redelijk goedkoop zadel voor fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

redelijk goedkoop zadel voor fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:49

Hey,

Ik vroeg mij af wat voor (redelijk goedkoop) zadel echt goed ligt op een brede fries. Ik wil namelijk een zadel gaan aanschaffen, en vond de Wintec wel aantrekkelijk,alleen weet ik niet of de breedste boom wel breed genoeg is voor een brede fries, en weet ik ook niet of het zadel wel redelijk is voor een fries?

Wat voor zadel heeft jouw fries op?

x

Nimmy

Re: redelijk goedkoop zadel voor fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:01

Dat is zo niet te zeggen, wat je het beste kan laten doen is een zadelmaker laten komen met een aantal zadels en dan gaan passen en proberen. Een zadel moet nl zowel voor je paard als voor jouw fijn zitten. Als je maar een beperkt budget hebt kan je het beste voor een goede 2e hands gaan kijken van een a merk, deze zijn vaak beter en fijner dan goedkope nieuwe zadels.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:26

probeer boomloos ;)
barefoot of ghost oid

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:30

Duhelo schreef:
probeer boomloos ;)
barefoot of ghost oid

Ja idd , wil ik ook alleen heb ik geen idee hoe boomloos rijd haha. Moet ik dan uitproberen denk ik, heb jij een boomloos zadel? Zo ja, welke?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:34

Thorowgood, die zijn nieuw een 500 euro.
Dan moet je de versie hebben met vierkante lepel, het Cob type.
In die zadels kan max boommaat 36, maar met verbuigen door een prof zal vast nog wat te doen zijn.
Wintec pastte hier niet op een fries, omdat er niet genoeg kussen onder zat.
Thorowgood ligt prima, en via een zadelpasser heb ik ook vernomen dat ze perfect zijn voor friezen.

Die van mij schuift nu wat, maar word binnenkort gecontroleerd door de zadelmaker.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:52

Heeft je paard veel of weinig schoft?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:55

Ik heb een Trekker Pro erop liggen (boomloos). Ideaal want traploos verstelbaar. Bij buitenzinnig.nl kun je een testzadel proberen bijv. Dan weet je hoe het rijdt en of het wat voor je is. Ik rij er zo op weg, sommigen moeten er flink aan wennen.

Dit is hem trouwens:

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er Camargue beugels (zwart ijzeren korfjes) aan met enkelzijdige stijgbeugelriemen.

Alleen of jij hem redelijk goedkoop vind is een andere vraag :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:03

ilsexxx schreef:
Duhelo schreef:
probeer boomloos ;)
barefoot of ghost oid

Ja idd , wil ik ook alleen heb ik geen idee hoe boomloos rijd haha. Moet ik dan uitproberen denk ik, heb jij een boomloos zadel? Zo ja, welke?

boomloos rijdt fijn, heel erg zacht, is in het begin soms wel wat wiebelig maar dat went gauw
ik heb zelf de barefoot cheyenne gehad, en rij nu met de barefoot london, daar ik dressuurmiep ben verkies ik de london boven de cheyenne, london zit nog een stuk zachter, en heeft ook wrongen waardoor je meer steun hebt, ik dacht echter wel dat het nieuwe dressuurmodel je een betere dressuurzit geeft, de london kiept mij net iets naar voor (heb wel een maat 1 mss dat je met maat 2 dat minder hebt)
Normaal krijg ik een dezer weken ook een tweedehands ghost binnen, maar heb nog geen idee hoe dat zal rijden :D

bij de verdelers van barefoot kun je al zeker een testzadel krijgen ( www.boomloosrijden.nl )
bij buitenzinnig ook, maar dat is al vermeld geweest.
Helaas woon ik in belgie, anders mocht je zeker eens komen testen bij mij, zoals gezegd heb ik binnen enkele weken de drie modellen liggen (2 cheyenne, redelijk oud model en een wat nieuwer, de london, en de ghost (ouder model dacht ik)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:22

