Vriendelijker bit?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NIV

Vriendelijker bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:10

Ik heb een probleem met mijn ijslander. Hoewel ze erg werkwillig is en we echt wel stappen vooruit maken, blijf ik iets lastig vinden.

Ik heb haar een hele tijd gereden met een dubbelgebroken bit van een gemiddelde dikte. Omdat ze erg hing op mijn hand (dat rijtechnisch wel voor ongeveer 50% te verbeteren was) ben ik over gegaan op een enkelgebroken bitje met 'rolletjes' erin die het kauwen zouden stimuleren. Helaas opent ze nu haar mond ongeveer 1-1,5 cm wanneer er wat meer druk op de teugels wordt gevraagd. (Toen er een vriendin met een wat strengere hand/meer spanning op de teugels op haar reed, was het continu het geval. Normaal gesproken niet.) Ook heeft ze nog steeds een beetje de neiging op je handen te gaan hangen.

Ik heb het idee dat beide bitten haar op een of andere manier in de weg zitten/weerstand opwekken.

Heeft iemand een idee of tip voor een ander soort bit? Een bit dat minder weerstand bij haar zal opwekken.

Dankjewel!!
Laatst bijgewerkt door NIV op 17-03-11 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Barvrouwke

Re: Vriendelijker bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:13

Ik zal een enkel gebroken bitje zonder rolletjes proberen.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:21

Bedankt voor de tip. Weet je misschien waarom die minder weerstand zal opwekken?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:23

misschien kun je een ongebroken trensje proberen. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:26

Ik denk juist dat het probleem is dat je nu een enkelgebroken bit hebt. Veel IJslanders hebben daar niet genoeg plek voor in de mond. Het eerste wat ik heb gedaan toen mijn ijs mijn ijs werd was het veel te dikke, enkelgebroken bit van zijn hoofdstel halen.

Er zijn een aantal bitten die je zou kunnen proberen. Heb je al eens aan een ongebroken trens gedacht? Of een dun mylerbitje of een scharnierbit (Topreiter verkoopt ze) Dat is ook ahw een enkelgebroken bit alleen krijg je niet zo'n punt als je aan de teugels zit. Het bit scharniert alleen als het paard de tong beweegt.

Het lastige is eigenlijk dat je niet goed weet waarom je paard nu de mond openhoudt. Is de mond te klein, zit haar tong in de weg, knijpt het bit, vindt ze de rolletjes niet fijn. Het is nu gissen. Het handigst zou zijn als je verschillende bitten kon lenen en uitproberen.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:30

Ik heb mijn ijsje ook met verschillende bitten geprobeerd, voor ons werkt een ononderbroken rubber bitje het fijnst. Wel een dunnere, had eerst een dikkere maar daar had ze gen plek voor in haar mond.
Wat hestejente zegt: probeer bitten te lenen en uit te proberen, de beste manier om er achter te komen wat voor jullie het beste werkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:34

Ik heb ook verschillende bitten geprobeerd: dubbelgebroken watertrens, kneveltrens, bustrens. Vond hij te veel gewiebel, dus ongebroken bit (kimblewick met tongboogje) Dat was het ook niet maar ik had de indruk dat hij het wel prettiger vond dat het mondstuk stiller lag. Alleen wist ik dus inmiddels van het proefrijden bij de vorige eigenaar dat enkelgebroken 'm niet zou worden. Dus nu heb ik een myler voor 'm. Af en toe nog een normale dubbelgebroken bustrens maar na een paar keer rijden daarmee wordt hij toch weer onrustig van het gewiebel. En soms rijden we zonder bit. Vindt hij ook leuk. En ook daarmee was het even zoeken naar wat wel en niet werkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:06

wel bit het vriendelijkste is , ligt helemaal aan de vorm en de ruimte die je paard in de mond heeft
een bitje van een normale dikte kan te dun zijn, maar ook te dik
de 1 vind een dubbelgebroken bitje fijn, de ander enkel en het volgende dier heeft het liefst een ongebroken bitje

er zijn idd best veel ijslanders, die vrij weinig ruimte in de mond hebben , waardoor een enkel gebroken bit al snel irriteert , kan zijn dat een wat dunner dubbelgebroken bitje beter werkt, of zelfs ongebroken,
ik gebruik bij die van mij en de verzorgijs zelf een onderlegtrensje , is vrij dun, maar dikker kan ik gewoon niet kwijt in die smoeltjes

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 19:30

Bedankt voor alle tips!

