Zadel en stabiliteit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Zadel en stabiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 16:06

Ik rijdt momenteel op mijn kleine smurfentinkertje (1.38) met een boomloos zadel, een Barefoot Cherokee om precies te zijn. Ik heb hier voor gekozen omdat ik ze ten eerste geweldig vind zitten. Ze zitten zo lekker zacht en comfortabel. Omdat ik in de toekomst fijne lange buitenritten wil gaan maken lijkt dit zadel me dus ook heerlijk. Tweede reden waarom ik hier voor gekozen heb is omdat een tinker nog wel eens wat rondere periodes wil hebben (lees dikker kunnen worden) en een boomloos zadel makkelijk 'meegaat'. Het past wat sneller zeg maar. Even ter info; mijn tinker is nu net 4 geworden en is vorig jaar zomer beleerd, we zijn nu wekelijks aan het lessen om samen vooruit te komen.

Nu heb ik zelf fibromyalgie, en een onstabiel bekken (overgehouden na ernstige bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap). Mijn eigen stabiliteit is dus best ver te zoeken. Nu is mijn tinker dus in een leeftijd dat hij wel eens wat wil gaan proberen, zo ook vandaag, met als resultaat dat hij ineens opzij weg schoot, ik ging er bijna af maar kon me nog net herstellen. Nu ging mijn vriendin die samen met mij aan het rijden was eens op hem rijden en zij vertelde mij dat mijn zadel eigenlijk helemaal niet zoveel stabiliteit geeft (vooral qua benen) en dat dit misschien wel eens een verkeerde zadelkeuze voor mij zou kunnen zijn. En op zich denk ik dat ze daar wel eens gelijk in kan hebben. Mijn tinker staat van zichzelf nog niet stevig op de benen want die moet nog een hoop leren uiteraard en ik heb soms wel eens het idee dat we samen echt een heel onstabiele combinatie zijn haha.

Graag zou ik wel eens wat ervaringen en meningen van andere mensen willen horen m.b.t. de stabiliteit van hun zadel, of boomloze zadels versus boomzadels bijvoorbeeld. Ik heb mijn Barefoot vorig jaar dus nieuw gekocht dus zou wel zonde zijn om over te stappen, maar een stabiele combinatie lijkt me toch wel net even wat belangrijker ;). Dus wie o wie kan mij meer info geven?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:12

Misschien heb je hier wat aan. Ik reed jaren op een westernzadel, hier zat ik zeer stabiel in (met boom). Omdat dit zadel niet meer pastte heb ik een paar maanden met mijn dressuurzadel gereden, waar ik nooit mee reed, maar mijn verzorgster wel, is een zadel met een diepe zit. Ik kon er niet stabiel in zitten,ik had het gevoel dat als ie maar een klein bokje of sprongetje opzij zou maken dat ik er af zou vallen, dit gebeurde niet maar het voelde wel zo. Nou heb ik sinds dinsdag een nieuwe barefoot cheyenne, ik had dus nog nooit boomloos gereden, maar ik vind het heerlijk zitten en ik zit als een huis, dus veel stabieler als een boomzadel.

NdV74

Re: Zadel en stabiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:16

Het is denk ik maar net wat je zelf fijn vindt.
Ik heb sinds kort les op een fjord en daarop ligt ook een barefootzadel (geen idee welk type) en ik vind dat ik daar vele malen beter op zit dan op een gewoon dressuurzadel. Voor mij gevoel zit ik steviger en stabieler.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 20:20

Bedankt voor jullie reactie ;). Dus jullie ervaart het eigenlijk net andersom. En ja de Barefoot's zitten inderdaad heerlijk. Ik heb ook wel het idee dat je qua zit wel redelijk stevig zit (omdat je er zo in zit). Alleen het beengedeelte is wat minder zeg maar.... beetje moeilijk uit te leggen.....

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:21

Ja het beengedeelte :D
Had ineens last (heel erg ;) ) van wiebelbenen. Maar dat was gewoon een kwestie van wennen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:22

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik zal mijn ervaringen hier ook even neer zetten. :D

Heb zowel een zadel met boom (dressuur) als een boomloos zadel (western).
Het boomzadel geeft mij persoonlijk meer steun, inderdaad voornamelijk bij de benen. :j
Het boomloze zadel zit ook als een huis, zolang ik een onafhankelijke zit heb. Wat dat betreft is een boomloos zadel een goede graadmeter, haha.
Echter, wanneer ik mijn evenwicht dreig te verliezen door bijvoorbeeld jolige sprongen, kan ik mij sneller herpakken met het boomzadel als met het boomloze zadel.
Mijn pony is vrij rond en wanneer ik mijn evenwicht verlies schuif ik wat naar de zijkant, omdat de druk op 1 beugel het zadel laat verplaatsen (terwijl ik goed heb aangesingeld!).

