Verminderd bontje de druk/gevoel op de rug van een paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceSpirit

Verminderd bontje de druk/gevoel op de rug van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:21

Nou de vraag zegt het al,
Weet je het,
of weet je iets beter dan een bontje? ,
reageer dan ;)

X.

_Reneee

Re: Verminderd bontje de druk/gevoel op de ruk van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:23

Bontjes verkleinen je zadel, niet doen dus ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:25

Een bontje is meestal niet de oplossing als een zadel drukt. Van een bontje word het namelijk ook smaller, dus alleen als je zadel eigenlijk wat te breed is kan je eventueel een bontje gebruiken. Maar dan nog is een goed passend zadel beter.

En je kan dus beter even een zadelmaker laten kijken naar je zadel als je denkt dat het je paard niet helemaal lekker zit.

biancavos

Re: Verminderd bontje de druk/gevoel op de rug van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:43

het staat hier nogal verkeerd..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:49

VS --> HAR

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:52

De enige oplossing is een goed passend zadel zoeken :) .
Als je zadel nu al drukpunten geeft en je gaat er een bontje onder gooien, dan maak je het zadel nog kleiner en word de druk nog groter.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:53

Ik hoor ontzettend veel negatieve dingen over een bontje. Ik rijd er zelf ook niet mee nu, maar waarom gooien er nog zoveel mensen een bontje onder dan, dat vraag ik mij dan af.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:54

Inney schreef:
Ik hoor ontzettend veel negatieve dingen over een bontje. Ik rijd er zelf ook niet mee nu, maar waarom gooien er nog zoveel mensen een bontje onder dan, dat vraag ik mij dan af.

Grotendeels omdat ze het mooi vinden. En als je graag met een bontje wil rijden moet je het zadel iets ruimer laten aanmeten zodat het bontje er ook daadwerkelijk onder past.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:56

Ik vind een bontje eerlijk gezegd niet zoveel mooier haha. :+
Jammer dat dat dus blijkbaar de voornaamste reden is... Ik denk namelijk niet dat iedereen die een bontje mooi vind, het zadel anders laat aanmeten. :n

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:58

Inderdaad, grootste gedeelte doet dat niet. Maar wat ook meespeelt is dat heel veel mensen denken dat als het zadel knelt/drukt een bontje wel zal helpen, maar dat er niemand is die zich realiseerd dat ze in wezen het zadel dan nog krapper maken.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:00

Ik moet toegeven dat ik het inderdaad eerst ook dacht. Maar ik hoorde niet anders in mijn omgeving. Wel denk ik dat een bontje misschien een oplossing kan zijn als je paard nog bij moet komen in spier/vet? Want dan is het zadel immers wat te groot?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:01

Inney schreef:

Een bontje hoeft niet verkeerd te zijn. Heb je een paard met een gevoelige rug voor irritatie van dekjes etc dan is het veelal fijn om een schapenbontje direct op de rug te leggen. De meeste gebruiken hem tussen een dekje en het zadel en heeft het als enige functie dat sommige het er mooi uitvinden zien. Een net als andere ook al zeiden maak je je zadel smaller dus dan kan ook een reden zijn. Als je je zadel aan laat meten met een bontje dan is daar niets mis mee, maar dan moet je niet zo maar zonder gaan rijden.

Het zelfde geld voor de dikte van je denkjes, er kan veel verschil tussen zitten en dat is eigenlijk voor de pasvorm van je zadel niet fijn.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:03

Wij hebben een oudere pony waarbij de bespiering langs de ruggengraad wat wegvalt. Zij heeft op aanraden van de zadelmaker een bontje onder haar zadel

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:04

Japeloup schreef:
Inney schreef:

Een bontje hoeft niet verkeerd te zijn. Heb je een paard met een gevoelige rug voor irritatie van dekjes etc dan is het veelal fijn om een schapenbontje direct op de rug te leggen. De meeste gebruiken hem tussen een dekje en het zadel en heeft het als enige functie dat sommige het er mooi uitvinden zien. Een net als andere ook al zeiden maak je je zadel smaller dus dan kan ook een reden zijn. Als je je zadel aan laat meten met een bontje dan is daar niets mis mee, maar dan moet je niet zo maar zonder gaan rijden.

Het zelfde geld voor de dikte van je denkjes, er kan veel verschil tussen zitten en dat is eigenlijk voor de pasvorm van je zadel niet fijn.

