Welk dressuurzadel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Welk dressuurzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 23:01

Hallo bokkers,

Voor mijn paard ben ik op zoek naar een nieuw dressuurzadel. Mijn paard reageert niet goed op de lucht van mijn wow en dus staat dit zadel te koop. Ik ben me alvast aan het orienteren voor een nieuw wolzadel, maar vind het erg moeilijk.
Ik wil een niet te lang zadel, niet teveel keilkussen. Mijn paard heeft heel lichte kissing spine tussen de 15e en 16e borstwervel (hier heeft ze nu geen last meer van, maar moet ik wel rekening mee houden). Verder wil ik een redelijk diepe zit met lekker wrongen, maar ik wil niet al te veel opgesloten zitten. Heb wel steun nodig om evt capriolen van mijn paard uit te kunnen zitten. Het kussen kanaal moet breed zijn. Mijn paard heeft verder een normale rug en schoft. Mijn paard is verder niet al te rondgeribt en is rank van bouw. Ook zou het fijn zijn als de boom aan te passen is wanneer mijn paard nog iets verandert. Als laatste moet het zadel schoudervrijheid bieden.
(met mijn eisen zou ik op een wow uitkomen, maar dat kan dus niet...helaas!)
Op het moment zit ik te denken aan de volgende zadels en ook in deze volgorde:

-Prestige D1 (behoorlijk buiten mijn budget, maar zou wel mijn eerste keus zijn)
-Prestige Top Dressage
-Custom Coronado (http://www.customzadels.nl/zadels/2/coronado)
-MFSC zadel (http://www.equinesaddlery.nl/webshop/zadel-galerij/dressuur-zadels/professional-dressage/)
-Albion SLK

Kennen jullie deze zadels, wat zijn jullie ervaringen of hebben jullie nog meer tips? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zit ook erg te twijfelen bij welke winkel/zadelmaker ik een zadel moet laten aanmeten. Niet onbelangrijk: ik heb ook nog een KN Allegro zadel wat ik graag zou willen inruilen.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Pollux op 10-03-11 23:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Re: Welk dressuurzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:02

Mijn paard heeft ook Kissing Spines en mij werd aangeraden een Engels zadel te nemen, omdat die vaak veel ruggegraatvrijheid hebben. Merken waar ik dan aan moest denken waren Barnsby en Jaguar.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 23:19

Jaguar xkc lijkt erg op de prestige D1 alleen de kussens lopen veel ronder naar boven. Heb je wel genoeg draagkracht achter op het zadel? Heb jijzelf ervaring met dit zadel?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:34

Ik heb zelf geen ervaring met het zadel helaas. Bedoel je dat je bang bent dat er teveel druk op sommige delen van de ribben komt door het brede kussenkanaal?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 00:03

nee, ik bedoel eigenlijk of het zadel, omdat de kussens achter zo rond naar boven toe lopen, of het zadel niet gaat wippen achter. Een breed kussenkanaal wil ik juist graag. Het lijkt me een heerlijk zadel, heb er toevallig een 2hands gezien....mmmm. Weet jij of de boom nog aan te passen is bij dit zadel? Of heeft dit zadel een houten boom.

Wat is het voordeel van een houten boom of is dat juist een nadeel? Heeft iemand hier ervaring mee?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:25

wow heeft ook een clubzadel, deze heeft foamkussens, is het geen optie om deze kussens onder je zadel te laten zetten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:29

Pollux schreef:
nee, ik bedoel eigenlijk of het zadel, omdat de kussens achter zo rond naar boven toe lopen, of het zadel niet gaat wippen achter. Een breed kussenkanaal wil ik juist graag. Het lijkt me een heerlijk zadel, heb er toevallig een 2hands gezien....mmmm. Weet jij of de boom nog aan te passen is bij dit zadel? Of heeft dit zadel een houten boom.

Wat is het voordeel van een houten boom of is dat juist een nadeel? Heeft iemand hier ervaring mee?

Bij mij wipt het zadel totaal niet van achteren. Ik heb een Barnsby Raven. Het ligt erg stabiel op de rug en het tussenkanaal is echt mooi breed. Het kussenkanaal is als het ware eivormig zodat het echt perfect ligt op de paardenrug. Op de rug van mijn paard althans wel.

