Zweetafdruk - hoe moet het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Zweetafdruk - hoe moet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 18:41

Vandaag zag ik, toen ik na het rijden het zadel eraf haalde, dat de ruggegraat droog was (goed :j ), de rest nat, maar er zaten naast de schoft aan beide zijdes twee droge plekken, ongeveer ter grootte van mijn vingers incl. knokkels.

Nou vroeg ik me af of dat betekent dat de boom van het zadel te smal aan het worden is, of dat het zadel weer aangepast moet worden, of dat het misschien helemaal niks betekent en gewoon ok is?

Safiera

Re: Zweetafdruk - hoe moet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:07

Ik zou zeggen, idd boom wat smal. Maar ik heb er weinig verstand van, volg hier even. Vind het wel interessant! Al rijd ik nooit lang genoeg om zweetplekken te zien. In de zomer pas weer :)

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:21

Droge plekken zouden betekenen dat het zadel op die plek niet draagt. Misschien draagt het dan teveel aan de achterkant van het zadel. Je boom zou dan te klein kunnen zijn maar dan schuift het zadel vaak ook naar voren. Het is beter te zien als je er een foto van maakt en kijkt of ze ergens op haar rug gevoelig reageert.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:04

droog betekent dat het zadel daar of niet draagt, of juist teveel drukt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:07

Ik denk gezien de plaats dus juist dat het teveel drukt zelf? Anders zou de hele schoft droog moeten blijven toch? Het zadel schuift wel naar voren met een te losse singel, maar dat ga ik denk ik met elk zadel hebben gezien de vorm van het paard (ronde rug, breed bij de ribben en smaller bij de schouders). Aangesingeld schuift het niet. Gevoelig op de rug vind ik moeilijk te zeggen aangezien de paarden ivm training regelmatig her en der een spierpijntje hebben en die dag dan gevoeliger reageren bij het poetsen (ook bijv. bij de broekspier etc. wil het nog wel eens wat touchy zijn).

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:06

Wb die broekspier begrijp ik, maar onder het zadel moet een paard toch echt niet gevoelig zijn, ook niet van spierpijn. Verder wel interessant om te lezen als er hier ook nog 'experts' komen op het gebied van zadels, want ik ben ook wel benieuwd hoe die zweetafdruk hoort te zijn.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:09

Mijn paard heeft het een aantal jaren geleden ook gehad.
Ze was wat breder geworden en kreeg precies hetzelfde.
De zadelmaker vertelde dat het zadel te smal was geworden en drukte, waardoor de doorbloeding minder was.
Zadel aangepast en nooit meer last van gehad.
Maar ik weet niet zeker of dit altijd op gaat.
Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:30

Grace, bij jou waren het dus echt de kussens? Ik wilde nl. eigenlijk Flairkussens op dat zadel laten zetten, maar dat heeft geen zin als de boom nu te smal blijkt te zijn.

Tjuppie: aangezien je met rijden juist de buik- en rugspieren erg aanspreekt, lijkt het me logisch dat daar ook spierpijn voor kan komen?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:51

Ik moet zeggen dat dat bij mijn beesten echt zelden tot nooit voorkomt.