meerdere keren gebroken bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Okky

meerdere keren gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:25

Hallo Allemaal,
mijn paardje is best lastig naar beneden te rijden, en ik heb nu al verschillende bitjes geprobeerd, maar ik heb er nog geen gevonden waar ze echt fijn op loopt, ik heb dubbel gebroken, enkel gebroken, en een volledig rubber stangetje geprobeerd, maar met die rubbere vond ze het allemaal wel heel leuk, en ging ze lekker keihard rennen, zonder controle :+

mijn andere paard staat ergens in revalidatie, waar ook springpaarden enzo staan, en dit meisje rijdt een aantal paarden op een bitje die meerdere keren gebroken is. nu hoorde ik dus dat daar verschillende soorten van zijn, er zijn er namelijk die zodra er druk op zit op slot schiet en werkt als een ijzeren stang, maar ook die gewoon los blijven.

ik vroeg me af of iemand hier er ervaringen mee heeft, of dat je mij een ander bitje aanraadt.

hier een voorbeeldje van het bit:
Afbeelding

groetjes!

upendo

Re: meerdere keren gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:26

Jij gaat er een sterk bit inhangen omdat je je paard niet naar beneden kunt rijden? :)

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:27

nee, dat bedoel ik niet zo! ik hoorde van dat meisje dat het juist heel zacht is, degene die niet op slot schiet, dus wilde weten of er iemand ervaringen mee heeft, ik vind een scherp bit er inhangen namelijk niet de manier, ik wil juist zo zacht mogelijk, maar ik bedoelde niet echt dat het naar beneden rijden niet lukt, maar ze vind het beneden blijven nog moeilijk, en ik vind die andere bitten niet fijn voor haar.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:29

Ik denk dat het een rijtechnisch probleem is als ze op geen van de bitten die je uitgeprobeerd hebt goed loopt..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:32

Een waterford trens...

Zo'n bit moet je niet in de mond van je paard willen... :n :n

Dit is een rijtechnisch probleem... het bit heeft daar weinig mee te maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:33

Een ongebroken trens is zowat het zachtste bit dat er bestaat. En heel wat anders dan een stang. Het bit op de foto is trouwens een waterfordtrens, zoals al is opgemerkt. Tja. Stop een fietsketting in je mond, vraag of iemand er even een paar keer aan wil trekken en zeg dan of zoiets je wat lijkt voor je paard :(:)

Zoek toch liever uit waarom je paard niet wil zakken met het hoofd. Oftewel: zoek uit wat JIJ verkeerd doet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-03-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:33

les? :)* sorry maar met een ander bit los je het probleem niet op..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:34

upendo schreef:
Ik denk dat het een rijtechnisch probleem is als ze op geen van de bitten die je uitgeprobeerd hebt goed loopt..

Eens, wel is het goed dat je zoekt naar een geschikt bitje voor je paard. Een ongebroken trens (wat jij noemt stang, een stang is met hefboomwerking. En dat wil je juist niet) is idd erg zacht, maar ook hier verschilt het per paard. Het kan ook liggen aan materialen, kijk eens naar aurigan etc.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:00

oke, kijk dit verwachtte ik dus, iedereen ziet het anders!
het ligt ook gedeeltelijk aan mij, daar straf ik niemand op af, maar ik denk dat ik met een fijn bitje een stuk verder kom! ik krijg les, en ik krijg er ook vaker goed naar beneden, maar het probleem is dat ik haar pas net heb, en daarvoor vanaf haar 3e in een slof is gereden een dan hoog, waardoor ze een enorme onderhals heeft "gemaakt". ik ben dus de eerste die haar vraagt te zakken, en daar te blijven, en dat vertrouwen heeft ze nog niet. ze was eerst heel sterkt en dat is al een stuk minder, maar ik vind het oneerlijk om elke dag een slof om te doen maar dan laag, als je snapt wat ik bedoel. dus ik vroeg me af of er een fijn bitje was, waar ze een beetje mee gaan spelen, en haar dan "spelenderwijs" naar beneden te krijgen.
ik hoop dat iemand kan helpen. en dat je niet meteen zegt dat het aan volledig aan mij ligt, maar dat ik het op een zachte manier probeer voor elkaar te krijgen, en tuurlijk heb ik hier begeleiding bij.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:02

Als je wil dat ze naar beneden komt moet je heel vaak oefenen en het met beleid aanpakken.
Niet steeds gaan wisselen met bitten, besteed je geld dan liever aan nóg een extra privéles.