Ah oke. Over een bontje direct onder het zadel zonder dekje heb ik eigenlijk nog niet zo nagedacht. Zelf heb ik dit nog nooit gezien, maar het klinkt wel logish idd. Dan heb je hetzelfde effect als een dikkere pad lijkt mij.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:07

Inney schreef:
Ah oke. Over een bontje direct onder het zadel zonder dekje heb ik eigenlijk nog niet zo nagedacht. Zelf heb ik dit nog nooit gezien, maar het klinkt wel logish idd. Dan heb je hetzelfde effect als een dikkere pad lijkt mij.

Het is niet de dikte maar het vet wat in de schapenvacht zit. Dit zorgt voor een goede warmte verdeling en irriteerde de huid niet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:07

Japeloup schreef:
Inney schreef:

Klopt, maar dan moet je wel echt schaap hebben en dat rechtstreeks op de paardenrug leggen(en uiteraard moet het niet knellen dan).

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:08

Oké, dat wist ik niet. Wel interessant!

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:14

Ik ben wel benieuwd wat jullie er dan van vinden dat de zadelmaker tegen mij heeft gezegd dat het zadel helemaal goed ligt maar het voor hele lange ritten wel fijner is een bontje te gebruiken (ga namelijk met een trektocht mee binnenkort)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:17

Als je zadel goed past en je de boel netjes opbouwt(ook met betrekking op jullie conditie, neem aan dat je niet vanuit het niets een trektocht gaat doen :D ). Zie ik de problemen niet.

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:24

Dus gewoon zorgen voor schone dekjes en gaan? Ik geloof dat het idee was dat er met een bontje extra ventilatie geeft.
En tuurlijk bouwen we het op. Maken nu bijna elke week buitenritten van 2 uur en er staan nog ritten van 5 uur (met een lunchpauze) in de planning. Verder rijden we 3 keer per week 1 tot 1,5 uur in de buitenbak. Verder weet ik dat we tijdens de tocht deels mee wandelen en ook ruime lunchpauze houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:30

Wol heeft als een belangrijke eigenschap dat het goed vocht af kan voeren en daarnaast is het een natuurlijk product wat soms beter door de huid verdragen wordt dan een zadeldekje.
Voor drukverdeling is het op een goed zadel een beetje dubbel, je zit immers al op een wol gevuld kussen.
Een dekje kan hoe dan ook nooit druk verdelen, hooguit onregelmatigheden opvullen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:34

Opaal77 schreef:
Dus gewoon zorgen voor schone dekjes en gaan? Ik geloof dat het idee was dat er met een bontje extra ventilatie geeft.
En tuurlijk bouwen we het op. Maken nu bijna elke week buitenritten van 2 uur en er staan nog ritten van 5 uur (met een lunchpauze) in de planning. Verder rijden we 3 keer per week 1 tot 1,5 uur in de buitenbak. Verder weet ik dat we tijdens de tocht deels mee wandelen en ook ruime lunchpauze houden.

Echt schaap ventileert inderdaad goed hoor(dat syntetische spul niet), maar dan moet je het wel rechtstreeks op de rug leggen en niet sjabrak ertussen doen. En schaap is natuurlijk altijd dikker als een gewoon sjabrak, dus ik denk wel dat goed moet kijken of het dan niet gaat knellen.

Maargoed ik ben geen prof op dat gebied. Maar ik denk dat je met gewoon schone dekjes een eind komt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:11

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:38

Komt' ie
Ik gooi mijn professionele kijk er weer maar eens tegenaan:
Alles even op een rijtje over ECHTE bontjes:

Voor de goede verstaanders: ik verkoop deze bontjes, en toch raad ik ze niet iedereen aan.

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik). Merino wol is NEPWOL!
Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, dit heet ruggegraatsvrijheid. Dit is van CRUCIAAL belang om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard). Sommige bontjes hebben dat niet, et voila: de mythe van het sowieso knellende bontje was geboren!
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Kan ik gewoon het schaap van de buurman niet scheren?
Dat kan, maar de producten van een fabrikant zijn uitgekamd, gewassen, soms gekleurd, op maat gesneden en soms anti-bacterieel, en natuurlijk gewoon machinewasbaar.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Daarvoor heeft Mattes nu neppers op de markt gebracht, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook. (er stond een mooie foto in de link van Schangah)
Je kan bij hen trouwens ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is. Of als je het lelijk vindt, dat wollige schaap erboven op, de bontranden bovenaan weg laten.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:44

Op mijn vorige stalling stond iemand die het zadel zo had laten maken dat het met bontje gewoon goed lag. Dat paard zat niet comfortabel en met bontje werd dat beter.