Hoeveel daalt de waarde van een zadel na een jaar??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotteettol

Hoeveel daalt de waarde van een zadel na een jaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:25

Momenteel heb ik een zadel voor mijn paard die niet goed meer past. Opvullen, anders leggen, het werkt allemaal niet, daarom heb ik
besloten om mijn zadel te verkopen.
Als ik een nieuw zadel koop, dan wil ik wel dat mijn oude zadel word ingeruild en dat ik eventueel nog wat moet bijbetalen. Waarom? Omdat ik bang ben dat ik mijn oude zadel anders niet meer kan verkopen. Heb er namelijk nog 3 hangen die ik maar niet kwijt raak.

Nu vraag ik mij af wat ik nog kan vragen voor het zadel. De nieuwprijs in september 2009 was €850,- voor een Jorge Cannaves Diamant
veelzijdigheidszadel 18 inch, kaal.
Gemiddeld heb ik er 3/4 x per week een uur op gereden. Het zadel is redelijk onderhouden en mankeerd verder niks aan.
Nu legde mijn vader uit dat de prijs hetzelfde werkt als bij een auto: na 1 dag is de prijs met 15% gezakt en na een jaar met 25%, ongeacht hoeveel je met de auto hebt gereden/ mee hebt gedaan. Puur gewoon omdat het zoveel jaar oud is.
Nu vraag ik mij af of dat ook zo bij zadels werkt. Ik weet dat ik er geen €850,- euro voor kan vragen. Zelf zat ik te denken aan €700/750. Eigenlijk niet lager als €600.

Is mijn prijs redelijk en klopt het dat de waarde van een zadel ook zo snel zakt?

<graag geen reacties op hoe mijn zadel passend kan krijgen>

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:27

Ik ben bang dat je je prijs nog verder naar beneden moet stellen. De afschrijving op zadels is echt enorm. Als iemand 700 euro uit wil geven voor een zadel legt men er over het algemeen liever 150 euro bij dat je een spliksplinter nieuwe hebt.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 13-03-11 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:27

Omdat het merk dat je heb minder bekend is (ik ken het merk niet, terwijl ik best veel merken ken) daalt de prijs nog veel sneller vaak. Ook is VZH minder populair momenteel dus ik zou zelf denken aan een prijs tussen de 500 en 600 euro(en als je dat er voor krijgt moet je al heel blij zijn. grote kans dat het minder dan 400 euro word... ). Zadels dalen namelijk erg snel in prijs helaas..

Pikeur

Re: Hoeveel daalt de waarde van een zadel na een jaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:30

JC is best een bekend merk, zijn ook wel fijne zadels :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:31

Pikeur schreef:
JC is best een bekend merk, zijn ook wel fijne zadels :j

JC ken ik wel. Wist niet dat dat voor Jorge cannaves stond :o

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:38

Helaas is de afschrijving op zadels nog wel een stukje groter dan op auto's. Vooral voor een JC zou ik blij zijn met net iets meer als de helft van de aanschafwaarde. Gokje zo'n 500 euro.
De beter bekende A-merken doen het wel iets beter, maar ook daarop is de afschrijving naar een jaar heel groot. Vervolgens neemt de afschrijving na een jaar wel weer iets af (gemiddeld gezien dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:57

Iemand een idee hoe dit met boomloze zadels zit? (Freeform)
Zadel is zo'n 3x mee gereden en verder niet gebruikt. Door verschillende redenen rij ik momenteel niet meer op mijn pony en misschien gebeurt dat wel niet meer ... Ben nu nog niet van plan om het te verkopen, maar als ik uiteindelijk besloot nooit meer te rijden is het ook zonde om het in de kast te laten liggen. Nieuwprijs lag rond de € 700 (wel met stijgbeugelriemen, stijgbeugels, dekje met inlages & FRA singel). Gewoon uit nieuwsgierigheid :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:03

De afschrijving van een zadel is echt enorm ja.. Ik heb in februari een zadel gekocht van één jaar oud dat nog niet eens een vol jaar gebruikt is en nieuw (kaal) rond de 700 kost. Heb er 475 compleet voor betaald. Ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat je 700-750 voor je zadel zal vangen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:18

Geloof dat een zadel het eerste jaar zo'n 25% zakt in waarde.
Ik weet verder niet of het zadel geliefd is. Ben er zelf niet zo'n fan van dus kan niet echt een objectief oordeel geven.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:19

Die 700,00 inruil kun je wel op je buik schrijven. Dat zou nl. een hele dure inkoopsprijs worden voor de winkel/zadelmaker. Als je inruilt mag je denk ik heel blij zijn met 500,00 en vraag me af of dat gaat lukken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:54

Volgens mij was de formule voor afschrijving op zadels 30% zodra je er de winkel mee uitloopt en dan 15% per jaar. Dat zou betekenen dat je zadel nu ongeveer 500 euro aan verkoopwaarde heeft. Voor mijn gevoel zou dat ook wel kunnen kloppen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:57