Steeds dat wisselen met bitten is ook niet goed voor zo'n diertje. Hou het stabiel, daar heeft ze nog het meest aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:04

Ik heb mijn paard nu 2 jaar. Hij had een mega-onderhals toen ik hem net had. Kon ook niet nageven. Dat durfde hij niet zo goed. Het lukte hem ook niet doordat de onderhals in de weg zat (moet je je voorstellen dat de veearts die hem kwam enten geen ader kon vinden. Zat een soort harnas van spieren in de weg :(:) )

Na anderhalf jaar begon het te komen. Ik had een hele tijd gerommeld met verschillende bitten, ben ook wel eens gemeen geweest met mijn handen :o Dus het duurde allemaal langer dan nodig.

Geef je paard de tijd :) Als hij durft te vertrouwen in je handen en zijn bespiering verbetert, want die zit nu in feite ondersteboven (spieren zitten aan de onderkant ipv aan de bovenkant van de hals) zal hij steeds makkelijker ontspannen en nageven. Nageeflijkheid is nu nog even niet je doel, eerst ontspanning en vertrouwen in jou, een nieuwe ruiter. Althans, zo zie ik het.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:15

@upendo, ik rijd nu al een paar weken op een rubber bitje, ik wissel niet de hele tijd hoor, kijk het altijd een paar weken aan en als het niet fijn voor haar is probeer ik een ander.

@hestejente dankje voor je reactie. ik zie het ook merendeels zo hoor, maar omdat ik nu al M springen ga starten met haar, vind ik het oneerlijk tegenover haar als ze nog niet naar beneden kan (durft) te komen, aangezien de dressuur toch je basis is. ze kan het ook zonder naar beneden te komen hoor, maar ik vind het fijn al ze iets flexibeler is, dan springen ze ook een stuk fijner vind ik. inderdaad duurt het een tijdje, maar het volle vertrouwen heeft ze wel al in me, ze is zelfs zo op me gericht dat als ze losloopt, en ik ren weg, draaft, of soms zelfs galloppeert ze met me mee, en onder het zadel, als ze iets eng vind, en ik praat wat tegen der gaat ze ook gewoon.
mag ik vragen op wat voor bitje je nu rijdt?
groetjes Okky

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:23

Ik heb een myler MB04 en soms rijd ik met stalhalster. Eerder heb ik een dubbelgebroken watertrens, bustrens, kneveltrens en ongebroken kimblewick geprobeerd.

Als je vindt dat je paard omlaag moet met het hoofd omdat je M wil springen zou het mijn persoonlijke keus zijn om nog even het paard niet in de M uit te brengen. Of anders een losse martingaal als ze heel erg als een giraf loopt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:58

Het niet in de aanleuning komen kan ook andere oorzaken hebben. Zou daar eens naar gaan kijken voordat je weer een ander bit, hulpteugel etc. gaat gebruiken, het blijven dan toch symptoombestrijding.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:53

Als je M-springen start, of welke klasse onder 't Z-springen dan ook, mág je niet eens met een Waterford-trens starten. Thuis ermee rijden mag natuurlijk wel.

Buiten dat ik het een onding vind, denk ik dat je geduld moet hebben.

Ik heb mijn merrie al ruim 10 jaar en nu pas krijg ik door hoe ik haar fijn kan rijden. Oké, misschien ben ik geen talent maar ik heb mijn toevlucht nooit in slofteugels, thiedemann-teugels of gekke bitten gezocht.
Ik ben begonnen op een dubbelgebroken watertrens, nu rij ik haar op een dubbelgebroken bustrens en spring ik haar met een ongebroken bustrens.

Mijn merrie is een vierkant, op de kop gebouwd springpaard. Had ook een beetje een onderhals maar met de juiste begeleiding heb ik 't eruit gereden.

Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties. Sluit lichamelijke problemen uit. Je paard is lang in de verkeerde houding gereden... heeft spieren op verkeerde plaatsen.
Het is voor haar ook wennen dat ze nu spieren moet gebruiken die ze nauwelijks ontwikkeld heeft en misschien niet eens weet te gebruiken.

Geef je paard tijd, dat is een van de belangrijkste zaken die men vaak verzuimt te geven.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:54

Amen Puera. :j

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 18:55

hallo allemaal,
sorry voor de late reactie,
ze is gisteren volledig onderzocht en toen zijn we erachter gekomen dat er meerdere dingen mankeerde, ook waardoor ze haar rug niet wilde loslaten, en dus ook niet naar beneden wilde komen.
bedankt voor de reacties

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:21

Misschien even laten weten wat ze allemaal mankeerde. Wel goed dat je verder hebt gezocht.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:00

Ik zou qua bitten gewoon niet te gek doen. Kies een waterstrens of een bustrens die enkelgebroken, dubbelgebroken of zelfs ongebroken is, niets geks gewoon normaal. Daar moet elk paard gewoon op gereden kunnen worden.