Middeleeuws paardentuig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GreenRider

Middeleeuws paardentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:42

hoi hoi!

ik ben nu echt al een hele tijd dol op de middeleeuwen en ben nu opzoek naar mooi middeleeuws tuig voor
de paardjes.
Ik heb wel wat sites gevonden maar nog niet precies wat ik zoek.
Dus ik vroeg me af of jullie nog wat leuke websites weten??

Ik zoek eigenlijk van alles nog maar wat ik toch heel graag heb zijn

dekjes
harnas
borsttuig

Alvast heel erg bedankt!

alabatavorum

Re: Middeleeuws paardentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:19

euhm, zelf maken? ;)

Overigens kan je vraag denk ik wel wat specifieker. Globaal duren de middeleeuwen zo'n 1000 jaar, waarin er veel aan ontwikkeling onderhevig is. Dus welke periode, welke regio, welke context, etc?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:40

beetje offtopic maar denk dat TS dit ook wel leuk vind....

alabatavorum, wat een geweldige site heb je!
vind de middeleeuwen ook een interessante tijd dus leuk om te zien dat jullie dit met een groep naspelen.
gebruiken jullie hier dus ook paarden voor, en heb je hier leuke foto's van?

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:51

hahah, zelf doe ik geen middeleeuwen, maar de Romeinse periode. Net iets eerder. Zie net ook dat de TS Lois is, waar ik al een tijdje contact mee heb via facebook, hahah.

Maargoed, het ruiterverhaal ben ik momemteel aan het opzetten, maar ik hoop binnen een jaar 6 ruiters operationeel te hebben :)

Eerste foto's van een training van vorig weekeinde (nog druk bezig met extra zadels, goede borsttuig en broek, etc):

Afbeelding

Afbeelding

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:22

ziet er leuk uit!
die mensen die daar op de achtergrond staan zullen wel raar hebben op gekeken toen er een stel romeinen te paard langs kwamen :')

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:50

Had die foto's gezien ja, super leuk :D Je zit ook op een hele gave pony.

Mij maakt het eerlijk gezegd helemaal niet uit welke tijd uit de middeleeuwen. Ik vind het
allemaal wel interessant haha.
Zelf train in de paarden nu ook helemaal ervoor :)

Zelf maken dacht ik ook aan, maar daar ben ik echt een ramp mee haha.
Ik ga het zeker proberen, maar dingen zoals borsttuigen enzo koop ik dan liever :P

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:26

Een borsttuig is anders zo'n beetje het eenvoudigste stuk tuig dat je kunt maken. Is in feite niet meer dan drie stroken leer die bij een ring op de borst samenkomen.
De meest eenvoudige gespen die je kunt vinden er aan om ze aan de ringen van je zadel te maken en klaar is kees. :)

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:02

julius_juut schreef:
Een borsttuig is anders zo'n beetje het eenvoudigste stuk tuig dat je kunt maken. Is in feite niet meer dan drie stroken leer die bij een ring op de borst samenkomen.
De meest eenvoudige gespen die je kunt vinden er aan om ze aan de ringen van je zadel te maken en klaar is kees. :)

Klopt. En opzich is een deken/kleed (of hoe je zoiets moet noemen) ook niet al te moeilijk, als je met een naaimachine om kan gaan. Leuk embleem/wapen uitzoeken van een familie/landgoed bij je in de buurt. ;) Ben momenteel zelf bezig met een laat Romeinse (3e/4e eeuw) cataphract paardenpantser (messing 'schubben' voor de gehele pony) gebaseerd op vondsten uit Dura Europos (Syrie). In princiepe uitgagaan van het model van het origineel gecombineerd met een moderne deken met zadelgat. Zondag de onderlaag eens passen en daarna mogen er 6000 schubben met de hand opgezet gaan worden :D

Zoiets bedoel ik dus:
Afbeelding

Chamfron voor het paard moet redelijk goed op maat zijn, dus dat zou ik niet zomaar kopen. Beter zelf maken of laten maken door iemand die ook kan komen passen. Harnas voor jezelf kun je bij verschillende winkels voor re-enactment kopen, maar ook daar is de diversiteit groot, ook in autenticiteit en kwaliteit. Is beter weten wat je wilt, is toch echt wel handig, of je moet voor een random mix gaan (maar dan ook weten dat het een random mix is! en niet anders pretenderen). Maargoed, daar kan ik je ook niet veel verder in helpen, aangezien mijn kennis van dit soort zaken toch vooral pre-500 georienteerd is.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:03

alabatavorum schreef:
julius_juut schreef:

Zoiets bedoel ik dus:
Afbeelding

He, dat is in het Archeon!

On topic
Misschien is dit ook nog een site waar je veel informatie uit kunt halen. http://www.normani.sk/uvod.htm
De tekst zal wat lastig zijn aangezien het of Slowaaks is of gebrekkig Engels. Maar uit de foto's kun je veel informatie halen.
Deze groep presenteerd de 14e eeuw ongeveer. (zo'n dekkleed heet ook wel een "caparison")

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:32

Het is idd wat je zelf wilt. Wil je voor een (volledige) deken gaan, of meer voor versiert tuig.

Bij zadels wordt vaak teruggegrepen naar portugese zadels.

En welk niveau wil je hebben? Een beetje middeleeuwse look of ga je voor zo nauwleurig mogelijk.

Ik ben zelf bijv zeer gevoelig voor details, maar ja, ik streef er dan ook na om het plaatje zo veel als mogelijk te laten kloppen.

De tuigversiering uit de middeleeuwen waren bijv ook niet perse allemaal van leer. Natuurlijk wel het gedeelte wat functioneel was, maar de rest was vaak ook gewoon van stof of vilt.

Stoffen die je kunt gebruiken: zijde, linnen en wol. Voering zijde of linnen en buitenzijde zijde of wol.

Wat bedoel je exact met harnas?