zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CCEC

zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:32

ik weet niet zeker of het hier hoort..
de pony van een vriendin van mij bokt sinds korte tijd onder het zadel.
nooit gedaan, het is een arabier dus soms kon die nog wel eens rennen maar bokken heeft die nog nooit gedaan.
Me vriendin denkt dat het paard last heeft van zn rug dus ze gaat hem ook laten onderzoeken.
maar nu heb ik een vraagje..
is er mischien een licht gewicht zadel zodat ze iniedergeval geen last heeft van het zadel?
groetjes

Benfan

Re: zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:35

Als het paard last heeft van zijn rug door het zadel dan gaat geen enkel licht zadel helpen aangezien de ruiter altijd nog even zwaar is. Ik zou eerst even laten kijken waar het probleem weg komt en dan kijken wat je er aan zou moeten doen. het is jullie bekend dat arabieren over het algemeen een kortere rug hebben? en daardoor een korter zadel moeten hebben dan 'normale' paarden?

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:36

Ook al weegt het zadel minder, als het niet past dan zal het nog steeds niet fijn zijn voor het paard. Als je vriendin echt denkt dat het zadel het probleem is dan zou ik (behalve de rug van het paard) ook het zadel laten controleren en een goed passend zadel aanschaffen.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:20

YRT -> HAR

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:22

Bnienke schreef:
Ook al weegt het zadel minder, als het niet past dan zal het nog steeds niet fijn zijn voor het paard. Als je vriendin echt denkt dat het zadel het probleem is dan zou ik (behalve de rug van het paard) ook het zadel laten controleren en een goed passend zadel aanschaffen.

Idd, een lichtgewicht zadel is zeker goed maar een goed passend zadel is belangerijker.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:32

Als ze vermoed dat het dier last heeft van z'n rug is het wel zo verstandig niet te rijden tot het uitgezocht is. Heeft het dier wel last van z'n rug kun je de schade alleen maar groter maken door erop te rijden. Zo ook als je een niet goed passend zadel hebt je richt er alleen maar mee schade mee aan.
Bedoel als je nu door gaat rijden en het is misschien wat ver gezocht maar zou wel erg zijn dat je de schade zo ernstig maakt dat het dier misschien nooit meer bereden zal kunnen worden. De rug is erg kwetsbaar en moet je voorzichtig mee omgaan.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:16

Vergelijk het met op te kleine schoenen lopen, of je nou loopt op klompen of op lichte sportschoenen, als ze te klein zijn maakt het niet uit en blijven ze niet lekker zitten.
Een lichter zadel maakt niets uit, alleen een goede zadelmaker kan iets aan een niet goed passend zadel doen.