Sinds ongeveer 2 weken steekt mijn pony zijn tong uit op zijn dubbelgebroken watertrensje. Toen heb ik een enkelgebroken bit geprobeerd, waar hij een paar dagen ook goed op liep. maar toen begon hij daar ook z'n tong bij uit te steken. Toen heb ik een paar bitten gepast, dikke en dunnere, bustrensen, watertrensen, dubbelgebroken en enkelgebroken. ook een myler bit. morgen ga ik nog een mylerbit proberen en dan met een rolletje. Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen?
Weet niet of je al een tandarts heb laten kijken?? Meestal steekt een paard niet voor niks zijn tong ineens uit bij het dragen van een bit. Misschien dat daar het probleem zit....
Tong uitsteken kan ook een vorm van protest zijn op de ruiterhand, probeer zelf je handen heel stil te houden, niet te snokken enzovoort. Anders kun je ook is een happy mouth bitje gebruiken, of gewoon blijven proberen en op de duur vind je het juiste bit wel
concetto
Geplaatst: 14-03-11 19:53
Soms doet een paard of pony het ook uit stress. Ben je anders gaan rijden, of zijn er dingen die je je paard nieuw aan moet leren? Zorgt dit voor stress of onrust? Probeer eens helemaal terug te gaan naar de basis, het eenvoudigste bit en hoofdtel en alleen maar de simpelste dingen in de training, en kijk dan of je paard het nog doet! Neusriem niet te strak en relaxt rijden. Teveel wisselen met bit zorgt ook voor onrust! En inderdaad een tandarts laten kijken zou ook geen kwaad kunnen. succes!
Emma
Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-11 19:54
@hilleke1930: De tandarts zijn we al mee bezig, die komt er aan.
@Seltje: naar mijn weten heb ik mijn handen heel stil, ook als ik erop ga letten. ik heb ook al een rubberbitje ingehad, volgens mij ook een happy mouth. daarbij deed hij het ook.
shaddy82
Geplaatst: 14-03-11 20:02
Weet niet wat voor neusriem je aan je hoofdstel hebt ? Anders kun je eens een ander type (of juist helemaal geen) neusriem proberen
ik heb nu een engelse gecombineerde neusriem eraan.
shaddy82
Geplaatst: 14-03-11 20:08
Dan zou je een lage neusriem kunnen overwegen, misschien kun je er 1 lenen van iemand om eens te proberen, meeste paarden lopen daar wel fijn op En inderdaad even goed laten nakijken door de tandarts
OdiEtAmo
Geplaatst: 14-03-11 20:09
Heb je de hoogte van het bit verplaatst? Wanneer het bit te laag hangt hebben sommige paarden de neiging de tong uit de mond te gooien/tong over het bit te gooien. Sowieso verstandig de TA er even naar te laten kijken Er kan best een haakje zitten.
Sjolvir
Geplaatst: 14-03-11 20:10
Tandarts.. eerst laten kijken. Aanleunigsfout...kan ook maar zo. De meest voorkomende oorzaken en aanleuningsfout komt niet weg bij het paard, maar bij de ruiter. Wat zegt je instr.? Aangezien ik nu al hele batterij aan bitten langs zie komen. En de oplossing hem vermoedelijk in iets rijtechnisch zit.
Ik heb een bijrijpaard gehad die dat ook deed als hij niet volledig rechtgericht liep. Puur rijtechnisch dus hij had zich dat aangeleerd erg lastig om hem zo te rijden dat hij het niet deed. Ik zou je dan ook aanraden om dit met je instructrice op te lossen en niet met een bit.