Nieuw zadel voor 4jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

Nieuw zadel voor 4jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 10:21

Ik heb laatst een zadelmaker laten komen om mijn zadels eens na te kijken. Hij wist me te vertellen dat mijn kieffer niet 100% ligt op mijn bijna 4jarige. Met een bontje onder is het wel even te doen zei hij, maar het is niet ideaal.
Nu zit ik erg te twijfelen.
Ik was zowiezo van plan binnen dit en twee jaar een nieuw zadel te kopen. Maar iedereen raadt me aan te wachten tot mijn paard volgroeid is. Echter wil ik niet het risico lopen dat ik zijn rug naar de knoppen doe, dus ga ik misschien toch liever nu al voor een nieuw zadel.
Als er een nieuw komt, zal het een prestige zijn waarvan de boom aangepast kan worden, denk ik.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Paarden die nog zodanig veranderden dat de boom niet genoeg aangepast kon worden oid?
Ik wil het risico namelijk niet lopen dat ik nu een duur zadel koop en het binnen 2 jaar niet meer past omdat mijn paard zodanig van bouw veranderd is.
Ik heb overigens een KWPN van Mytens, een volbloed met een erg dun velletje en dus heel gevoelig. Hij heeft geen standaard normale rug. Vrij hoge schoft en hij is nu nog erg smal. (uiteraard gaat die nog uitzetten) Maar een goed passend zadel is daarbij dus wel fundamenteel denk ik..

Maureen_M

Re: Nieuw zadel voor 4jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:24

ik zou zowiezo geen gloednieuw en mega duur zadel kopen op dit moment, want dan heb je er straks natuurlijk niks meer aan.

Als ik jou was zou ik een 2dehands (wel een zadel wat OK is) kopen, waarmee je toch een tijd vooruit kan ;)

Maar om nu direct voor die prestige te gaan zou ik niet doen ;) dat zou ik juist doen over een paar jaar, als je paard volgroeid is. Prestige is geen goedkoop merk natuurlijk ;)

Ik heb het wel al eens gezien bij een wintec, dat het paard minder of meer (1 van de 2) spier had gekregen. De boom kon niet aangepast worden, hij moest dan opgevuld worden. Toen paste die wel ;)

VEEL SUCCCES!!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:34

Ik heb dus wel gekozen voor een nieuwe Prestige, omdat de boom aangepast kan worden :) (en ook de wolvulling)
Ik heb een hekel aan om om de zoveel jaar een nieuw zadel te moeten kopen :o

Mijn paard wordt in mei 6 en is erg groot (bijna 1.80) en ook nog smal, die gaat dus steeds meer de breedte in...
Hij heeft ook een hoge en langdoorlopende schoft en heeft dus veel baat bij de Prestige (teruggesneden kamer en zeer breed tussenkanaal)
Hij heeft nu boommaat 31, maar ik heb met mijn zadelmaker afgesproken dat hij het zadel over 2 maanden checkt en vervolgens om het half jaar.

Mijn paard loopt nu veel beter met de nieuwe Prestige, hij heeft veel meer swung en schoudervrijheid als met de KN!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:56

Ik lees even mee omdat ik namelijk met hetzelfde probleem zit.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:37

tja, ook oudere paarden groeien nog (alleen dan vooral in bespiering), dus als je gaat wachten totdat ze uitgegroeid is kan je nog heel erg lang wachten!

Ik zou eerder nu al voor een goedpassend nieuw zadel gaan wat aangepast kan worden (iig in boommaat) dan voor een 2e hands wat (net) niet lekker ligt.

Ik heb zelf een erg goede ervaring met WoW, maar dat moet je maar net liggen en je budget moet het toelaten...

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 16:40

Hmm.. De meningen zijn verdeeld..

