Welk bit voor 6 jarig NRPS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Welk bit voor 6 jarig NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:44

Hoi Bokkers!

Ik ben een beetje aan het rondzoeken voor een bit voor mijn aanstaande paardje :D
Maaarr, er zijn er zooooveel!
Ik vroeg aan mijn vriendin waarom ze dat bit had gekocht, en niet bijv. een andere.
Haar antwoord: 'Omdat dit nog de enige was die ze hadden.'
Zo wil ik dus geen antwoord geven..

Ben op zoek naar een vriendelijk bit voor een 6-jarige NRPS merrie,
ze is wel een ietwat druk paardje, maar wel erg gevoelig in de mond.
Ik rijd zelf met een 'zachte hand', waar ze erg goed op reageert.
Wat raden jullie aan? En wat raden jullie af?
En waarom?
Alvast bedankt! *D

ambre

Re: Welk bit voor 6 jarig NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:49

Ik begin eigenlijk met ieder paard met een dubbelgebroken trens.
Meestal een watertrens,normale dikte.Tenzij ze een hele kleine mond hebben,dan een wat dunnere.
Deze zijn minder scherp dan enkel gebroken en fijn bewegelijk in de mond waardoor ze vaak smakelijker worden in de aanleuning dan met ander bitten.
Van daar uit kan ik dan altijd beslissen om over te stappen op wat anders.
Zijn ze sterk of scheef in de aanleuning dan grijp ik meestal een tijdje naar een ongebroken trens.
Met stang en trens heb ik meestal als onderlegtrens een enkelgebroken.
Ik heb bijna alles RVS,slechts een enkeling loopt op argentaan of aurigan.Daar heb ik namelijk mindere dingen over gehoord mbt allergische reacties.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:54

Ik ben erg positief over de Myler Bitjes!
Je betaalt er wel voor, maar ze zijn erg fijn en de twee kanten bewegen 'los' van elkaar zodat je niet het effect krijgt dat je je hulpt geeft aan het héle bit. Mijn pony is in ieder geval een stuk ontspannender met dit bit terwijl zij ook vaak 'schrikt' en kijkerig is.

http://www.mylerbitten.nl/

Dit is geen aanval op normale bitten, maar dit is mijn mening :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:48

Mijn voorkeur gaat naar een bustrens (ligt vrij stil in de mond), argentaan (schijnt uit te nodiggen om op te knabbelen), dubbelgebroken (vormt meer mee met de mond, prikt niet in gehemelte zoals bij enkelgebroken wel kan) en ik rijd nu met een dun bit (13mm, mijn paard heeft weinig ruimte en een dikke tong).

Ik ben persoonlijk minder te spreken over een watertrens, doordat er velletjes tussen kunnen komen omdat een watertrens los draait. Ook ben ik minder van een dik bit, maar dat is omdat mijn paard er geen ruimte voor heeft.

Misschien is het een idee dat je tandarts kan helpen voor het juiste bit bij je nieuwe paard?

Edit: ook de mylerbitten zou ik adviseren, deze zijn wel erg prijzig. Ik zou dan zelf eerst voor een andere optie gaan, is het voor jou duidelijk waar je paard goed op rijdt, dan kan je ook gerichter naar Myler bitten kijken.