Vragen over boomloze zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Vragen over boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:16

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van dit topic [HAR] Barabackpad bij paard met KS ben ik een beetje gaan lezen over boomloze zadels. Maar ik heb er nog wel wat vragen over en ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

1. achten jullie een boomloos zadel geschikt voor een paard met Kissing Spines?
2. is een boomloos zadel makkelijker 'pas' te maken dan een boomzadel?
3. Is een boomloos zadel ook geschikt voor een paard met een hoge schoft, een hoge ruggegraat en een wat onregelmatige rug?
4. wat is de gemiddelde tweedehands prijs van boomzadels in dressuurmodel? Ik kan het echt nergens vinden. En zijn ze dus wel een beetje te krijgen? En heeft de dressuur geen extreem korte zweetbladen (heb lange benen)
5. Kan een gewone zadelmaker zien of een boomloos zadel past?
6. Zit er nog verschil in kwaliteit tussen de verschillende boomloze zadels (net als bv zadelmarktzadels en Passier)
7. Waarom zou je een boomloos zadel nemen en geen gewoon zadel? Of waarom juist andersom?

Hopelijk kunnen jullie (enkele van) de vragen beantwoorden :)

MarianneV

Re: Vragen over boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:27

Ik kan vraag 7 voor je beantwoorden.
Ik reed vroeger ijslanders en ik reed altijd boomloos.
Ik vind zelf dat boomloos veel lekkerder zit en geeft mij meer ondersteuning.
Ik heb een tijdje daarna weer een gewoon zadel gereden, maar voldeed mij niet
Momenteel rijd ik een fjord ook met een boomloos zadel en ik wil nooit meer anders.

Ik weet wel dat er verschillende types boomloos zijn, met verschillende zitvlakken.
Ik reed dan meestal (zoals ik em ken) het flexibele zadel, is vaak met een zacht zitvlak.

Ik vind boomloos in ieder geval een aanrader.
Ik hoop dat je er wat aan hebt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:28

Zeker heb ik daar wat aan! Superbedankt voor je antwoord :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:29

_Arwen_ schreef:
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van dit topic [HAR] Barabackpad bij paard met KS ben ik een beetje gaan lezen over boomloze zadels. Maar ik heb er nog wel wat vragen over en ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

1. achten jullie een boomloos zadel geschikt voor een paard met Kissing Spines?hier heb iuk geen ervaring mee
2. is een boomloos zadel makkelijker 'pas' te maken dan een boomzadel?je kunt alleen voor de pommel veranderen,en je moet zorgen voor een goede pad met inlage
3. Is een boomloos zadel ook geschikt voor een paard met een hoge schoft, een hoge ruggegraat en een wat onregelmatige rug?ja wat is hoog!!!je hebt bij de verschillende soorten merken ook diverse pommels/ijzerenschoft boogjes.en een goede pad zorgt dat de ruggengraat vrij licht
4. wat is de gemiddelde tweedehands prijs van boomzadels in dressuurmodel? Ik kan het echt nergens vinden. En zijn ze dus wel een beetje te krijgen? En heeft de dressuur geen extreem korte zweetbladen (heb lange benen)ligt er aan welk merk je wilt,effe google op de merken en dan contakt opnemen met de leveransier
5. Kan een gewone zadelmaker zien of een boomloos zadel past?ik denk niet eens dat je daar een zadelmaker voor nodig hebt,je kunt het zelf wel zien als je beetje verstand hebt
6. Zit er nog verschil in kwaliteit tussen de verschillende boomloze zadels (net als bv zadelmarktzadels en Passier)ja je hebt zeker veel verschillen,goede zadels zijn barefoot,freeform,ghost
7. Waarom zou je een boomloos zadel nemen en geen gewoon zadel? Of waarom juist andersom?past meestal wel op meerdere paarden

ik vind boomloos erg fijn,ik wil zelf graag een freeform en als ik niet zo veel te besteden heb of geen goede 2dehandse vind,kijk ik voor de namaak er van de freemax.

Hopelijk kunnen jullie (enkele van) de vragen beantwoorden :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:34

Hoi.
Ik heb een BF London, gekocht op marktplaats voor ongeveer 500 euro als ik het me goed herriner.
Je hebt bepaalde adresjes waar je de barefoots kan lenen en testen, dan kan je kijken welke jij het fijnste vind rijden. Ik heb geen ervaring met KS of met een hoge schoft.

Ik heb gekozen voor mijn BF omdat ik gewoon geen enkel zadel op de brede en korte rug kreeg die mijn haf goed paste. Met de BF loopt ze tien keer beter dan met een boomzadel. Ik vind het dressuur rijden zelf alleen toch na 2 jaar moeilijk. Je zit is gewoon wel echt heel anders. Ik zelf zou liever een boomzadel rijden, maar mijn paard loopt gewoon zoveel beter en losser met een bf, dus ja.. dat vind ik belangrijker!

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:41

_Arwen_ schreef:
Zeker heb ik daar wat aan! Superbedankt voor je antwoord :)

Ik ken dan ook nog het toltzadel, maar dat geld denk ik meer voor ijslanders maar ook die zit erg lekker

De fjord die ik momenteel rijd loopt met boomloos ook veel beter dan een gewoon zadel. Ik denk bijna wel dat je een boomloos zadel op maat kan laten maken
Ik lees ook net in een ander topic: Een paard wat atactisch is (kissing spines) zul je met boomloos géén plezier doen

Hier de linkhttp://host-82-161-230-94.luxitude. ... &t=1232359

even off-topic. Ik reed op de ijslanders die in beslag zijn genomen in de Valom (Friesland) Alleen in die tijd waren ze er lang niet zo erg aan toe