Ervaringen met boomloze dressuurzadels gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YOURLOVER

Ervaringen met boomloze dressuurzadels gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 12:10

Zoals de titel al zegt, ben ik opzoek naar ervaringen van boomloze dressuurzadels.
Neem als voorbeeld deze afbeelding:
Afbeelding

Mijn schoollerares (die tevens ook ruiter is) zei dat deze zadels niet comfortabel uitzagen, omdat het een
erg vlak zitvlak is en dat niet goed voor de rug zou zijn. Je zou dan ook de spieren van het paard niet kunnen voelen (hoe het paard beweegt en wat het van plan zou kunnen zijn)

Dit zadel zag er, volgens haar, veel beter uit
Afbeelding
(tevens ook boomloos)

Zou ze gelijk hebben?
Ik heb nog nooit op zo'n zadel gezeten, maar ik ben me er in aan het verdiepen, omdat
het zadel me erg gezond voor de paardenrug lijkt.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Froemel

Re: Ervaringen met boomloze dressuurzadels gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:09

Als je een zadel met VPS hebt, zitten er al inlages in. Ook in de pad zijn verdikkingen.
Ik vind het een heerlijk zadel, vooral voor buitenritten!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:33

Nou , je lerares zegt het eigenlijk precies verkeerd om , juist de zadels met een wat platter zitvlak geven een meer close-contact gevoel met de paardenrug , waardoor je de bewegingen van de rug beter voelt.

Als er zo'n vormpje in het zadel gebouwd is , dan zit dat materiaal tussen de rug van het paard en je billen , dus heb je minder direct contact.

Vrij logisch dus allemaal :)

Juist met zo'n kuipje met een schuin oplopende voorkant en achterkant , kun je ook problemen krijgen: aan de voorkant rijden sommige mensen zich open , en aan de achterkant wordt je in een bergafwaartse zit geplaatst waardoor je bekken verkeerd kantelt.

Ik vind een soepele , vlakke zit dan VEEL comfortabeler voor zowel ruiter als paard , en het geeft een veel beter contact en gevoel tussen beide partijen :)

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 07:46

@ Pmarena

Dankjewel voor je uitleg en tips, ik dacht ook in het begin dat boomloze zadels veel beter waren, maar mijn lerares had me van gedachte veranderd en hierdoor vroeg ik me af of dat echt zo was. Maar door je duidelijke uitleg kom ik er wel uit. Hartstikke bedankt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:52

Veel mensen hebben gewoon geen idee waar ze het over hebben als het over boomloze zadels gaat :P

Dan hebben die mensen al 100 paarden gezien met drukplekken van een boomzadel , en horen ze een verhaal van iemand wiens buurmeisje haar paard een witte plek kreeg van een boomloze...en dan zeggen ze meteen dat boomloze zadels slecht zijn :P

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:04

Dat ze slecht zijn zal ik niet zeggen, maar....
Mijn paard kreeg dus wel last van de druk van de beugelophanging (barefoot london). Dit was dan wel een zadel zonder vps. (en ik weeg 60 kg)
Ik als rugpatient ree zelf heel graag met mijn boomloze omdat ik veel meer gevoel had met mijn paard en dus heel fijn mee kon gaan in de beweging, wat mijn rug ten goede kwam.
inmiddels rij ik weer met boom.
Het vinden van een goed passend zadel is gewoon heel lastig, of daar nu wel of geen boom in zit, dat maakt niet zo veel uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:34

Bij elk zadel kan het natuurlijk fout gaan , maar bij een simpel boomloosje rijden er zat mensen van boven de 100kg op die geen enkel probleem hebben met de beugelophanging e.d. , het is vaak toch een samenloop van omstandigheden waarom iets wel of niet werkt voor een combinatie :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:39

Citaat:
Mijn schoollerares (die tevens ook ruiter is) zei dat deze zadels niet comfortabel uitzagen, omdat het een
erg vlak zitvlak is en dat niet goed voor de rug zou zijn. Je zou dan ook de spieren van het paard niet kunnen voelen (hoe het paard beweegt en wat het van plan zou kunnen zijn)

Goede reden om deze vrouw schoollereares te laten :Y)
Of ze zou zich meer moeten verdiepen in de biomechanica van de mens en paard.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 10:46

@ annebe
hahaha!
nee, ze is proffesionele crossruiter, dus ik volgde haar advies, omdat ik dacht dat ze er veel 'verstand' van had. Ik vind mezelf namelijk nog een beginruiter die al 8 jaar rijdt, dus vandaar.

boomloze zadels zijn dus ook beter voor de zit van de mens?

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:53

Ik ben ook aan het rondkijken voor een boomloze dressuurzadel. Zelf lijkt mij de Startrekk dressuur wel wat. http://www.trekkingsaddles.com/html2006 ... ressur.htm Ik neem aan dat je er wel een onafhankelijke zit van krijgt, je zal eerst wel last krijgen van wiebelbenen enz? Ik vind een zadel met een boom altijd zo'n gedoe, helemaa als je een jong paard hebt, vandaar mijn interesse in boomloos.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:00

Ik heb een boomloos BF London. Ik heb helemaal geen last van drukplekken en mjn paard liep er zo mee weg. Ze zweet heel gelijkmatig onder het hele zadel behalve onder de ruggegraat. (Ik weeg 53 kilo) Maar ik zelf kan alleen niet aan het zadel wennen..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:03

@krips; precies hetzelfde hier, ik kan niet aan het zadel wennen.
Heb nu een barefoot cheyenne en dat zit echt geweldig!
Heel veel bewegingsruimte voor je paard en een heerlijke opgesloten zit.
Close-contact met je paard, ideaal dus!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 00:01

Ik heb op 2 verschillende modellen BF dressuur gereden(en niet 1x maar beide een paar maanden geprobeerd), beide(dus zowel de londen als de Lexington) kon ik totaal niet op zitten, het zwaarte punt ligt erg naar voren waardoor ik op beide naar voren kukelde.
Ik heb daardoor om dat te compenseren nu ook een extreem hol getrokken rug. Om maar niet naar voren te gaan ben ik een andere oplossing gaan zoeken in mijn zit, helaas wel de verkeerd onbewust.
Daar heb ik nu na 2 jaar nog steeds last van....
Kijk dus wel heel goed uit, ik heb het namelijk van meerdere bokkers gehoord die naar voren gaan zitten. (en er zijn er uiteraard ook een hoop die er gewoon wel goed opzitten! Zeg dus niet per defenitie dat het slechte zadels zijn!)
Kijken passen en meten en goed uittesten is dus de enige echte oplossing, wellicht heb jij met mijn ervaringen totaal geen problemen

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:07

Met het naar voren zitten heb ik geen problemen gehad. Ik heb altijd problemen met het mijn benen stil houden omdat ik ze door de ronding van mijn paard niet goed kan laten afhangen.