerst op de stangteugel gaan en daarna pas op de trens en das niet helemaal de bedoeling... Dit geldt natuurlijk niet als rijdt met een losse stangteugel.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 13:21

Wat fijn! al deze constructieve tips :D Bedankt!

livvy schreef:
Teugelvoering is voor iedereen anders. Ik rij altijd met trensteugel normaal (onder ringvinger) en stangteugel onder middelvinger. Dan blijf ik het normale gevoel met de trens gewoon houden en de stang is dan 'extra'.

Ik heb gisteren ook met die teugelvoering gestoeid(wel zonder de stang aan te trekken)om te kijken wat ik practischer vindt. Ik wil i.v.m. een constant contact met de stang wel kruislings rijden. Maar van de trensteugel onder de pink door krijg ik een zielig pinkje. dus heb ik alles een vinger opgeschoven, dus zoals jij beschrijft. Als je al jaren met je trensteugel onder je ringvinger rijdt, heb je daar gewoon meer gevoel met de mond.

(ben benieuwd hoe het straks voelt als ik die stangteugel op ga pakken)

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:33

@delerium Waarom zou je een signaal door willen geven aan alleen de stang en niet aan de trens?? je rijdt op de trens, stang hangt er alleen bij voor dat kleine beetje extra overwicht... (naar mijn idee dan)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:38

livvy schreef:

Zo heb ik de teugels ook. Ik heb de stangteugel altijd maar in heel licht contact, niet zoals je soms wel ziet in een hoek van 90 graden. Dat vind ik echt veel te strak. Zo rijdt Anky overigens ook altijd....
Heb overigens de trens 13 cm en de stang 13,5 cm.
En mijn onderlegtrens is hetzelfde model als mijn gewone trens. De stang is van K&K met een anatomisch gevormde tongboog, het model HO van Sprenger.
Het is altijd wel een beetje passen en meten om de stang mooi onder de trens te krijgen. Gelukkig kan je in het extra bakstuk van de stang makkelijk een gaatje bijprikken.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:56

Bedankt voor jullie reacties!