Voor lange buitenritten zou ik een boomloos zadel afraden. De drukverdeling is vaak bij boomloze zadels niet optimaal waardoor als je erg veel kilometers achter elkaar maakt, je het risico loopt op drukkingen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:23

Heb je fenders of gewone beugelriemen. Ik heb de fenders eraan en heb juist helemaal niet het idee van losse benen, had ik op mijn dressuur zadel juist wel.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:27

Bij mij zitten er gewone beugelriemen aan. Heb nog nooit met fenders eraan gereden, dus kan het niet vergelijken.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 20:28

Juist, wiebelbenen :p. Dat is het inderdaad. En die onafhankelijke zit, dat is iets wat bij mij best moeilijk is, zeker dus door mijn instabiele bekken. En wat jij zegt Kyno dat is precies wat ik bedoel, herpakken bij jolige sprongen is erg moeilijk. Ik schuif ook naar de zijkant inderdaad en herken wat jij zegt dat de druk op 1 beugel het zadel laat verplaatsen (terwijl ik ook goed heb aangesingeld) lang leve de ronde pony's haha. Maar dat van die drukkingen dat wist ik niet overigens.... Dat is wel iets om rekening mee te houden dan.....

Ik rijdt met gewone beugelriemen (met kunststof beugels er aan, zijn heel licht) dus niet met Fenders. Ik moet zeggen dat ik die ook nog nooit geprobeerd heb. Op een of andere manier lijken die mij niet lekker rijden....

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:57

Ik heb heel ongelijke benen, (7cm verschil) en kwam met een boomloos zadel altijd scheef te zitten, en echt geen stabiliteit voor mijn 1 langer been... NU rij ik terug met een boomzadel, en minder comfort, wel veel meer stabiliteit... dus ik denk dat he echt van mens tot mens afhangt.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:05

Ik heb gewoon ook het idee dat het zadel zelf wat meer verschuift (opzij) als je zelf niet stabiel zit. Ik zit dus ook heel snel 'scheef' op het zadel. Ik kreeg ook al de opmerking van iemand op stal dat ik er scheef op zit. Dus ja, dat zal inderdaad ook echt per persoon dan verschillen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:13

Haha ja die ronde pony's en boomloze zadels is soms drama. :x

1x heb ik gehad dat ik gewoon serieus langs de zijkant aan haar 'hing' met zadel en al. Jolige bui, 3 rodeosprongen en toen een scherpe bocht naar links. :+ Doordat ik zelf zo ontzettend uit evenwicht was door het bokken kwam er teveel druk om de linkerbeugel. Bochtje naar links was toen iets teveel van het goed want toen hing ik dus mooi langs de zijkant. Tsja, wat nu? Ik kon niet meer terug met zadel en al, maar afstappen was ook niet makkelijk. :+ Achteraf moet het een hilarisch plaatje zijn geweest. :o

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:28

Haha dat zie ik inderdaad al helemaal voor me ja. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost, jezelf maar laten vallen? :p

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:38

Haha ja uiteindelijk wel. Ik ben nog aardig lang blijven hangen om na te denken wat ik nou eigenlijk wilde doen. :+
Gelukkig stond poownlief doodbraaf te wachten wat ik zou gaan beslissen dus ik hing wat dat betreft wel 'relaxt'.
Uiteindelijk mijn armen om haar nek geslagen en me zo ervan af laten glijden. :=
Mijn pony keek alsof ik een levensgrote 'L' op mijn voorhoofd had staan.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:39

Hahaha humor! :D

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:39

Jij nog leuke boomloos blunders meegemaakt? :D :=

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:44

Niet persé boomloos denk ik maar een paar weken terug heb ik wel zand gehapt omdat hij zijn evenwicht verloor / struikelde en voor me op de knieën ging ik hing dus op zijn nek maar besefte dat hij daardoor ook niet meer goed omhoog kon komen en heb me er dus ook af laten vallen haha.... Maar ik hing gelukkig al laag bij de grond! :p

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:50

Hahaha! :D
Dat is ook een hilarische blunder!

Jammer dat je dat soort dingen dan vaak net weer niet op film hebt.

Ik verziek je topic trouwens een beetje met mijn offtopic reacties. :D
Ontopic: heb je al wat in gedachten als eventueel volgend zadel?