Ik verkoop Hidalgo zadels. Dat zijn boomloze zadels zonder pommel, die dus in de breedte altijd passen. Voorwaarde is wel dat je paard geen hoge schoft heeft (vandaar mijn eerdere vraag), dan kun je beter een model met pommel kiezen. Hidalgo heeft speciaal voor rondgeribte barokke paarden ook korte zadels gemaakt, waarvan je ook nog kunt varieeren in de kussenlengte als je paard een heel erg korte rug heeft. Voordeel van deze boomloosjes is dat ze niet heel breed zitten zoals andere merken, omdat ze gewoon kussens en kniewrongen hebben, je zit is ongeveer zoals die van een gewoon boomzadel hierdoor. Je zit dus niet plat op de rug van je paard, en de druk van je beugelophanging wordt voor je paard ook beter verdeeld met die kussens. Bij sommige modellen zijn de kussens ook nog verstelbaar zodat je meer of minder ruggengraatvrijheid kunt creeeren, wat je anders met een speciaal dekje zou moeten doen.
Maar uiteindelijk vind ook ik dat boomloos niet voor altijd een oplossing is: als je meer model en bespiering in je paard gereden hebt is een goed passend boomzadel altijd beter vanwege de nog veel betere drukverdeling, zeker als je veel rijdt. Dan kun je weer denken aan bijvoorbeeld Massimo, Euroriding of Fryso die erg brede bomen in hun collectie hebben en vaak heel goed liggen op Friezen.
Als je meer info wilt hoor ik het wel. :)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:56

Ik zou dan toch eerder voor thorowgood gaan om eerlijk te zijn. Ik heb zelf ook een thorowgood en hij past prima op mijn paardje. Boomloos verdeelt de druk ook minder goed, je ziet bijv. ook geen enduranceruiters boomloos rijden. En als het op langere tochten niet goed is (lees: veroorzaakt schade) dan doe ik het liever ook niet tijdens de gewone ritten als ik de keuze heb. Thorowgood is een prima zadeltje!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:03

???? Enduranceruiters rijden juist heel veel boomloos!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:42

dianaw33 schreef:
Ik verkoop Hidalgo zadels. Dat zijn boomloze zadels zonder pommel, die dus in de breedte altijd passen. Voorwaarde is wel dat je paard geen hoge schoft heeft (vandaar mijn eerdere vraag), dan kun je beter een model met pommel kiezen. Hidalgo heeft speciaal voor rondgeribte barokke paarden ook korte zadels gemaakt, waarvan je ook nog kunt varieeren in de kussenlengte als je paard een heel erg korte rug heeft. Voordeel van deze boomloosjes is dat ze niet heel breed zitten zoals andere merken, omdat ze gewoon kussens en kniewrongen hebben, je zit is ongeveer zoals die van een gewoon boomzadel hierdoor. Je zit dus niet plat op de rug van je paard, en de druk van je beugelophanging wordt voor je paard ook beter verdeeld met die kussens. Bij sommige modellen zijn de kussens ook nog verstelbaar zodat je meer of minder ruggengraatvrijheid kunt creeeren, wat je anders met een speciaal dekje zou moeten doen.
Maar uiteindelijk vind ook ik dat boomloos niet voor altijd een oplossing is: als je meer model en bespiering in je paard gereden hebt is een goed passend boomzadel altijd beter vanwege de nog veel betere drukverdeling, zeker als je veel rijdt. Dan kun je weer denken aan bijvoorbeeld Massimo, Euroriding of Fryso die erg brede bomen in hun collectie hebben en vaak heel goed liggen op Friezen.
Als je meer info wilt hoor ik het wel. :)

Antwoord op je vorige vraag is dus dat ze inderdaad een lage schoft heeft, en een lange rug, haha!
Ik kan natuurlijk altijd eens een boomloos zadel uitproberen, maar het is niet mijn paard, ik train haar, samen met nog een andere merrie, en het zadel dat ze daar hebben past echt totáál niet, is meer voor een smalle pony, dan een rond-geribd paard. Alleen ja, dan kan ik wel 1 zadel hebben wat goed past, en dat het dan op het andere paard weer niet past. Dat heb je vaak met boom zadels, dus boomloos lijkt mij ook dan een goede keuze! De paardjes hebben beide weer een andere rug.. De een is echt rond-geribd, en de andere is heel slank gebouwd, ze hebben beide wel een lage schoft, dat scheelt dan dus weer, haha!
Maar dan nog een vraag: Past een boomloos wel op meerdere paarden, of is dat óók weer anders?

bedankt allemaal trouwens voor de reacties!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:04

Mijne heeft sinds gister een Wintec dressuur zadel ze is behoorlijk uit de kluiten gewassen kwa breedte maar het paste prima.
Ik denk dat je het beste eens een zadelmaker kan bellen en even advies vragen, die weten misschien wel iets en anders misschien een leuk tweedehands zadel die hoeven ook niet duur te zijn.

bakbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:52

ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel verstand van maar staat er niks op marktplaats? :D

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:48

dianaw33 schreef:
???? Enduranceruiters rijden juist heel veel boomloos!