Over de bomen kan ik niet zoveel zeggen. Ik heb wel gehoord dat houten bomen wat beter waren dan kunststof bomen omdat ze minder gevoelig waren voor breuken en beschadigingen. Bij mijn zadel is de boom in ieder geval niet aan te passen.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 09:13

Biancavos: die tip heb ik van meerdere mensen gekregen inderdaad. Maar ik wil geen foam. Ik merk dat mijn paard gewoon goed loopt onder wol en ik wil niet meer experimenteren.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:16

Ik heb een MSCF. Zeker een aanrader! Ik vind het leer heel fijn (ik heb geloof ik de zit en wrongen in buffel ofzo, het leer heeft daar een wat grovere structuur) en het zadel zit heel lekker. Ik heb hem nu een half jaar en mijn instructrice +/- 1,5 jaar maar zij vindt de kwaliteit heel goed. Een kennis had een paard wat staakte, met de MSCF doet hij dat niet. Haar oude zadel pastte opzich goed maar omdat de MSCF gewoon een zadel is met veel ruggegraatvrijheid en een goede drukverdeling loopt haar paard er veel beter op.
Ik ben iig heel tevreden! :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:24

Ik heb sinds kort een Prestige Milan :)

Dit zadel wordt eigenlijk alleen gemaakt voor de amerikaanse markt.
is met dubbel overtrokken kalfsleer, dus helemaal antislip en boterzacht met veel wrong....doorzitten is voor mij voortaan echt appeltje eitje :D
De boom is aanpasbaar, dit was de reden voor mij om voor een Prestige te gaan, mijn paard wordt in mei 6 en gaat dus nog de breedte in.

Afbeelding

kaal koste hij 2300 maar met beugelriemen, beugels en singel van Prestige kwam hij op 2540

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:02

listiglistje schreef:
Ik heb sinds kort een Prestige Milan :)

Dit zadel wordt eigenlijk alleen gemaakt voor de amerikaanse markt.
is met dubbel overtrokken kalfsleer, dus helemaal antislip en boterzacht met veel wrong....doorzitten is voor mij voortaan echt appeltje eitje :D
De boom is aanpasbaar, dit was de reden voor mij om voor een Prestige te gaan, mijn paard wordt in mei 6 en gaat dus nog de breedte in.

Afbeelding

kaal koste hij 2300 maar met beugelriemen, beugels en singel van Prestige kwam hij op 2540

<3 <3 <3
Die wil ik, NU!
Heb je die bij ruiters voor ruiters gekocht? Vind hem echt prachtig!!

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:12

Er zijn tegenwoordig ook bomen die ze opwarmen en zo kunnen vormen dat hij past op je paard, hoef je niet een nieuwe boom er in. Ik dacht dat mijn zadelmaker zei dat Kieffer zulke zadels had.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:15

IK dacht dat de WOW zadels altijd fijn waren voor je paard en ook altijd naar de rug en ruiter waren aan te passen? Weer een droom aan duigen! :D

LoveHorses89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:44

Ik rijd op een dressuurzadel van Kieffer, zit heerlijk, en ziet er top uit.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:49

Een Fairfax of de iets goedkopere versie Kent en Masters. Beide hebben een verwisselbare voorboom. Engelse kwaliteit met een ruim kussenkanaal.
Verschillende singelsystemen mogelijk.
Fairfax heeft in de kussens naast wol ook een laagje prolite, is drukverlagend. Schijnen goede resultaten mee gehaald te zijn in studies naar drukverlaging.

Bij bijna alle zadelpassres/makers ben je beter af als je je zadel zelf verkoopt ipv inruilt. Vaak zijn zadelmakers nogal merkvast en willen ze geen zadels die ze ook niet zelf verkopen.
Een KN is volgens mij altijd wel goed te verkopen particulier.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 19:47

Supersambo: mijn KN heeft een nauwe kamer en dat is ook de reden waarom ik hem verkoop. Hij is te smal voor mijn paard (zadel is aan mij verkocht als medium kamer...) Ik raak dat ding aan de straatstenen niet kwijt... dus als ik hem in kan ruilen dan graag.

aerdenhout1: ja, mijn droom is ook aan duigen. Zadel ligt prima en is goed aangemeten, dus daar ligt het niet aan. Mijn miepe merrie kan de beweeglijkheid van de lucht niet verdragen...daardoor ben ik het vertrouwen in het zadel kwijt. Had ik helemaal geen rekening mee gehouden en is ook een grote teleurstelling.

Hyposjuhhh: Ja die MCSF professional zie ik ook wel zitten. Lijkt me een heel fijn zadel en iemand raadde mij aan om dan bij Gerry van Oossanen aan te laten meten.