[edit] Ik heb erg goede ervaringen gehoord over de Bob Marshall western zadels. Deze zijn boomloos maar geven (volgens deze mensen) net zoveel steun als een boomzadel. Misschien een idee? Mocht het boomloze idee je toch erg aanspreken. Ze zitten doorgaans toch ook wel weer erg lekker he, die boomloosjes. Met dit zadel zou je dus de zachte zit behouden maar wel steun hebben.[/edit]
Laatst bijgewerkt door Kyno op 18-03-11 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:53

Ik kon zelf vanwege de gevolgen van zwangerschapsisias niet meer stabiel op mijn Ghost zadel zitten (waar ik voorheen wel goed op zat) mij haf maakte daar gretig misbruik van. Ik heb toen een Trekker pro endurance classis aangeschaft, dat zadel geeft zoveel steun en stabiliteit dat ik een stuk minder last heb vna mijn klachten en een stuk relaxter kan rijden.
Een vriendin vna mij is haar Tinker nu aan het inrijden, ze gebruikte eerst een Barefoot lookalike maar daar zat ze niet stabiel op, op mijn Trekker kan ze wel stabiel blijven zitten en ze voelt zich daardoor veel veiliger.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:01

Haha geeft niet hoor, even wat lachen tussendoor moet ook kunnen toch? ;) Maar ik heb nog niets in gedachten eigenlijk. Vind het heel erg moeilijk vandaar dat ik eens wat ervaringen hier wilde aanhoren. Ik zal de Bob Marshall in gedachten houden. De boomloze zadels zitten inderdaad toch erg lekker.

Klinkt erg herkenbaar Swift. En ik zie mijn smurf daar ook nog wel eens misbruik van gaan maken. 't Is best een slim portretje wat dat betreft. Ik ga ook eens kijken naar het zadel wat jij nu noemt ;).

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:41

Hallo.
Ik heb sinds kort een barefoot cheyenne en moest er in het begin erg aan wennen, die benen die maar los hingen en ik viel naar voren, nu een paar weken later wil ik niet anders meer.
Wel koop ik er fenders bij dat zit net wat stabieler als gewone beugels, en ja die onafankelijke zit is wel belangrijk, al moet ik zeggen dat mijn zit wel een stuk beter is geworden nu.
En vergeet niet om er een dekje met inlage onder te leggen he, heel belangrijk voor je paardje zijn rug, en zo kun je ook makkelijk een paar uur buiten rijden.
Maar misschien met jou bekkeninstabiliteit is een boom zadel voor jouw misschien fijner, omdat je dan denk ik toch meer moeite hebt met je evenwicht.
Succes er mee.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:23

Ik heb jarenlang op een Barefoot London gereden. Zat er altijd als een huis op. Was toen ook op mijn volwassen paard (van zijn 7e tot 10e heb ik ermee gereden). Die haalde ook geen rare wegschiet acties meer uit ;) . Maar sinds hij is overleden heb ik dus een jong paard (nu 4 jaar) en daar was het boomloos toch niet ideaal voor. Ben er een paar keer afgekukeld. Of het nu kwam doordat dat boomloos voor hem te gevoelig is (er is tenslotte toch wat meer ruitercontact en dat schuiven was ook helemaal niet handig op een nog wat sensibel paard) of door mijn (vooral zijwaarts) mindere stabiliteit laat ik in het midden. Denk eerlijk gezegd dat het allemaal heeft meegespeeld. Maar dat zadel heb ik dus de deur uit gedaan.
Zit nu op een County competitor (goede kwaliteit boomzadel met diepe zit). Ben helemaal wild van dat zadel. Ik zat er op en wilde er niet meer af. Wat een comfort. Ik zit nu echt als een huis. En het zadel ligt ook als een huis. Schuift totaal niet. Dus als ik hem op een volte zet op het moment dat hij er vandoor gaat, dan blijft het zadel liggen waar het ligt en kom ik met gemak mee met de bewegingen. Ideaal. Ben er op dit moment met mijn jonge paard super blij mee. Ik sluit niet uit dat ik over een aantal jaar toch weer op een boomloos zit, maar voor nu hoop ik dat de County nog een tijdje blijft passen. :)

De twee paarden waar ik het over heb zijn trouwens ook tinkers. ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:44

Kyno schreef:
Voor lange buitenritten zou ik een boomloos zadel afraden. De drukverdeling is vaak bij boomloze zadels niet optimaal waardoor als je erg veel kilometers achter elkaar maakt, je het risico loopt op drukkingen.

Wat een lariekoek
De drukverdeling bij Boomzadels is zeker wel optimaal :+
Juist bij Boomzadels kom ik veel gevoelige ruggen tegen
Zelfs bij een op maat gemaakt zadel; paard veranderd eens flink en weg is je maatzadel...

