Tekna

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Tekna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:59

Beste Bokkers,

Omdat ik nog geen echt duidelijk, recent topic heb kunnen vinden over dit onderwerp, maak ik er maar eentje aan.

Omdat ik binnenkort mijn eigen paardje krijg, ben ik wat aan het oriënteren op zadels en ander Harnachement. Nu vroeg ik me dus af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met Tekna zadels en overige Tekna producten.

Hoe bevalt het? is het wel van goede kwaliteit? Is de zadelboom daadwerkelijk zo fijn aan te passen?

Anne.

Re: Tekna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:22

Het lijkt me niet dat niemand ervaring heeft met Tekna?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:27

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:39

Ik heb een singel van Tekna. Fijn materiaal, lekker soepel :j. Echter is de singel te klein voor mijn pony, maar het is niet iets wat ik nooit meer zou kopen :n

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:41

Ik heb het vorige maand voor het eerst gezien, vind het eigenlijk geweldig :oo

Echt hele mooie spullen zeg.. Zadels zijn ook lekker zacht!

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:43

Ik heb een tekna zadel. En vind m super fijn!
Hij is mooi licht. Heb de boom nog niet aan laten passen. En tis kunststof maar ziet er uit als leer. Echt een mooi goed zadel!

Mijn merrie heeft nogal snel last van dr rug als iets ook maar een beetje verkeerd zit en sinds ik dit zadel heb absoluut geen problemen meer gehad.

Alleen de dressuursingel die ik er bij kreeg vind ik niet fijn. Deze schuift.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:55

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:55

Ach, dat was de eerste die ik pakte, kan er zo nog een paar geven hoor. Meer het idee.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:04

Ik heb een halster van Tekna, iedereen die ik tegenkom vindt hem erg mooi! En iedereen die hem ziet denkt dat het halster van leer is.
Erg makkelijk in onderhoud, vochtig doekje er overheen en klaar!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:11

Bij HOI lag bij de Atorkastand een teknazadel (dat je kon winnen) en dat heb ik dus uitgebreid bekeken. Het was een Tekna Icelandic. Er zit een singelstoot op voor een voorsingel en 1 singelstoot met zo'n v-systeem. Ik vond 't een erg mooi zadel, de zitting steekt ook een stukje achter de kussens uit en de wrongen zijn verstelbaar, die zitten met klitteband op het onderste zweetblad. De kussens zijn ook niet zo idioot dik.

Waar ik wel een beetje mee zit: ik weet niet welk materiaal de kussens zijn. Als het een soort schuim is heb ik er niks aan, dat kan de zadelmaker niet goed aanpassen.
Maar goed, ik denk er dus nog over na. Voor de prijs van een nieuwe Tekna kun je volgens mij namelijk een heel leuk tweedehands zadel van een topmerk kopen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:13

Ik ken ook mensen met Tekna spullen, zijn er erg tevreden over!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:24

Ik ben dus ook aan het kijken naar de Icelandic, hestejente.
Volgens mij zijn de kussens gevuld met een combi van wol en schuim. Maar dat weet ik niet precies. Ik heb er eventjes opgezeten op de bok bij mijn instructrice en vond hem voor zover ik kon beoordelen heel fijn. Ik had er een fijne houding op.
Maar ik ben nu dus heel benieuwd naar de ervaringen van de mensen die al langer met een Teknazadel rijden. Hoe bevalt het, is hij echt zo gemakkelijk in onderhoud, zijn er sluitkleppen te zien?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:40

Het is een kunststof zadel dus het onderhoud zal niet heel ingewikkeld zijn. Even een vochtig doekje eroverheen en je zadel is schoon. De kussens vond ik vrij hard aanvoelen (categorie piepschuim) maar ik neem aan dat die zich naar de rug van het paard moeten vormen. Wat dus mijn punt is is: in hoeverre zijn de kussens door een zadelmaker aan te passen en te vullen.

Wat ik persoonlijk heel erg lelijk vond aan het zadel zijn de gigantische cijfers op de singelstoten.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:06

Dat is inderdaad nog de grote vraag. Mijn nieuwe merrie zal niet heel veel van vorm veranderen, maar het moet toch wel een keer in de zoveel tijd fijn op te vullen zijn.
Ook ben ik echt heel benieuwd hoeveel zadelmakers zo'n infraroodapparaat hebben staan om de boom aan te kunnen passen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:08

Nee ik bedoel eigenlijk meer: er zit een standaard vulling in die natuurlijk nooit helemaal precies aansluit op je paard z'n rug. In hoeverre kan de zadelmaker die vulling dan passend maken en daarna ook passend houden.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:10

Je hebt ook een roze tekna zadel+hoofdstel+singel+etc variant <3
sorry beetje offtopic maar wilde het graag melden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:14

Ik denk trouwens, over het passend maken van de boom: Tekna is nog een redelijk nieuw product/lijn. Ik weet niet in hoeverre er tweedehands zadels van worden aangeboden. Dus het lijkt me dat je zo'n zadel (voorlopig) bij een winkel zou kopen. Zij zouden je dan ook, als ze goed zijn, kunnen informeren wat de/hun mogelijkheden zijn wat passend maken betreft.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:43

Ik begreep je punt, hestejente :)
Ik ben ook van plan een nieuwe aan te schaffen hoor, ze zijn iig goed betaalbaar. Maar stel de boom ligt uberhaupt niet fijn.. Dan zou het fijn zijn als ik hem (bij wijze van) naar de zadelmaker op de hoek kan brengen. Misschien dat er mensen zijn die ervaring hebben met Tekna bij de zadelmaker?
Anders zou ik idd even contact op moeten nemen met of IR of Atorka

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:53

Yvonne van Atorka doet zadels aanpassen en ze heeft volgens mij ook iemand die in opleiding is daarvoor. Ik kan me van haar niet voorstellen dat ze een zadel in het assortiment zou nemen als ze het een prutzadel zou vinden en het ook nog eens niet kan aanpassen.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:59

Met Tekna zadels heb ik geen ervaring, maar wel met het halster, beugelriemen, peesbeschermers en strijklappen. Ik vind het geweldig spul! Vooral over de peesbeschermers en strijklappen ben ik enthousiast. Ik heb nog geen zweetbeentjes gehad met deze beschermers en ze zijn erg makkelijk in onderhoud. Na het rijden spoel je ze af met wat water, laat ze drogen en ze zijn weer als nieuw.