Schoolmasta hulpteugel ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Schoolmasta hulpteugel ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:16

Ik zat op een bekende advertentiesite :+ en kwam de Schoolmasta tegen, heeft er iemand ervaring mee? Werkt het? Er staat ook een plaatje ( bij de adv. )

Beschrijving:

De Schoolmasta is ontwikkeld om de ruiter te helpen bij de controle, gehoorzaamheid en algemene manier van rijden van alle paarden en pony’s, vanaf het beleren tot aan alle niveaus van training naar top prestaties.
De Schoolmasta teugels werken afhankelijk van de handen van de ruiter en nemen alle kracht weg als een paard of pony leunt op het bit of aan de teugels trekt.
Het paard realiseert zich snel dat het enkel aan zichzelf trekt en zal er snel mee stoppen.Dit betekent dat de ruiter niet meer tegen deze kracht aan hoeft te werken en een lichter contact kan houden, dit zorgt voor zachtere handen en een uitgebalanceerde zit.
De Schoolmasta zorgt voor een goede hoofdhouding, correcte lijn en verlicht de voorhand.
Dit verbeterd de verbinding, balans en beweging terwijl de soepelheid en de mogelijkheid tot buigen behouden blijft.
De Schoolmasta bestaat uit een speciaal ontworpen en versterkt katoenen schabrak, met daaraan een katrol bevestigd op de plaats van de schoft.
Door het katrol loopt een koord dat aan twee zijden overgaat in een lederen teugel, die aan weerskanten aan het bit bevestigd wordt.
Als deze hulpteugel op de juiste wijze bevestigd wordt, heeft het paard er geen last van zolang hij zijn hoofd maar in de juiste stand houdt.
Alleen als hij zijn neus naar voren wil steken of zich sterk wil maken, loopt hij tegen zijn eigen kracht aan.
Door de werking van het katrol op de schoft kan het paard wel naar believen afbuigen naar links of rechts.
De ruiter heeft alleen de normale teugels in de hand, de Schoolmasta doet zijn werk zelf en dat alleen wanneer het paard daar zelf aanleiding toe geeft.
De Schoolmasta is geschikt voor alle soorten en leeftijden paarden en pony’s.

Gebruiksaanwijzing:
1. Leg schabrak onder het zadel.
2. Begin op de langste lengte, en klik de musketons aan het bit.
3. In het geval van stang en trens, musketons enkel aan de trens vastmaken.
Bij gebruik van een martingaal kan de Schoolmasta door de ringen van de martingaal.
4. Eenmaal vast kan de Schoolmasta geleidelijk korter worden gemaakt als het paard ontspant en de gewenste hoofd- en halshouding daar is.
De tijd varieert van paard tot paard.
5. Gebruik de Schoolmasta niet langer dan een half uur zonder een rustpauze in de training periodes. Voor de 1e maal in gebruik wordt aangeraden het paard eerst te longeren met de Schoolmasta zodat het eraan kan wennen, voor het te bestijgen.

Aelin

Re: Schoolmasta hulpteugel ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:20

Je dwingt toch een paard in een houding of zie ik dat verkeerd?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:21

Dat dacht ik ook!, Je zet hem in een houding vast en hij hangt dan niet op je handen dus dan stuurt het lichter ofzo?

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:26

Klopt er staat om het paard in de desgewenste houding te houden.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:31

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:40

Maar als je je paard zo vast zet gebruikt hij toch nooit de goede spieren

@leinearthur, daar zag ik m ook opstaan ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:23

Hmm, rare hulpteugel hoor. Vraag me af of dat het sjabrak niet naar voren getrokken wordt als een paard erg trekt. Kun je m.i. net zo goed die teugel aan de ringetjes van het zadel vast maken ipv zo'n speciaal sjabrak. Komt bij dat het paard zo alleen in opgerichte houding kan lopen en dat max een half uur lang ??
Het is juist de afwisseling in hoofd hals houding die m.i. zo belangrijk is, dat gaat met deze teugel niet. M.a.w. niet mijn ding.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:28

ik denk dat dit nog niet slecht is bij ponys die hun jonge ruiters uit het zadel trekken om gras te eten (ipv het bekende touwtje van zadel naar bit, hiermee kun je nog stelling aannemen. zie het nut er wel niet in voor hogere ruiters (zoals met de vernoemde stang en trens!?)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:33

Achja dat is toch makkelijker dan je handen vastzetten op je knieën of zitten zagen.. wordt je ook niet moe, krijg je geen blaren van, ideaal! :+

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 11:15

Duhelo schreef:
ik denk dat dit nog niet slecht is bij ponys die hun jonge ruiters uit het zadel trekken om gras te eten (ipv het bekende touwtje van zadel naar bit, hiermee kun je nog stelling aannemen. zie het nut er wel niet in voor hogere ruiters (zoals met de vernoemde stang en trens!?)

daar heb je toch zo'n riempje voor die langs de manenkam loopt oid? Die zit dan aan het kopstuk vast en aan het zadel.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:18

Duhelo schreef:
Voor kids is het inderdaad ideaal maar verder zie ik de toegevoegde waarde niet zo.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:19

Mij lijkt het inderdaad alleen handig voor eigenwijze kinderpony's die de kinders uit het zadel trekken om te kunnen eten, voor een andere doelgroep kan ik niks verzinnen waarom het handig zou zijn?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:38

Hmm, als je al zoiets wilt gebruiken, het lijkt mij zeer eenvoudig na te maken. Hoeft zeker geen 70 euro te kosten.
Is er overigens ook niet in volwassenmaten. 17 inch is de grootste. :Y)

Je moet er ook nog aan denken dat de katrol aan de chabrak niet op de schoft drukt. Op zich is zo'n katrol makkelijk aan een dekje vast te maken. Iets anders wat schuift kan ook.

Overigens, je zet het hoofd van het paard vast. Dit betekent dat er paarden zijn die dit echt niet accepteren en omhoog komen. Vind het dus ook nog wel wat gevaarlijks hebben.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:46

Niks handigs voor kinderen aan, die zitten vaak op rondgeribte pony's waarbij het zadel makkelijk naar voren kan schuiven. :+ Daar gaat je kind dan, met zadel en al :=

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:47

Denk dat je daar niet zo heel snel last van hebt want twee touwtjes aan het zadel zorgt ook niet voor glijpartijen.