Springen met boomloos zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kunamosity

Springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 10:02

Hallo,

Ik rijd al een tijdje op een boomloos zadel (Barefoot Cheyenne) en ik vraag me af of je er ook mee kunt springen/eventing? Denk hierbij aan sprongen van rond de 1 meter.

Duhelo

Re: Springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:16

ikzelf rij met een barefoot london en spring er ook mee (wel max 70, echter wel op een trekpaard, dus het voelt hoger :D )
met een cheyenne lukt het ook wel, maar ik persoonlijk mistte wat steun van de wrongen (echter kukel ik wel heel vlug voorover)
ik denk als je zo een seatsaver met wrongen besteld bij pmarena dat dat wel moet lukken.
heb je een cheyenne? gewoon eens uittesten, laag beginnen en opbouwen :D

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 10:19

Ja ik heb een Cheyenne, maar op het moment rijd ik nog op mijn bijrijdfries die niet zo hoog wil/kan, dus is het op het moment nog geen probleem, we springen alleen maar een beetje over boomstammetjes in het bos. Maar op den duur wil ik zelf een paard gaan kopen en daar wil ik dan ook mee gaan springen/eventing, vandaar! ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:24

kunamosity schreef:
Maar op den duur wil ik zelf een paard gaan kopen en daar wil ik dan ook mee gaan springen/eventing, vandaar! ;)

Dat zal dan toch niet gaan met een boomloos zadel met zo'n hoge pommel vooraan ;)
Gewoon een sprongetje lukt nog wel, maar het is niet ideaal omdat het zwaartepunt niet genoeg naar voor ligt, en die pommel echt snel in de weg ligt. 1 m kwam ik echter nog wel over zo 'voor een keer'.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 10:32

Nee, wil ook echt graag wedstrijden starten dan (indien mogelijk met dat paard)! Voor nu is het dan blijkbaar geen probleem, Frieslief springt echt niet zo hoog;). Dan moet ik tegen die tijd maar eens op zoek naar een veelzijdigheidszadel/springzadel. Iemand een aanrader?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:36

Passier veelzijdigheidszadel :-)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:39

kunamosity schreef:
Nee, wil ook echt graag wedstrijden starten dan (indien mogelijk met dat paard)! Voor nu is het dan blijkbaar geen probleem, Frieslief springt echt niet zo hoog;). Dan moet ik tegen die tijd maar eens op zoek naar een veelzijdigheidszadel/springzadel. Iemand een aanrader?

Het hangt helemaal van het paard af wat je gaat kopen wat voor jullie een aanrader is.
Op voorhand is het echt onmogelijk om je een goed advies te geven.

Zelf zou ik niet echt gaan springen met een boomloos zadel, je loopt toch het risico dat je bij de landing het gewicht over een te klein oppervlakte over de rug van het paard verdeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:23

Toen ik opzoek was naar een nieuw zadel, heb ik de mogelijkheid van boomloos ook bekeken. Alleen heb ik dat uit eindelijk niet gedaan omdat ik ook graag spring. En ik denk dat een goed boom zadel veel beter de druk verdeeld