Singel met elastiek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1991

Singel met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:51

Wil een nieuwe singel kopen.
En vroeg me af of een singel met aan een kant elastiek nou veel fijner is?
En heb je het ook met aan 2 kanten elastiek?

KaatjeV

Re: Singel met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:54

ik heb een singel met 1 kant elastiek,
vind t een hele fijne singel, ook fijn voor t paard want aangesingeld is er nog steeds beweginsruimte mogelijk en het aansingelen zelf vind ik paardvriendelijker omdat het elastiek meeveert. Heb overigens geen last van een schuivend zadel (als dat zo zou zijn dan is er iets mis met de pasvorm van t zadel..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:57

Ik had een singel met aan 2 kanten elastiek (een anatomisch gevormde) en dat vond mijn paardje echt super fijn. En met aansingelen was het inderdaad erg prettig :)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:59

Ben niet 100% zeker of het bij dit soort singels is, maar heb wel eens gehoord dat je een groter risico loopt om te oversingelen, juist omdat het zo meerekt.. maar ik zeg het, kan ook om een andere singel gaan..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:04

Je kan beter kiezen voor een singel met aan beide kanten elastiek.
Je moet er inderdaad wel aan denken om te singel niet te strak te trekken.
Ik vind ze ideaal, ik heb reuma en kan nu veel makkelijker aansingelen. :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:36

De F.R.A. singel is volledig elastisch en dus ook erg prettig voor je paard omdat het zowel in lengte als breedte elastisch is.
Een fijne singel, voorkomt ook schuurplekken door elasticiteit, te vinden op onderstaande site bij overige producten.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:45

Singels met aan een kant elastiek zijn niet aan te raden.
Belangrijk is om een singel te hebben met stevig elastiek omdat anders je zadel te veel gaat bewegen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:48

Als je een singel met elastiek koopt moet je er inderdaad eentje kiezen met aan beide kanten elastiek. Volgens mijn zadelmaker trek je een zadel met een singel die aan één kant elastiek heeft op den duur krom/scheef...

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:49

Ik heb ook een singel met elastiek gehad maar vond het niet fijn. Singel was 100 euro, maar ik vond het niet prettig werken.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:52

Ik heb ook singels met elastiek, dressuur beide kant is wat mij betreft het fijnst. En mn spring singel aan 1 kant en nog een buikflap beide kant. Ik wil niet meer anders :)

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:55

Ik ga voor de singel met elastiek aan beide kanten. Voor zowel een dressuur als springzadel. De drukverdeling is beter dan met een elastiek aan 1 kant. Ook voor paarden die zich opzetten en jonge paarden die de singeldruk nog eng vinden vind ik het een ideale oplossing. Maar ook voor een singel met elastiek geld: vast is vast. Verder kijken naar stevig, liefst dubbellaags of meer elastiek waardoor je oversingelen voorkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:05

Ik heb ook voor beide paarden een gel-singel met aan 1 kant elastiek. Ik vind het ideaal.
Mijn paardjes hebben geen schuurplekken meer, wat ze van andere singels wel eens willen krijgen. En je hoeft niet zo strak aan te trekken vanwege het elastiek.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-11 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:25

@ Schangah

Waarom niet? >;)
buurpony heeft het ook...

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:33

Aukelizzy schreef:
Als je een singel met elastiek koopt moet je er inderdaad eentje kiezen met aan beide kanten elastiek. Volgens mijn zadelmaker trek je een zadel met een singel die aan één kant elastiek heeft op den duur krom/scheef...

Heb ik ook gehoord en gezien. Dan nog liever aan beide kanten. Beste is zonder.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:33

Ik rij ook met een singel die stieken heeft. Dit is ook een singel met uitsparingen omdat hij makkelijk wondjes krijgt in zijn elleboog. De stieken zitten aan twee kanten. Stieken hebben bij mij de voorkeur omdat bij zware inspanning hij toch net meer ruimte krijgt om zijn borstkas uit te zetten tijdens het ademhalen.
De singel was overigens redelijk betaalbaar :P

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:59

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:09

dieke94 schreef:
@ Schangah

Waarom niet? >;)
buurpony heeft het ook...

Aukelizzy heeft het antwoord al gegeven. Je zadel ligt niet stabiel en trekt scheef.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:13

Ik heb een singel van Prestige met aan beide kanten elastiek. dit is erg stevig, gebruik het al 3 jaar(dezelfde) en hij is heel minimaal uitgelubbert(je moet goed kijken om het te kunnen zien) ik vind ze erg fijn en zijn stevig.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:13

mijn dresuursingel heeft aan 2 kanten elastiek (trowgood). Ik vind elastiek heel fijn. Je kan makkelijker aansingelen en voor het paard gaat het ook fijner. Nog een voordeel is is fat elastiek langer maar ook korter kan worden en hierdoor heb je minder de kans dat je zadel gaat schijven.

Linn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:41

Ik kies ook voor singels met elastiek. Zowel dressuur als springsingels.
Zowel het aansingelen als tijdens het rijden vindt ik het net wat fijner voor de paarden, dat laten ze ook duidelijk merken :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:43

Wij gebruiken bij een aantal paarden singels van Westip/FRA die geheel elastisch zijn.
Zelfs de paarden die enorme singelangst hebben worden een stuk prettiger opgezadeld.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:46

Sinds kort heeft mijn fjordje een elastische singel met aan beide kanten elastiek. Oversingelen gebeurt niet zo snel bij vrouwen, mannen moeten daar wel wat meer opletten. Voor fjord en mij werkt het iig super, hij loopt echt wel relaxter daardoor.

Wiebrichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:46

Ik heb zelf ook een singel met elastiek het is super hadig.
Vooral als je paard hebt die zijn buik uitzet.
Heb alleen maar aan een kant elastiek. werkt super :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:53

singel met elastiek is handiger dan zonder, maar idd opletten voor te hard aansingelen en het is beter om een singel met langs 2 zijden elastiek te hebben, omdat dit de singel anders langs 1 kant meer zou "trekken" dan aan de andere zijde. Volgens mijn zadelpasser is bij een ingel met maar langs 1 zijde elastiek "correcter" om de elastiek aan de rechterzijde te bevestigen...

Hoe beter de kwaliteit van de singel hoe dikker en "stugger" de elastiek is. Dus hij geeft wel wat mee wat het aansingelen vergemakkelijkt, maar niet heel veel.