M_hartje_M: Ik rijd op het moment met een iets ouder, maar goed zadel. Het ligt niet geweldig, maar het kan er wel mee door. Het drukt nergens op een verkeerde plaats en het past, maar het is gewoon niet perfect. Dus aan een nieuw tweedehands zadel kopen, heb ik niks, want ik heb er 1. Een tweedehands zadel is ingereden op de rug van een ander paard en ligt dus nooit perfect op de mijne. Net zoals mijn huidige dus.

listiglistje: Ik vind het jammer dat je het zadel zelf nog niet zo lang hebt. Het is natuurlijk een groot voordeel dat hij meteen veel beter gaat lopen onder een nieuw zadel. Ik ben er van overtuigd dat de mijne dat ook zal doen als ik een nieuw koop. Ik ben alleen bang omdat ik niet weet hoe lang het gaat duren.
Ik ben ook absoluut geen fan om om de zoveel jaar een nieuw zadel te kopen. Vandaar mijn twijfel.

ma_rie_tje: Ligt de prijsklasse van wow zo veel hoger dan prestige? Ik heb eigenlijk absoluut geen ervaring met dat merk en heb er ook nog niet zo veel over gehoord, behalve dat het tegenwoordig wel in is. Ik zal er eens wat over opzoeken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:01

Ik weet de prijsklasse van een prestige die je in je hoofd hebt niet ;) (aangezien ze van 1300 tot 3200 gaan wat ik zo snel zie... das een flink onderling verschil) een WoW kost 2700 euro. Een behoorlijke aanschaf prijs dus.
Maar als je een goed passende wow hebt, kan je die door de grote aanpasbaarheid eigenlijk "mee laten groeien" met je paard.

Maar hoe dan ook, als een paard een goed passend zadel heeft gaan de spieren ontwikkelen (en groeien) en ligt die al snel niet meer optimaal. Dus welk zadel je ook hebt, hoe oud je paard ook is. Als een zadel goed past en ruimte geeft voor ontwikkeling, zal die niet meer 100% liggen als de spieren daadwerkelijk zijn ontwikkeld. Zadels zijn altijd lastig. En niet elk zadel is voor elk paard weggelegd.
En als het zadel goed op je paard past maakt het merk niet uit ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:04

Mijn Prestige Milan was overigens 2540, ook een wow prijs dus....wel helemaal dubbel overtrokken kalfsleer :D

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:33

Dat is wel de moeite ja. Mijn prijs ligt ongeveer rond de 2000. Prijs vind ik wel minder belangrijk. Ik wil vooral dat mijn paard een goed zadel op zijn rug heeft waar hij zich goed in voelt.
Ik twijfel nu wel nog harder haha :o

Nog ervaringen?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:45

Gewoon nog even door rijden
Wij zijn nu met een paard aan zijn 3 de zadel en heel wat aan passingen verder
dit is wel een hengst, merries groeien minder lang door
Trouwens een op maat gemaakt Daaleman zadel zitje rond de prijs van 2000.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:55

Als het zadel niet 100% ligt zou ik er gewoon niet verder mee rijden, simpel zat.
Ik heb voor mijn paard die enkel zadelmak was nog vorig jaar een nieuw zadel gekocht. Veel verklaren mij voor gek, maar dat kan mij niet zoveel schelen. :+ Ik heb gekozen voor een kent & masters zadel die veel mogelijkheden heeft wat betreft aanpassingen. Er is vorige maand na 20 rij-uren weer heel wat aan gebeurd en zit en ligt weer goed. Mocht het straks niet meer passen, dan kijken we dan wel verder naar wat anders. Paarden veranderen altijd, jong of oud, dus het is geen garantie dat je straks wel een zadel vind dat voor altijd blijft passen :)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:01

Hmm.. Ik vind het erg jammer dat er zo weinig reactie op komt. Ik had toch graag nog wat meer ervaringen gelezen aangezien de meningen erg verdeeld blijven.. :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:03

