Te kleine neus > sperriem past niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Te kleine neus > sperriem past niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:03

Hallo,

Ik lange-lijn nu een poosje met mijn shetlander, alleen vind ik dat de sperriem niet goed past.
Hij heeft een ontzettende kleine neus, en loopt ook met zijn mond open zodra ik de sperriem eraf haal. (ik zet dan niet veel druk op de teugels en ben absoluut niet hard in de hand)
Ik ben bang dat hierdoor zijn neus wordt dichtgeknepen, weten jullie misschien een goede oplossing zodat hij ook niet met zijn mond open loopt?

Hier een voorbeeldje van voren:
Afbeelding

En van de zijkant: het lijkt alsof de longeersingel heel strak is maar dit is echter niet zo, er past gemakkelijk een hand tussen. Hij heeft een hele dikke wintervacht op dit moment.
Afbeelding

Elin_

Re: Te kleine neus > sperriem past niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:04

Hmm maybe toch wat aan je rijstijl doen ?
Er moeten redenen zijn waarom ie zijn mondje open doet ;)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:05

Kun je geen kortere sperriem kopen?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:06

Elin_ schreef:

Ze rijdt niet. ;)

Ik denk dat je je neusriem ook 'rechter' om de neus moet hebben, zodat de sperriem ook wat hoger komt te zitten.
Dan heb je vanzelf ook een iets kortere sperriem. Echt dichtknijpen doe je niet met een sperriem als je er circa 2 vingers tussen kunt stoppen. :)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:06

Ik zou op het eerste gezicht de bovenste neusriem wat hoger doen, (die lijkt af te zakken op zijn neusbeen) dan komt de sperriem ook anders te liggen en zal het vast iets schelen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:08

Ik ben het met oreo eens. :j

Mijn vorige hoofdstel had dit ook, maar die bleef aan de voorkant naar beneden zakken en dus ook de sperriem zakte steeds weg.. Heb toen maar een nieuw hoofdstel genomen omdat ze neusriem zelf gewoon was ''uitgezakt''. Weet niet of dit bij jou ook het geval kan zijn? :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:09

Inderdaad neusriem wat omhoog, dan past de sperriem denk ik ook wat beter. het lijkt nu alsof de sperriem op zijn onderlip zit, dat is niet de bedoeling, hij moet net achter de onderlip zitten (zit zo'n mooi kuiltje ;) ) Kan je er anders niet een gaatje bijprikken?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:11

Dit hoofdstel is vrij nieuw (niet van leer, dat zou misschien wel beter werken).
Ik rij er overigens niet op en ben, zoals er al staat, helemaal niet hard in de hand.
Ik dacht misschien ook al te zien dat er een rotte kies in zijn mond zat, maar dit weet ik niet zeker! Daarom lange-lijn ik al een poos niet meer. Ga het binnenkort even melden aan de eigenaren.
Het is niet dat hij te strak zit! Maar als ik hem losser doe schuift hij van zijn neus af. Volgens mij heeft hij gewoon een hele kleine neus.

Bedankt voor de reacties. Als er naar gekeken is door een tandarts dan zou ik eens even kijken naar een ander hoofdstel of iets dergelijks.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:11

_Nicky schreef:
Elin_ schreef:

Ze rijdt niet. ;)

Ik denk dat je je neusriem ook 'rechter' om de neus moet hebben, zodat de sperriem ook wat hoger komt te zitten.
Dan heb je vanzelf ook een iets kortere sperriem. Echt dichtknijpen doe je niet met een sperriem als je er circa 2 vingers tussen kunt stoppen. :)
Foutje dan :(:) *\o/*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:20

Een rotte kies zou de open mond wel verklaren, probeer de eigenaar even te overtuigen van het belang van controle.

Als ik het goed zie zit de neusriem al tegen de kaak aan, dus nog hoger zou hij op de kaak zitten, dat geeft niet, zolang je maar zorgt dat hij niet exact op de kaakovergang zit, maar meer zoals een mexicaanse neusriem. Dus echt twee gaten nog omhoog (of bijprikken). Dan past de hele neusriem waarschijnlijk mooier op de neus.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:23

Oke, want ik dacht dat het de laatste 2 kiezen waren, niet helemaal achter in de mond maar het einde van de voortanden zeg maar.

Ik hoop ze te kunnen overtuigen, dit kon ik vorige keer ook niet met de hoefbevangenheid. Toen stierf hij daar bijna door, en vonden ze het dom dat ze niet eerder naar me geluisterd hadden.
Zal het binnenkort even proberen met de neusriem.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:28

Irmy schreef:
Oke, want ik dacht dat het de laatste 2 kiezen waren, niet helemaal achter in de mond maar het einde van de voortanden zeg maar.

Ik hoop ze te kunnen overtuigen, dit kon ik vorige keer ook niet met de hoefbevangenheid. Toen stierf hij daar bijna door, en vonden ze het dom dat ze niet eerder naar me geluisterd hadden.
Zal het binnenkort even proberen met de neusriem.

