schuift een kunststof zadel meer dan een leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

schuift een kunststof zadel meer dan een leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:44

Ik heb een Wintec en die bevalt heel goed. Maar ik vraag me af of deze zadels sneller schuiven dan een leren zadel. In theorie zou een kunststof zadel namelijk minder naar het lichaam voegen dan een leren zadel. Of ligt het meer aan het zadeldekje?

Dus los van de vraag of het zadel goed past.

Mizora

Re: schuift een kunststof zadel meer dan een leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:05

Lijkt me niet hoor, ik heb ook niet die ervaring. Het is namelijk voornamelijk de wol die zich echt naar het lichaam voegt. En kunststof zelf voegt ook wel iets, als er maar vaak genoeg mee gereden is.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 16:22

Mmmm ja, ik heb hem nu een maand of 4, 5. Maar ik rijd niet zo veel, dus echt goed gevoegd is hij nog niet.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:27

Een goed passend zadel hoort niet te schuiven, ook niet als het van kunststof is. De boom moet dus eigenlijk gewoon goed passen, die voegt zich niet naar het lichaam van het paard. De kussens horen zacht en gelijkmatig gevuld te zijn en als dat allemaal klopt mag het echt niet gaan schuiven. Je paard kan daar ook echt last van gaan krijgen. Schuift het dekje mee?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 16:42

Ja, het dekje schuift mee, en het is zo'n glad dekje (scapa prestige of zoiets. Geen katoen dus. Het is een vrij dik dek, met aan de onderkant een soort netstof.

Het is een cair wintec, dus die zou gelijkmatig de druk moeten verdelen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:04

Probeer het eens met een katoenen dekje. Dat is eigenlijk ook veel beter, zeker als de boel gaat schuiven. Dat syntetische materiaal wordt hartstikke warm helemaal als het heen en weer schuift (moet je maar eens op je eigen huid proberen, word je niet blij van). Als je zadel goed past is een dun dekje beter, denk maar aan goed passende schoenen, die zitten ook niet lekker met dikke sokken erin, een dik dekje heeft hetzelfde effect, je verandert de maat van de kamer daarmee.
Succes!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 11:11

Met een katoenen dekje blijft het inderdaad wel beter liggen. Ik heb ook een dekje met wol aan de onderkant, die is ook fijn.

Maar die synthetische onderkanten lijken mij ook niet fijn voor een paard. En zo'n anti schuifpad rechtstreeks op een paardenrus vind ik helemaal verschrikkelijk!

Maar katoenen onderkanten zijn volgens mij vrij moeilijk te krijgen tegenwoordig. Ik wil gewoon zo'n simpele zadelvormige sjabrak. Maar die zijn vaakerg dun e het zadelis nog te nieuw om a echt goed te kunnen passen. Ik heb er nu een bontje onder tot de zadelmaker kan komen.

In theorie kan een zadelbontje dus verschuiven in de hand wekken, omdat de kamer dan smaller wordt en het zadel hoger komt te liggen.

Ik heb dat mede gedaan omdat een kunststof zadel in de zomer zo warm is op de rug van een paard...

Maar ja, leer is toch ook warm?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:42

Leer is uiteraard ook warm maar leer heeft de eigenschap ook vocht op te nemen en dat heeft kunststof niet. Toch hoeft een kunststof zadel echt niet verkeerd te zijn. Het zit hem echt in het wel of niet goed passen. En een katoenen dekje neemt mooi het vocht op. Gelukkig zie je al steeds meer dunne katoenen dekjes, het is alleen even zoeken. Ook een nieuw zadel hoort overigens te passen hoor. Het is goed dat je je zadelmaker binnenkort laat komen, die kan er dan eens goed naar kijken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:06

jamiroquai schreef:
Met een katoenen dekje blijft het inderdaad wel beter liggen. Ik heb ook een dekje met wol aan de onderkant, die is ook fijn.

Maar die synthetische onderkanten lijken mij ook niet fijn voor een paard. En zo'n anti schuifpad rechtstreeks op een paardenrus vind ik helemaal verschrikkelijk!

Maar katoenen onderkanten zijn volgens mij vrij moeilijk te krijgen tegenwoordig. Ik wil gewoon zo'n simpele zadelvormige sjabrak. Maar die zijn vaakerg dun e het zadelis nog te nieuw om a echt goed te kunnen passen. Ik heb er nu een bontje onder tot de zadelmaker kan komen.

In theorie kan een zadelbontje dus verschuiven in de hand wekken, omdat de kamer dan smaller wordt en het zadel hoger komt te liggen.

Ik heb dat mede gedaan omdat een kunststof zadel in de zomer zo warm is op de rug van een paard...

Maar ja, leer is toch ook warm?

Een nieuw zadel hoort direct te passen, dus als het nu niet goed ligt dan is dat niet zo als het hoort. Een nieuw zadel inrijden en dat het dan pas goed ligt is een foutieve redenering. Leer is minder warm en te dikke dekjes zorgen dat de pasvorm van het zadel minder wordt. Dekjes horen van katoen te zijn omdat dit beter is voor de opname van zweet en warmte afvoert.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 12:21

Het zadel is passend gekocht gelukkig, maar nu ik er wat langer op rijdt mag het wel weer eens nagekeken worden. Ik heb het niet ingereden om het passend te maken.

Ik ben bang dat een dun katoenen dekje toch wel heel warm is voor de paardenrug, maar die synthetische dingen bevallen ook niet echt. Ik heb eeb zadeldek gekregen met een wollen onderkant, die is ook fijn, maar helaas wel erg lelijk!

Kortom de volgende stappen:

zadelman laten komen,
geen synthetische dekjes gebruiken, maar katoenen onderkant.
Geen zadelbontje, maar als het zadel nou goed past met een zadelbontje,is dat dan niet minder warm, dan een kunststof zadel met een dun dekje?

Kent iemand merken met katoenen zadeldekken/ sjabrakken?

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:25

heeft harry s horse dat niet..? van die katoenen sjabrakken? weet het niet zeker hoor

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:45

Bij Divoza verkopen ze wel katoenen dekjes. En op nog veel meer plaatsen, het is gewoon een kwestie van even goed zoeken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 12:49

Ik had er net een katoenen dekje onder- en een borsttuig, dat ging allemaal prima!
Zadelmaker gebeld, maar ik moet met mijn paard naar hem toe, hij komt niet aan huis.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:33

katoenen zadeldekjes zijn bij heel veel ruitersportzaken te koop. Heb zelf een thorowgood zadel en die blijft prima liggen. Ook met een dikkere pad eronder. Het enige nadeel van kunststof is dat het voor zowel paard als ruiter vrij warm is, maar heb hier zelf niet echt veel hinder van.