Listiglistje: dat is een prachtig zadel zeg! Prestige staat ook hoog op mijn verlanglijstje... zal eens meer info zoeken over dit zadel. Bij wie heb jij dit zadel aan laten meten?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:57

Pollux schreef:
Hyposjuhhh: Ja die MCSF professional zie ik ook wel zitten. Lijkt me een heel fijn zadel en iemand raadde mij aan om dan bij Gerry van Oossanen aan te laten meten.

Die ken ik niet, ik heb mijn zadel door ene Bjorn aan laten meten. Perfecte service!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:05

Onze dochter heeft sinds kort een Albion zadel. Dit is aangemeten door Corry Stoker-de Wit uit Dronten.
Het zadel kan op alle manieren worden aangepast aan het paard en/of je eigen wensen en geeft in ieder geval een fijne schoudervrijheid. Onze dochter is er erg blij mee.
Het is geen goedkoop zadel (€ 2000,-- +)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:30

Stübben ? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:43

babetta schreef:
Stübben ? :)

Stubben zou ik niet doen, staat bekend om zijn smalle kanaal.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 22:10

Hoe meer ik lees en hoor over de prestige topdressage, hoe enthousiaster ik word over dat zadel. De D1 valt af, want die is echt veel te duur. Dus dat is het eerste zadel wat ik wil gaan uitproberen en passen. Maar..... nu de grote vraag: bij wie kan ik dat het beste doen, want ik lees over Van Rijs geen goede verhalen en dat is de enige die ik heb gevonden die dit zadel nieuw verkoopt. Las erg goede ervaringen over Godfried Broekman, maar verkoopt hij ook Prestige Top Dressage? Weet iemand dat?

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:48

Prestige zadels.
Breed tussenkanaal, schuimrubber laag onder de (kunststof) wolvulling, aan te passen door een infra-roodlamp, bij dit laatste moet je niet denken dat dat heel erg makkelijk is, hier gaat minimaal 24 uur overheen, en als je iemand hebt die zelf niet gaat rotzooien met een pers en een infraroodlamp, krijg je het zadel symmetrisch terug.

Zoek iets waarvan de voorboom te verwisselen is, dus echt zoals ik het zeg. Niet met lampen, persen, of andere trucendozen.

Of, wen aan je wow, ik heb de indruk dat jij in je broek poept voor het zadel, dat doorgeeft aan het paard, en dan zo gaat zitten knijpen dat het dier daar weer op reageert. Een zadel wat beter aanpasbaar is dan dat, ga jij niet vinden.

Succes, Pollux!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:02

Dacht al dat Prestige ook zo'n systeem had. Van Kieffer weet ik dat er nogal wat meegerotzooit is vroeger. De meeste zadelmakers hadden niet het juiste apparaat (duur ding !) en zette zo'n zadel dus gewoon in de werkbank. Gevolg, zadel scheef.

Nadeel van de vulling is ook dat je deze slecht kunt laten opvullen. Over het algemeen ben je beter af met een echt wolgevuld zadel.

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:28

supersambo schreef:
Nadeel van de vulling is ook dat je deze slecht kunt laten opvullen. Over het algemeen ben je beter af met een echt wolgevuld zadel.

Beter lezen, Supersambo, de manier waarop ze deze zadels vullen heet: lining, oftewel, eerst een laag schuimrubber, en daarop de wol. Is prima te vullen.
Echter ( DE kanttekkening) voorheen gebruikte Prestige vilt, maar vilt is duur, nu gebruiken ze een schuimrubber... Beetje jammer, maarja Prestige zal ook de paasei naar de nering moeten zetten in tijde van deze..

Fairfax ( Thorowgood) gebruikt prolite, als lining. Dat is mooi spul. Alleen weer erg jammer dat het een stuk van nog geen 1,5 mm is.. Prolite werkt pas bij 7mm...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:34

Frasier: misschien heb je wel gelijk hoor... maar het is het kip en het ei. Word ik eerst gespannen van mijn paard omdat ze zo idioot doet en ik moeite heb om te blijven zitten of maak ik haar gespannen? Wie maakt wie gespannen...that's the question. In ieder geval heb ik geen plezier in het rijden met de wow en dat heb ik nog geen dag gehad (ook niet nu de medische problemen weg zijn). Tsja...

Ik begrijp dus dat er niet zuiver wolvulling in het prestige top dressage zadel zit en dat dit zadel daarom moeilijk op te vullen is als dat nodig is? En ook het verbreden/smaller maken van de boom is dus een lastige klus, wat niet iedere zadelmaker kan doen?

Wat vinden jullie van dit zadel? http://www.customzadels.nl/zadels/2/coronado Lijkt me namelijk ook een heel fijn zadel.