Tips om aan boomloos- en westernzadel te wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Tips om aan boomloos- en westernzadel te wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:49

:wave:

Sinds ongeveer een half jaartje ben ik bijrijder van mijn huidige verzorgpony en het is even wennen :+ Ik ben een (recreatieve) dressuurmiep en heb altijd van fijne dressuurzadeltjes mogen genieten, maar mijn huidige verzorgpony heeft een boomloos zadel (geen idee welke, als dat handig is voor het topic vraag ik het even na), een westernzadel en verschillende schapenvachten om mee te rijden :)

De eerste keer dat ik ging rijden, heb ik het westernzadel geprobeerd..Resultaat: onbalans, ruzie met de dikke stijgbeugels en mijn voethouding voelde enorm onnatuurlijk..Het leek wel of ik opnieuw moest leren rijden! %)
Daarna heb ik veel met de schapenvacht gereden, wat erg goed en fijn ging, maar ik begon het lichtrijden te missen en ik vind dat ik ook aan andere zadels moet wennen, dus poging 2: het boomloze zadel :D Ook hier weer enorme onbalans helaas..In stap gaat het prima, in draf ook als we rechtuit gaan, maar als ik een figuur maak of bijv extra aan wil sporen, dan beginnen mijn bovenbenen te klapperen en kom ik achter de beweging met lichtrijden :+

Ik denk dat ik de knie-wrongen vooral mis en daarbij opgeteld de andere houding (langere beugels, andere beugels) waardoor ik a.h.w. opnieuw moet leren rijden! Zijn er mensen die dit bekend voorkomt en die misschien tips hebben?
Ik heb les en krijg daar ook tips, maar ik ben benieuwd of bokkers ook met bruikbare tips komen :) Ik wil niet meer als een beginner door de bak terwijl ik al 10 jaar rijd, HELP :=

Duhelo

Re: Tips om aan boomloos- en westernzadel te wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:12

boomloos went, de eerste paar maal is het enorm k*t en voel je je een beginner, maar na enkele malen rij je er zo op weg, en wil je niet meer terug naar een boomzadel :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:16

Dit is een veel gehoord probleem bij mensen die overstappen naar boomloos.
Het schijnt te wennen :j
Zelf heb ik er nooit last van gehad, vond het vanaf de eerste keer echt heerlijk rijden.
Als ik nu op mijn boomzadel zit merk ik echt zoveel verschil en zit mijn boomloosje zoveel fijner.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:31

Ik heb vandaag voor het eerst boomloos gereden. Was gelijk heerlijk, ik ben westernzadel gewent. Heb afgelopen tijd met dressuurzadel gereden, en daar moest ik juist heel erg aan wennen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:16

Hmm, gewoon wennen dus :D

Gelukkig herken jij mijn gevoel Duhelo ;)

Heb vandaag weer met het westernzadel gereden en ik moet zeggen dat het me helemaal niet tegen viel :n Balans was redelijk tot goed en de beugels voelden ook fijner (er zaten korfbeugels (?) aan, dat was eerder niet)
Binnenkort komt er een boomloos dressuurzadel, kijken hoe dat gaat bevallen :)

Bedankt voor de reacties!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:20

Ik ben van jaren dressuur overgestapt naar western en ik moest ook ontzettend wennen hoor!
Het ligt ook wel een beetje aan het type zadel (zit) en het leer (stugge fenders).
Maar wees gerust; het went vanzelf. ;)

Ik zou nu weer helemaal moeten wennen aan een dressuurzadel.... :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:22

Rumpleteaser: herkenbaar dus :D ging jij ook in draf als een beginner door de bak? :)
En wat zijn fenders als ik vragen mag? :o
Ik vind het vooral lastig dat de beugels mijn voeten in een andere houding dwingen dan ik gewend ben, hierdoor had ik vandaag ook zere knieën na het rijden denk ik..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:24

Ja, het was heel erg confronterend. Lag niet aan het zadel verder, maar om na jarenlang paardenrijden weer gevoel te
hebben dat je beginner bent was op z'n minst bijzonder :D

Fenders zijn die leren lappen waar je beugels aan bevestigd zijn ;)
Als die stug zijn, draaien ze als het ware je beugels om. Daardoor krijg je zere knieen.
Precies zoals jij nu hebt :D

Goeie tip om ze 'goedgedraaid' te krijgen is een bezemsteel door beide beugels heen steken.
Dus door de ene beugel, onder het zadel langs door de andere beugel.
Daardoor gaat het leer in de 'goede vorm' staan.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:27

Inderdaad, dat is precies wat ik heb :j Instructrice heeft ze vandaag ook al bewust een tijdje de andere kant op gedraaid, maar je bezemsteel-tip is ook een goede :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:29

Ff invetten en dan de bezemsteel erdoor helpt nog sneller. Succes!