Wat voor bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baileyi

Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:35

Hoi, aan het oude westernhoofdstel van mijn verzorgpony hangt een nogal vaag bit, waarschijnlijk een soort westernbitje?
Ik weet echt heel weinig over bitten, dus ik dacht, ik vraag even aan bokt of ze meer weten.

Het is een enkelgebroken bitje, erg dun en een beetje platachtig.
Aan de ringen zit een soort van uitstulpsel (geen idee hoe ik dat anders moet noemen :']).

Hier even een foto van dat 'uitstulpsel' ter verduidelijking.
Afbeelding

Ik heb zelf nog niet met het bit gereden en van de eigenaren wordt ik ook niet veel wijzer (zijn gewoon een paar oude mensen die een pony hebben voor het korthouden van het gras).

Als iemand weet wat voor bit het is zou ik graag meer over willen weten over de werking van het bitje,

Alvast bedankt!
Frettie

Mizora

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:14

Sowieso wordt het wel een halve kneveltrens genoemd. Maar volgens mij heeft het ook nog een luxe naam. Die kan ik echter nu even niet vinden. Het is een subtielere variant van de kneveltrens maar heeft toch nog een deel van die werking.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:21

Half cheek snaffle. Da's Engels voor halve kneveltrens ;) Het zou een westernbitje zijn maar heb er dacht ik ook weleens dravers mee gezien (als in: paarden in een koers, niet paarden van het ras draver) En het werkt idd als een kneveltrens, alleen is hij ietsjes minder stabiel want de knevel aan de bovenkant ontbreekt. Kun je gerust mee rijden als het mondstuk je bevalt en het paard er goed op reageert :)