Gebroken of ongebroken pelham?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Gebroken of ongebroken pelham?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:28

Binnenkort ga ik een pelham aanschaffen voor het buitenrijden. Dit omdat ik de aandacht van mij paard er totaaaal niet bij kan houden. Ze kijkt overal naar en ik wil haar dan weer bij mij terug kunnen vragen. Als ik been geef blijft ze gewoon in die houding lopen. Kortom: ik wil haar aandacht.

Ik kies een pelham omdat je daarmee in principe niet met de 'stangteugel' hoeft te rijden en hem er alleen bij kan pakkan als het nuttig is. Ik wil haar ook redelijk lang en laag laten buiten.
Maar er zijn zoveel verschillende pelhammen... welke is het geschiktst voor mijn doel? Ongebroken, enkelgebroken of dubbelgebroken? Ze is vrij gevoelig in haar gehemelte dus enkelgebroken lijkt me dan niet ideaal...

Pelhammen mogen hier dus overigens ook aangeboden worden :P> Maat 13,5 of 14 :P

Sheran

Re: Gebroken of ongebroken pelham?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 22:09

Misschien moet ik de vraag iets duidelijker maken: wat is precies het verschil in werking en hoe scherp werken ze beide in? Ik las dat de ongebroken meer op de lagen inwerkt...

biancavos

Re: Gebroken of ongebroken pelham?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:28

een bit met hefboomwerking is gebroken erg onprettig voor het paard, het prikt in het gehemelte..
ik zou dus altijd een ongebroken nemen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:52

IMO moet een bit met hefboomwerking altijd ongebroken zijn, want gebroken wordt echt een martelwerktuig. Een rechte ongebogen stang werkt zowel op de lagen als op de tong in, volgens mij.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:42

Ik zou dan ook voor een ongebroken pelham gaan. :j Heb er nog wel eentje liggen in maat 13,5. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 11:41

Ongebroken pelham komt zometeen mijn kant op!

:#