Verstelbare boom.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Verstelbare boom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:31

Welke merken hebben zadels met verstelbare boom?
En dan bedoel ik lederen zadels, dus geen Wintec en Thorowgood.
Ainsley heeft ze, ik heb er een voorbij zien komen van Stubben en Bates natuurlijk maar zijn er meer?
En zijn er ook springzadels met verstelbare boom? Want gek genoeg zijn het echt alleen dressuurzadels die ik tegenkom.

WhoopyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:35

Ik heb een Pessoa springzadel met verstelbare boom. De Pessoa Legancy XP3, erg fijn zadel

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:37

mfsc (model victoria, weet alleen niet of deze ook in een springuitvoering te verkrijgen is), kent&Masters, Fairfax, wow

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:44

Ik bedoel wel zadels die je zelf thuis kunt verstellen hé? Dus niet iets waarbij een zadelmaker eraan te pas hoeft te komen.
Zijn de merken die je noemt ook wat acceptabele kwaliteit? Want het zegt mij helemaal niets :P

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:47

anneliesdj schreef:
Ik bedoel wel zadels die je zelf thuis kunt verstellen hé? Dus niet iets waarbij een zadelmaker eraan te pas hoeft te komen.

Alle verstelbare zadel zijn zelf te verstellen ( lees ander kopijzer er in te zetten) maar het blijft zo dat de vulling van het zadel ook altijd moet worden aangepast aan de nieuwe situatie. Dus bij alle verstelbare zadels moet er altijd een zadelmaker ingeschakeld worden.

WhoopyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:48

Bij mijn zadel kun je verschillende maten kopijzers bestellen die relatief eenvoudig aan te passen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:49

En hoe zit dat dan met die verwisselbare bomen? Heb je daar ook altijd een zadelmaker voor nodig?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:52

anneliesdj schreef:
En hoe zit dat dan met die verwisselbare bomen? Heb je daar ook altijd een zadelmaker voor nodig?

Zie mijn post hierboven.

Nieuwprijzen verschillen van 900 euro (Ken&masters) 1300 (fairfax) ca. 2500 Mfsc tot 2800 voor de Wow

Flevolander

Re: Verstelbare boom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:07

Sommige Anky zadels hebben ook een verwisselbare boom meen ik

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:07

Dus voor een Wintec ben je ook altijd een zadelmaker nodig? (wat is dan het nu van die verwisselbare bomen?)
Maar wat is dan de kwaliteit van de merken die je noemt? Wow begin ik niet aan want die vind ik lelijk, kan er niets aan doen, de andere merken zeggen mij niets.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:08

Flevolander schreef:

Die staan idd ook op MP maar zijn allemaal dressuurzadels, heeft Anky ook springzadels? (kan nooit veel goeds zijn := )

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:09

anneliesdj schreef:
Flevolander schreef:

Die staan idd ook op MP maar zijn allemaal dressuurzadels, heeft Anky ook springzadels? (kan nooit veel goeds zijn := )

Ohw sorry ik ben bang dat ik dan je bericht verkeerd begrepen heb. Volgens mij komen een deel van de Passoa springzadels uit de zelfde fabriek als anky..

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:39

Kent en Masters, dat is de leren versie van thorowgood. Die heeft dezelfde verstelbare bomen als thorowgood.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:52

Stubben heeft geen verstelbare boom. Voor de rest zou ik zo verder geen zadels weten met verwisselbaar kopijzer.

Alleen dan nog de leren versie van Wintec, Bates.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:54

Massimo heeft ook zadels met een verstelbare boom.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:55

Maar niet door het kopijzer te vervangen. Werkt ook met infrarood dacht ik. Net als Kieffer en Prestige.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:12

Ik ga een Knight Rider dressuurzadel kopen
Zitten ook verwisselbare bomen bij

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:18

Ilsje_007 schreef:
Kent en Masters, dat is de leren versie van thorowgood. Die heeft dezelfde verstelbare bomen als thorowgood.

fairfax is weer de duurdere versie van de kent&masters. Overigens is het wel de zelfde boom maar de rest is anders, zoals het kussen ontwerp.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:00

Massimo heeft ook zadels met een inbussysteem voorin, dat lijkt meer op het Wellup systeem van Ainsley.
Je kan de niet verstelbare bomen ook een paar maten aan laten passen, maar dat bedoelde ik niet.

Ik doelde ook niet op een verwisselbaar kopijzer zoals Wintec bijv. heeft, maar echt verstelbaar.

Het lijkt overigens handiger dan het is.
Het is namelijk ook kwetsbaarder dan een vaste boom, waarschijnlijk is dat precies de reden dat je ze niet veel bij springzadels ziet.
Daarnaast zijn ze naarmate ze breder worden niet geschikt voor paarden met een hele hoge schoft, maar dat geldt ook voor verwisselbare bomen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:26

supersambo schreef:
Maar niet door het kopijzer te vervangen. Werkt ook met infrarood dacht ik. Net als Kieffer en Prestige.

Stubben niet? Dan zal ik een Kieffer hebben gezien.

Maar die met verwisselbaar kopijzer zijn toch doorgaans de wat goedkopere merken?
Ainsley heeft dat wellersystem, dat werkt met een sleutel ofzo, zulke systemen bedoel ik ook.

Zijn Bates, Kent&Masters en Fairfax kwalitatief goede zadels?

En nadelen hoor ik ook graag hoor, het leek mij zo ideaal maar vind het tegelijk maar vreemd omdat je behalve Wintec en Thorowgood maar weinig met verstelbare boom tegenkomt.
Bedoel je met kwetsbaar dat de boom schade kan oplopen door het springen?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:04

Bates heb ik nog nooit in mijn handen gehad. Fairfax is echt een A merk, Een goed doorontwikkeld zadel met gebruik van eersteklas materialen en afwerking.
De kent and masters is een iets goedkopere versie van Fairfax.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 01:39

Equestor heeft ook zadels op de markt gebracht met een verstelbare boom dmv imbussleutel. Maar niet echt springzadels volgens mij.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 06:56

Citaat:
Bedoel je met kwetsbaar dat de boom schade kan oplopen door het springen?

Dat verstelbare deel gaat sneller stuk dan een vast kopijzer.
Het kan gebeuren dat het verstel-wieltje lam wordt waardoor het zadel vanzelf breder wordt tijdens het rijden.
Dan kunnen ze het wel weer vastlassen, maar voor je paard natuurlijk niet wenselijk.
Het systeem kan ook sneller breken dan een vast kopijzer, maar dat gebeurt niet zo snel.

WhoopyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:21

Ik zag dat EppleJeck ook een springzadel verkoopt met verstelbaar kopijzer. Het is exact hetzelfde springzadel als het Pessoa Legancy zadel, maar wat goedkoper.

http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=1020020

Ruiz Diaz verkoopt ook precies hetzelfde zadel. (weet alleen de rpijs daar niet van)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:32

Ik lees mee en sommige hebben het over kopijzer en andere over de boom.Maar beide is toch precies hetzelfde?een kopijzer is de boom?