Ik zou nooit voor een nieuw zadel kiezen en een beetje een goede zadelmaker zou dat ook tegen je zeggen.
Je paard veranderd nog zo dat het weinig zin heeft nu een nieuwe passend zadel te kopen.
Zou een goede tweede hands kopen niet te duur en die goed op je paard laten leggen en over een jaar 0f 2-3 nog eens kijken voor een nieuwe.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:04

Ik heb voor mijn 4 jarige wel de zadelmaker laten komen. :) Ik heb voor haar een passend 2e handszadel gekocht, zodat ik niet al te veel geld kwijt ben, omdat ze toch nog groeit. Maar ik heb nu wel een passend zadel. :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:08

Ik heb voor mijn 4 jarige destijds een hulsebosch laten aanmeten.
Ik laat hem regelmatig checken. Ze is nu 10 jaar en heeft geen problemen!!
Ze heeft tussendoor ook nog een jaar stil gestaan, en het zadel is toen gechecked. Nu loopt ze weer sinds 2 maanden en volgende maand komt hij weer!

Ook een stubben kunnen ze volgens mij makkelijk aanpassen ivm groei van jonge paarden.
Vriendin heeft goede ervaring met anatomic.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:08

Ik zou juist wel voor een nieuw zadel kiezen. Wel van een a-merk. Die kunnen wél worden aangepast aan het breder worden van je paard. Voordelen: je went aan je zadel en hoeft niet meer te wisselen, nadelen: prijzig (maar je hebt een voldoende budget).

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:09

Ik heb voor mijn toen 4 jarige paard ook een nieuw zadel moeten kopen.
Nu is mijn paard ook nog eens extreem gevoelig op het zadel, als er maar 1 mm niet goed zit, reageert hij daar al op.
Ik heb na 1.5 jaar weer een ander gekocht.
Niet noodzakelij, het zadel wat ik had was prima, maar onder deze kwam hij net nog wat fijner weg!

Het eerste zadel was een Prestige Top Dressage
Het zadel wat ik nu heb een Prestige Venus K New
Veel vrijheid op de schoft en bij de schouder
1 zweetblad en daardoor veel directer cotact met je paard.

Niet goedkoop, maar kreeg voor mijn andere zadel nog een heel leuk bedrag terug.

Mijn zadelmaker laat ik regelmatig komen.
Mijn paard groeit als een malle in zijn bespiering!

De boom is nu 1 keer een halve cm aan iedere kant breder gemaakt.
Dat is idd het voordeel van prestige.
De boom kan breder gemaakt worden.

Een aantal bij mij op stal hebben nu een Bussche zadel.
Daar kan ook de boom van vervangen worden.
Je kunt zelf een andere boom aanschaffen en die kan dan verwisseld worden.
Mooie zadels, maar ook erg prijzig!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:07

Ik had een prestige zadel voor mijn paard. Voor mijn jonge paard (bijna 4) heb ik deze laten verbreden, maar ik moet eerlijk zeggen dat hij daarna net niet helemaal lekker lag. Mijn prestige kon twee boommaten verbreed worden. Het gebeurd op een pers...... Omdat het toch niet helemaal lekker lag daarna besloten een wow zadel te kopen, wat een verschil voor mijn paard helemaal super. Ik vind dat een zadel ten alle tijde goed moet passen, er kan zoveel schade ontstaan door een niet goed passend zadel.. Het zadel wat ik nu heb is in onderdelen aanpasbaar en kan dus meegroeien met mijn paard. Heb met het verbreden op de pers toch het idee dat het zadel wat uit model getrokken wordt, de stand van de kussens en dergelijke veranderen niet mee. Verder is de Prestige een superfijn zadel, maar voor een jong paard in de groei zou ik gaan voor een zadel waarvan je bijv. de boom kan vervangen ipv verbreden...