Vind ik echt zielig, waarom hebben mensen dan een paard, alleen maar voor de verzorger? dan kun je het paardje beter verkopen, dan moet je geen dierenartskosten meer betalen, en heb je al die problemen niet meer.

Goed van je dat je de eigenaars toch probeert te overtuigen!

En ik zou persoonlijk ook de neusriem hoger doen, dan gaat de sperriem mooier uitkomen.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:40

Nee, voor hun kleinkinderen. (die niet erg vaak komen)
Toen hadden ze besloten dat ze toch wel iemand nodig hadden om voor de pony te zorgen dus toen kwam ik. Hij staat wel alleen, dit vind ik eigenlijk ook niet kunnen maarja. Ik kan ze gewoon niet overhalen om er een pony bij te kopen dat is ook zo brutaal.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:08

Als deze pony zijn mond opendoet is het omdat hij pijn heeft, dan is het beter dat hij zijn mond kan open doen om de pijn te verlichten, dan dat je het gaat toe snoeren. Ik zou die sperriem er gewoon aflaten.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:13

_Heleen schreef:
Als deze pony zijn mond opendoet is het omdat hij pijn heeft, dan is het beter dat hij zijn mond kan open doen om de pijn te verlichten, dan dat je het gaat toe snoeren. Ik zou die sperriem er gewoon aflaten.

Ik lange-lijn ook al een poos niet meer omdat ik dit vermoedde.
Hij schudt en draait ook veel met zijn hoofd, dan duwt hij zijn hoofd naar beneden en naar boven en trekt hij aan alle kanten. Dat leek me niet goed en dat was het moment dat ik eens ging kijken en niet meer met bit in lange-lijnde. Nu lange-lijn ik momenteel met een halster.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:24

is je bakstuk niet aan de lange kant?? het lijkt er nu op dat jij met je lijn het bitje op de goede plaats moet houden... paarden/ponys die hun bit te laag in de mond hebben hangen doen hun mond ook open...

check dat eens na...?! er zouden 2 rimpeltjes in de mondhoek zichtbaar moeten zijn, minder of meer dan zit het niet goed

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:02

Ik heb vandaag de neusriem 2 gaatjes omhoog gedaan, en het zit nu echt veel beter! Naar de bakstukken ga ik ook nog eens kijken, die had ik pas al omhoog gedaan.. Het is heel lastig te zien of er rimpeltjes zijn maar ik kijk het morgen even na.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:46

Als ikje foto's zie heb ik ook het idee dat je bit te laag hangt en dat de neusriem in eerste instantie ook te laag hangt. Maar dat heb je al aangepast, voor eenpaard geldt 2 vingers onder het jukbeen, maar bij een shet zal een pink al veel zijn ;-)
sperriemen zijn vaak te lang, ik moet ook altijd gaatjes bij maken voor mijn paard en dan zit hij nog vrij los (hand ertussen). Als je pony niet constant z'n mon dopen doet om aan je hulpen te ontkomen, dan kan je hem er evengoed aflaten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:15

Oreo schreef:
Ik zou op het eerste gezicht de bovenste neusriem wat hoger doen, (die lijkt af te zakken op zijn neusbeen) dan komt de sperriem ook anders te liggen en zal het vast iets schelen.

De neusriem zit niet te hoog maar is te lang. Daardoor trekt de sperriem 'm naar beneden. Dus TS moet op zoek naar een neusriem die minder lang is.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:46

hestejente schreef:
Oreo schreef:

De neusriem zit niet te hoog maar is te lang. Daardoor trekt de sperriem 'm naar beneden. Dus TS moet op zoek naar een neusriem die minder lang is.

_/-\o_

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:56

Sperriem dichter tegen t bit, zover ik weet.
Mijn draver loopt op telkens met de mond open, geen gebits problemen en niks, doet ze zelfs als er nieteens druk op t bit is, dus heeft niet altijd wat te maken met iemands rijstijl :)

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:42

Er zijn redenen wrm hij zijn mond open doet:
Je trekt te hard,
bit is te klein of past niet,
gebitsproblemen,
te weinig ruimte,
of hij protesteert,
en je kan ook best zonder sperriem longeren hoor..
want een sperriem blokeert het mond open doen,
dat is niet de goede manier, want meestal doen ze mond open als ze pijn hebben, dan kunnen ze pijn beetje verdelen zegmaar.
en dan krijgt hij een sperriem, heeft hij niet eens de kans om zijn pijn te verdelen.
of je moet met halster longeren, dat kan natuurlijk ook.
En ik snap het nut van dat ding niet. je paard krijgt er meer pijn van, met zo'n sperriempje.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:46

Waarom moet je zo nodig een sperriem ??? het is een hulpmiddel !

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:51

nou, zodra je alle andere 'problemen' hebt opgelost, kun je er toch simpel een gaatje bij maken lijkt me?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:38

Maartje1990 schreef:
nou, zodra je alle andere 'problemen' hebt opgelost, kun je er toch simpel een gaatje bij maken lijkt me?

als ik haar profiel goed begrijp is de pony inmiddels overleden?? (zie profiel en onderschrift)