Er zijn al heel veel vragen gesteld over boomloos in de endurancerubriek en daar raden ze het af. Dat was ook de reden dat ik er geen heb aangeschaft. In de hogere klasses zie je ze niet op boomloze zadels hoor (maar nu bedoel ik hierbij de barefoot, misschien dat er andere zadels zijn die ze wel gebruiken maar voor zover ik weet raden ze het af).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:05

Wat is je budget dan?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:11

ik zou zelf niet gaan voor boomloos als je geen schoft heb en je paard goed rond geribd...ik heb het geprobeerd bij een haflinger ( die dus rond was en geen schoft) en het probleem begon al bij op stappen... zadel verschoof gelijk... eenmaal opgestapt met galop ook veel gewiebel heen en weer... sommige zeggen dat is wennen. Volgends mij als jij zo zit te heen en weren is dat niet bevorderlijk voor je paard zijn rug en doe je hem er alles behalve een plezier mee...
edit: dan heb ik het over barefoot en zonder pommel omdat ze dus te breed was)

ik zou gaan voor een zadel maker laten komen en wat 2e hands A-merk zadels te passen. met een boom zit er toch wat stabieler heb ik het idee

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:27

2e hands KN met brede boom, liggen vaak prima op Friezen. Heb zelf een KN met medium boom en dat is een oerdegelijk comfortabel zadel, en je kunt ze redelijk gemakkelijk voor een normale prijs krijgen.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:21

Budget is zo laag mogelijk natuurlijk haha. Maar het is wel zo, dat ik geen goedkoop nieuw zadel wil. Dus niet van die zadels die uit china etc. komen. Maar een 2e hands thorowgood, wintec, KN, kieffer eventueel.
Het hangt gewoon heel erg af van de prijs, en het moet echt per sé passen, dat is echt een must voor mij, niet een cm moet verkeerd zijn.
Ik zal inderdaad even de zadelmaker bellen, die heeft vast wel nog een paar leuke zadeltjes! Die ene zadels, iets met daa..... , die hebben een flexibele houten boom. Wat is die naam ookalweer.... Maar die vond ik er ook wel ok uit zien!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:24

Concorde schreef:
2e hands KN met brede boom, liggen vaak prima op Friezen. Heb zelf een KN met medium boom en dat is een oerdegelijk comfortabel zadel, en je kunt ze redelijk gemakkelijk voor een normale prijs krijgen.

Ik zit net even op marktplaats te kijken, inderdaad normale prijs ja! Alleen vraag ik me af of het ook makkelijk is om de boom breder te laten maken? Of eventueel aanpassingen enzo?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:26

merano zadels die liggen vaak wel goed op friezen.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:37

Vannochtend is Marcel Sneek bij mijn fries geweest. Ik heb een Bates innova die t/m de witte boom = 34 gaat.
Deze paste toch echt niet meer. Bij het opmeten bleek mijn fries toch een boommaat 33 te hebben. Maar goed, dit ligt per merkzadel toch weer verschillend. Ik was opslag verliefd op de zaldi Lander. Ik zat hiet ook echt heerlijk op. Ook de Zaldi Lusitanus lag als een huis.
Ik ga na aanleiding v/d passessie eerst de Lander een weekje testen en daarna de Lusitanus misschien nog.
Ik zou zeggen. Als je een zadel kiest laat hem dan goed aanmeten op je paard door een goede zadelpasser. Dit voorkomt veel leed.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 15:18

Claudia78 schreef:
Vannochtend is Marcel Sneek bij mijn fries geweest. Ik heb een Bates innova die t/m de witte boom = 34 gaat.
Deze paste toch echt niet meer. Bij het opmeten bleek mijn fries toch een boommaat 33 te hebben. Maar goed, dit ligt per merkzadel toch weer verschillend. Ik was opslag verliefd op de zaldi Lander. Ik zat hiet ook echt heerlijk op. Ook de Zaldi Lusitanus lag als een huis.
Ik ga na aanleiding v/d passessie eerst de Lander een weekje testen en daarna de Lusitanus misschien nog.
Ik zou zeggen. Als je een zadel kiest laat hem dan goed aanmeten op je paard door een goede zadelpasser. Dit voorkomt veel leed.

Dan lag er dus waarschijnlijk iets anders niet helemaal lekker, bij je vorige zadel! Gelukkig maar dat je een goed zadel hebt gevonden :D. Alleen vind ik de zaldi toch redelijk hoog qua prijs. Ik laat sowieso een zadelmaker laten komen, die kan het beter uitzoeken dan mij natuurlijk haha. Alleen ging alvast wat rondkijken enzo! :)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:27

KN heeft geen verwisselbare boom (maar dat hebben de meeste merken niet en is ook zeker niet zaligmakend) Het is wel echt een kwaliteitsmerk waar een zadelmaker nog heel wat aan kan aanpassen mocht dat nodig zijn.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:29

Tamadine schreef:
merano zadels die liggen vaak wel goed op friezen.

schrap die maar heeeeel gauw van het lijstje af :=