Margreet_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:55

Je kunt ook eens naar een Sommer zadel kijken. Deze zadels zijn van goede kwaliteit en zijn verstelbaar in de kamerbreedte.
www.equipaszadelservice.nl

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:43

Ik durf zelf geen nieuw zadel te nemen omdat ik bang ben dat er op een gegeven moment niets meer aan gedaan kan worden. Daarom koop ik liever een goed 2e hands zadel van een A merk en ik laat regelmatig de zadelmaker komen. Op deze manier kan ik nog even doorsparen en over een paar jaar een nieuwe kopen.

deborah28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:47

Ik weet niet of je een nieuw zadel moet kopen , dat had ik ook bij een jonge pony gedaan. Na heel wat trainen heeft ze heeel wat spieren gekregen, dus pas het zadel niet meer. Nu heb ik weer een nieuw zadel moeten kopen... maar het is moeilijk om te zeggen.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:55

mijne is net zo oud als die van jouw en laat gewoon iedere 6 mnd de zadelmaker komen die past hem weer aan en als ik het niet vertrouw bel ik hem eerder, het enige voordeel wat ik heb is dat die van mij al behoorlijk uit gezwaard is dus daarom de gok genomen met een goed zadel die ik hoogstwaarschijnlijk niet hoef weg te doen als ie uit gegroeid is.

Zou niet voor een aanpassing gaan met bontje etc, eronder om hem passend te krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:33

Ik heb ook een nieuw zadel gekocht voor mijn nog in te rijden jonge paard. De zadels die ik had pasten niet en ik wil met iets goeds beginnen. Ik wil niet dat de eerste ervaringen onder het zadel pijnlijk of oncomfortabel zijn. De boom van het zadel kan nog 2 centimeter wijder gemaakt worden, dus voorlopig zal het wel goed zijn. De eerste controle van de zadelmaker zal ongeveer na 6 maanden rijden zijn en dan elk half jaar en later elk jaar.

Investeren in goed passend materiaal is nooit weggegooid geld. Je kan ook een goed passend 2e hands zadel laten passen/aanmeten. Koop je een A-merk, dan is die altijd wel weer te verkopen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:45

Ik ga dus mijn bijna 4 jarige inrijden met mijn KN, al het mogelijke is gedaan om het correct te laten liggen, in dus verre heb ik geen bontje nodig. Maar afhankelijk uiterlijk over een half jaar wel een ander zadel. Mijn zadelmaker heeft gezgd dat toch af te wachten, omdat er dan gezien kan worden, hoe ze uitgroeidt. En niet alle zadels voor alle ruggen geschikt zijn.

De meeste zadels zijn na 1 a 2 maten ook weer uit aangepast, dus als ik er met een half jaar voor kom te staan, zoek ik een 2e hands A merk zadel, en dan in overleg en onderhoud met mijn zadelmaker.

Punt is dat je zegt dat het zadel voor een ander paard gemaakt is, maar een boom is een boom. Is de boom geschikt voor je paardenrug, dan zie ik het probleem van 2e hands niet. Kussens ed laat je opnieuw vullen. Ga ervanuit dat mijn zadelmaker dan weet waar ik zoeken moet, of zelf een zadel heeft.
Is de grootste ontwikkeling achter de rug, laat ik een zadel aanmeten.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:26

Hallo,

Wat ik zelf meestal doe is dat ik niet bij elk paard een nieuwe zadel koop.
Maar dan moet ik er ook even bij vermelden dat de paarden die ik tot nu toe gereden heb allemaal vrij overeen komen kwa rug. Geen extreme uitzonderingen.

Ik heb wel een half jaar terug een nieuw zadel gekocht. Ik had toen 2 paarden een jong paard van 4 en 1 van 5 jaar die al een beetje ontwikkeld was.

Ik heb de zadelmaker rekening laten houden met het feit dat een jong paard toch nog wel hier en daar de spieren wat ontwikkeld, en ik rij zolang met een bontje onder mijn zadel met ruggegraad vrijheid. Dit doe ik tot het moment dat het paard het zadel goed zonder bontje past.

Ik heb nog nooit gehad dat het paard zo ver ontwikkelde dat het zadel niet meer paste na de tijd.