Ik heb het idee dat haar tong wat in de weg zit met dit bit. Wanneer ze haar mond zo open heeft zie je dat haar tong een soort van naar buiten/plat wordt gedrukt. Een ononderbroken rubber bitje is misschien wel een goed idee.

Hebben jullie misschien nog tips waar ik bitten zou kunnen uitproberen en/of kopen? (In de buurt van Leiden/Zoetermeer)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:31

ik heb van die buigbare van Divoza bevallen mij goed!

en geloofik zit een Divoza in Zoetermeer!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:02

NIV schreef:
Bedankt voor alle tips!

Ik heb het idee dat haar tong wat in de weg zit met dit bit. Wanneer ze haar mond zo open heeft zie je dat haar tong een soort van naar buiten/plat wordt gedrukt. Een ononderbroken rubber bitje is misschien wel een goed idee.

Hebben jullie misschien nog tips waar ik bitten zou kunnen uitproberen en/of kopen? (In de buurt van Leiden/Zoetermeer)

Dan zou ik een bit met tongvrijheid gebruiken :)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:03

ik heb ook allebei die bitten die jij hebt, alleen ik merk niet dat hij er heel anders op reageerd en ik heb nog geeneen keer ook zijn mond open gezien. misschien kun je een dikkere watertrens proberen?

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:32

@ Hestejente: Heb je een voorbeeld van zo'n bit? Bij het dubbelgebroken bitje was dit trouwens geen probleem.
@Lisasander: een jaartje geleden ongeveer wel, toen ging ze daar erg op hangen, maar misschien kan ik het nog eens proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:52

Er zijn verschillende. Correctie/scholingsbit (die zijn ongebroken), en je hebt ook enkel- en dubbelgebroken trenzen met een tongboogje. Ik ga wat fotootjes voor je opzoeken.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:55

Ik denk dat ik er een heb gevonden:

http://www.ijslandersport.nl/bitten/ en Three-part bit with tongue freedom €38,-

Ik vraag me alleen af of dit dan ook het hangen op het bit tegen gaat..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:12

Ik heb een Myler level 1, een K&K ultra knevel, een ongebroken rubber, een dun enkelgebroken, en nog wat bitten liggen. Als je de mogenlijkheid hebt om hem mee te nemen, ben je welkom eens een paar uurtjes te mutsen met de bitten hier (Westland).

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 22:22

Wat een lief aanbod zeg! Ik heb helaas geen trailer. Ik ga, denk ik een rubber ongebroken (zijn toch niet zo duur) afschaffen en verder alle bitten van stalgenootjes en buurpaarden uitproberen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:24

En een myler?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:25

Ik gebruik alle bitten dagelijks zelf, dus helaas kun je ze niet even meenemen, anders was dat ook prima geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:26

Ik heb even rondgegoogled naar bitten met tongvrijheid:

Ongebroken (scholingsbit)
Afbeelding
Voor zover ik weet bedoeld voor grote paarden, vraag me af of je dit in IJslandermaat gaat vinden

Enkelgebroken: dit bit scharniert een kwartslag anders dan een standaard enkelgebroken trens.
Afbeelding
Deze is van Topreiter. Een vriendin van mij gebruikt zo'n bit voor een merrie met ook te veel tong en die niet lekker loopt op een ongebroken bit.

Dubbelgebroken:
Afbeelding
Inderdaad zo'n bitje als jij al gevonden had. Deze foto is van een bokker.

En deze heb ik:
Afbeelding
Myler MB04

Waar je met je ijs op moet letten: kies een niet te dik, niet te zwaar bit. Zwaar in de zin van gewicht. Ik had ooit een hele mooie, koperkleurige bustrens. Die veel te zwaar voor hem was. Die van KK zijn ook vaak te zwaar (en te dik)

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 22:32

Tjee bedankt voor het zoeken zeg! Ik ga aan de slag met uitproberen.

Wanneer ik een goed werkend bitje heb gevonden, laat ik het weten!