@Dakota_75
Een Barefoot London geeft (in mijn geval) veel meer steun door de langere zweetbladen en de kniewrongen
Misschien een idee om dat model eens te proberen
De Bob Marschall geeft ook best veel steun

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:01

als er een niet stabiel zit ben ik het (denk ik) daarbij ondanks dat ik vorig jaar nog gevallen ben op de stenen
(dat was nota bene van een australian boomzadel :') )

en niet eens stijf was de dag erna (dus echt niks niks had) mijn bewuste angst om te vallen puur voor de angst mijn ruggegraat te breken
(zit wat schade aan een wervel die dus sneller zal breken)
reed ook het liefste met een australian voor de boem is ho momenten .. totdat die echt echt niet meer paste op mijn paard

aan de ene kant denk ik ..wil een boomzadel
dacht dat ik daar stabieler op zat ..

en dan zit je op zo'n zadel en denk je hummm verkeerd gedacht .. hier zal ik eerder afvallen
omdat je toch iets minder voelt ..(aankomen vooral :D )
aan de andere kant .. met de fenders op mijn zadel heb ik toch iets meer stabiliteit voor mijn benen
totdat ik dus op de budget arizona stapte en helemaal geen fenders had , idem voor de lexington
en er achter kwam dat ook dat dus tussen mijn oren zat

merk wel dat ik de iets diepere zadels dus de budget arizona , de arizona nut en de lexington iets fijner vind
voor de dagen dat mijn pown wat hyperder is .. mijn beken krijgen daar iets meer steun in zeker bij de iets langere ritten
ben ik daar toch wel blij mee

moet eerlijk bekennen dat ik de cherokee en de nevada de enigste 2 zij die ik nog niet geprobeerd heb (toch handig die test zadels :P )

normaliter rij ik op de missoula nut tot dat die laatst ter test weg was en ik de budget heb gepakt
man wat is dat ding heerlijk licht :D kan ik tenminste zelf zadellen :o hij kraakt alleen momenteel enorm
zal der wat baby [poeder tussen doen , zat er verbasing wekkend stabiel op :j
ben bang dat dit voorlopig mijn nieuwe zadel blijft :j

nu ben ik zelf echt echt geen lichte ruiter en heb ook geen trekpaard 8-)
maar ondanks gereden op een boomloos kon de kraker bij ons niks vinden
van de week was er een vriendin op visite .. idem verhaal
veel paarden bij haar op stal zaten behoorlijk vast en zij met der ook niet slanke lijf en pown met barefoot
zat 1 werveltje niet 100 , kraker kon daar ook geen bewijs vinden dat ze der pony ook maar iets verkeerd belaste

boomloos is ook ontwikkeld juist door endurance rijders .. later zijn er meer mensen mee aan de haal gegaan met dat concept
en zie je verschillende ontwikkelingen binnen het boomloos segment en ook veel goedkopere kopieen

laatst een lichtgewichtje op mijn pony gehad met het zadel.. die was een boomzadel gewent en word in de les veel gehamerd op stille benen , je zag dus ook dat die stond in de beugels , met een boomzadel viel dit minder op
ze verdoezelde zo der niet zo stille been ligging idem voor holle rug trekken , met een ruime jas aan lijkt het dan of je recht zit
daar kwam een verkeerde afdruk ondervandaan
denk dat er dus veel ligt aan de zit van de ruiter

was ook altijd bang dat ik met mijn gewicht en onstabiliteit mijn paard en ik en boomloos geen goede combi zouden zijn
maar niks blijkt minder waar .. neh .. zeker gezien het ttegenovergestelde bewijs .. dat geloof ik niet meer :D
pony blijkt erg blij met zijn boomloze zadeltje :j

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:11

Kyno schreef:
Haha ja die ronde pony's en boomloze zadels is soms drama. :x

1x heb ik gehad dat ik gewoon serieus langs de zijkant aan haar 'hing' met zadel en al. Jolige bui, 3 rodeosprongen en toen een scherpe bocht naar links. :+ Doordat ik zelf zo ontzettend uit evenwicht was door het bokken kwam er teveel druk om de linkerbeugel. Bochtje naar links was toen iets teveel van het goed want toen hing ik dus mooi langs de zijkant. Tsja, wat nu? Ik kon niet meer terug met zadel en al, maar afstappen was ook niet makkelijk. :+ Achteraf moet het een hilarisch plaatje zijn geweest. :o

Hihi, ik heb bijna dezelfde blunder gehad, alleen dan zonder het bokken maar met een sprong naar rechts.
Ik vind een boomloos zadel ook minder stabiliteit bieden (en dan praat ik over de BF Cheyenne). Ze zitten wel lekker. Misschien toch eens kijken naar een ander type boomloos of een boomzadel. Ik heb ook wel eens op een BF Arizona gereden en daar zit je wel weer wat steviger in.