Jeetje gaat er zoveel vanaf van een zadel daar schrik ik van. Ik heb een bijna nieuwe (amper op gereden) maar is ook van 2009 (lang in de kast gehangen). Nieuwprijs was 1.050,00 euro (heb er zelf 800,00 kaal voor betaald vorig jaar einde zomer, 2e hands en er zelf maar 2x op gezeten na aankoop eigenaar ervoor maar een aantal malen) wat zou ik daar voor kunnen vragen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:25

Horse_ schreef:
Jeetje gaat er zoveel vanaf van een zadel daar schrik ik van. Ik heb een bijna nieuwe (amper op gereden) maar is ook van 2009 (lang in de kast gehangen). Nieuwprijs was 1.050,00 euro (heb er zelf 800,00 kaal voor betaald vorig jaar einde zomer, 2e hands en er zelf maar 2x op gezeten na aankoop eigenaar ervoor maar een aantal malen) wat zou ik daar voor kunnen vragen dan?

Ik denk dat je er toen der tijd iets te veel voor heb betaald.. Ik denk dat je het zadel nu kan verkopen voor 500 ong. Beetje afhankelijk van het merk, en of het een Dressuur of VZH is. VZH ligt namelijk veel slechter in de markt..

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:27

Bedankt voor alle reacties.
Ik denk toch dat mijn vader het mijn de afschrijving bij het juiste eind heeft. Ik ga dan ook met alle adviezen mee dat ik ongeveer 400/500 (max) nog kan krijgen voor mijn zadel. Had eigenlijk niet gedacht dat het zo snel zou gaan met een zadel, mij eigenlijk klopt het ook wel. Als ik voor 200 euro meer betalen een nieuw zadel kan kopen, dan had ik dat ook gedaan ipv een 2e hands.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:27

Anoniem schreef:
Horse_ schreef:

Ik denk dat je er toen der tijd iets te veel voor heb betaald.. Ik denk dat je het zadel nu kan verkopen voor 500 ong. Beetje afhankelijk van het merk, en of het een Dressuur of VZH is. VZH ligt namelijk veel slechter in de markt..

Vrees het ook als ik het zo lees al was ik wel erg blij met een goed passend zadel toen (helaas paard verkocht) en zadel zit heerlijk. Is wel een "speciaal" zadel vind ik een Massimo dressuur. Past echt bij veel paarden ook bij probleemruggen. Zal dat nog wat schelen in de prijs of is dit zadel toch niet zo gewild als dat ik denk?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:28

denk dat je nog minder dan 500 er voor gaat krijgen.
VZH zadels verkopen echt niet op dit moment.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:29

Lotteettol schreef:
Bedankt voor alle reacties.
Ik denk toch dat mijn vader het mijn de afschrijving bij het juiste eind heeft. Ik ga dan ook met alle adviezen mee dat ik ongeveer 400/500 (max) nog kan krijgen voor mijn zadel. Had eigenlijk niet gedacht dat het zo snel zou gaan met een zadel, mij eigenlijk klopt het ook wel. Als ik voor 200 euro meer betalen een nieuw zadel kan kopen, dan had ik dat ook gedaan ipv een 2e hands.

Erg he schrok er ook wel van toen ik het in je topic las. Maar ja is idd wel waar zou liever ook nieuw kopen als het 'maar' 200 euro scheelt met nieuw en je niet met risico's van verzenden e.d. zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:37

Horse_ schreef:
Anoniem schreef:

Vrees het ook als ik het zo lees al was ik wel erg blij met een goed passend zadel toen (helaas paard verkocht) en zadel zit heerlijk. Is wel een "speciaal" zadel vind ik een Massimo dressuur. Past echt bij veel paarden ook bij probleemruggen. Zal dat nog wat schelen in de prijs of is dit zadel toch niet zo gewild als dat ik denk?

Ik heb 1 jaar geleden 750 euro betaald voor de massimo Trail. Die was als test zadel gebruikt.
Dus voor de massimo dressuur als het een normale boom maat is, Zou ik ong 650 euro als vraagprijs nemen. Dan kun je altijd nog wat zakken

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:55

Ik denk zelf, omdat er veel zadels op de markt zijn, dat je nog minder moet vragen :\
En hoe het zadel verkeerd, etc speelt ook een rol.
Maar er is op dit moment gewoon veel aanbod :=

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:05

Ik heb al een aantal keer gelezen dat een veelzijdigheidszadel niet erg in trek is maar vraag mij ook af waarom niet?
Het zet mij ook wel wat aan het twijfelen voor de aanschaf van een nieuw zadel. Ik heb 1x per week springles en 1x per week dressuurles. Verder rijd mij bijrijder nog 1 dressuurles per week en rij ik ook wel regelmatig buiten. Wat voor zadel kan ik dan het beste kopen....?