nieuwe singel, welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

nieuwe singel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:48

onlangs zijn onze zadels gestolen. we zijn hier nog steeds heel erg kapot van, maar we moeten toch verder kijken. we hebben al wat nieuwe zadels op het oog. sommige met, sommige zonder toebehoren.
en hoewel ik het leiver niet op deze manier had gedaan is dit een goed moment om even rond te kijken voor o.a. een nieuwe singel.

ik wilde bij het oude zadel al een tijdje een andere singel, maar het kwam er maar niet van.
de oude singel ( die dus ook gestolen is ) was van neopreen. ooit, toen ik haar net reed had ze een lederen singel, maar die bleek schuurplekken te veroorzaken, nou weet ik niet of dat door die singel kwam of omdat dat zadel niet goed lag en dus naar voren schoof en dus irritatie opwekte.

omdat ze singelen nooit erg fijn heeft gevonden wil ik kijken voor singels die leker aanvoelen.
ons oude zadel was een bates met cair, ik zou het liefst weer zo'n zadel willen en ik zag laatst dat je ook cair singels hebt. ik kan alleen nergens een leverancier/verkoper vinden ervoor of de prijs.

maar ik heb ook gelezen over anatomische singels, dan wel neopreen/andersoortig kunststof materiaal, dan wel leer. met of zonder elastiek ( maar wat het nut ervan is?? ) soms maar aan een kant elastiek.
singels met bont, singelhoezen met bont.
ik zie door de bomen het bos niet meer :P
wie helpt?

abeltje_xx

Re: nieuwe singel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:44

ik heb inmiddels gevonden dat je zowel een bates singel met cair hebt en een wintec singel met cair. bates is van leer en wintec van kunststof/neopreen??
kan iemand me vertellen welke fijner is, of wat het voordeel is van een wintec dan wel bates cair singel?
en wat is de toegevoegde waarde van het elastiek?

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:47

Het schijnt dat van elastiek het zadel wat kan gaan schuiven en dat het zadel beter op de plek blijft liggen met een singel zonder elastiek (heb hier zelf geen ervaring mee, maar heb ik van meerdere mensen gehoord). Van leer krijgen paarden vaak eerder wondjes dan van neopreen oid. Schapenbont om de singel is lekker zacht en voorkomt plekjes en zweten onder de singel. Let bij het doen van een bontje om de singel wel op dat hier geen vouwen in komen of dubbel gaat zitten op sommige plekken (omdat je de singel rond om de buik van je paard trekt vouwt het bontje mee). Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:30

ik zou is kijken voor een singel van mattes bij bijvoorbeeld hipponet.be
deze singels zijn met wol

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:34

Een singel met elastiek zorgt ervoor dat de singel iets meebeweegt met je paard. Dat lijkt me eigenlijk best handig als je paard niet graag wordt aangesingeld. Ik heb voor mijn kogelronde IJslander overigens een singel met aan twee kanten elastiek en dat verschuift heus niet :)

Wat ook hele fijne singels schijnen te zijn zijn die van Eric le Tixerant. Het midden van die singel heeft een speciaal systeem dat de druk super verdeelt voor zover ik weet. Misschien is dat wat voor je paard?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 01:01

singels met elastiek worden in de regel afgeraden. In elk geval nooit een singel met aan 1 kant elastiek kopen, aan deze kant zal de singel kunnen gaan schuren. Heb zelf een leren singel waaromheen ik eventueel een losse schapenwolle singelhoes doe. Deze kan je wassen zodat hij goed schoon blijft.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:52

De singels van F.R.A. zijn volledig elastisch, waardoor ze ook 'meebewegen' en eigenlijk nooit schuurplekken veroorzaken.
Erg fijne singel, te vinden op onderstaande site.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 11:47

ik heb gisteren ook wat rondgekeken (google is je vriend) en ik vond iets wat me heel erg aansprak.
namelijk gelsingels met elastiek aan twee kanten.
zowieso klinkt elastiek me wel erg prettig in de oren, iets met het meegeven met de borstkas en ruimte voor de spieren klinkt me erg fijn in de oren.
en met gel op het borstbeen lijkt me dat dat het fijn moet zitten.
kan iemand hier wat meer over vertellen? gelsingels?
en wat is nou precies het voordeel van "anatomisch gevormd"? ik heb namelijk verschillende gelsingels gezien met elastiek aan beide kanten ( een kant lijkt me ook raar ivm scheeftrekken), maar niet allemaal waren anatomische gevormd. sommige waren gewoon recht. wat is nou het voordeel hiervan?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:55

Het nadeel van singels met elastiek is dat je ze ongemerkt flink strak kunt aansingelen en heel strak aansingelen is echt onnodig in de regel. Ik zou zelf dus nooit een singel met elastiek kopen en al helemaal niet met eenzijdig elastiek.

Kun je van stalgenoten een keer een singel proberen? Dat scheelt wel weer in de aanschafkosten en meestal weet je na 1 keer wel of het iets is of niet.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:18

helaas, we staan hebben geen stalgenoten. alle paarden staan bij een boer, wij zijn de enige die er staan.
maar ik zal eens rondvragen of iemand zo'n singel heeft. probleem is dat eht dan ook weer maatje arabier moet zijn :P

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:20

Ik vind de Kieffer Air tex of die duurdere van Kieffer echt geweldig fijn, Superzacht neoprene met soort gel.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:15

abeltje_xx schreef:
probleem is dat eht dan ook weer maatje arabier moet zijn :P

Ik heb een Kieffer neopreen singel, eerst 60 cm en sinds een tijdje 70 cm. Dan vallen de gespen net wat hoger en dat zit voor mijn merrie toch fijner.

Ik heb wel en Kieffer leren singel geprobeerd (banaansingel), maar dat was niet zo geschikt. Toch niet zo soepel als neopreen en dus gelijk een stel kale oksels bij mijn merrie.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:07

ik vind de schumacher anatomisch gevormde singel super fijn, ik heb wel een iets langere singel. dan heeft ze geen last van de gespen.
kost wel wat maar dan heb je er ook wel wat!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:14

Hilli schreef:
abeltje_xx schreef:
probleem is dat eht dan ook weer maatje arabier moet zijn :P

Ik heb een Kieffer neopreen singel, eerst 60 cm en sinds een tijdje 70 cm. Dan vallen de gespen net wat hoger en dat zit voor mijn merrie toch fijner.

Ik heb wel en Kieffer leren singel geprobeerd (banaansingel), maar dat was niet zo geschikt. Toch niet zo soepel als neopreen en dus gelijk een stel kale oksels bij mijn merrie.

die kieffer neopreen, is die ook elastisch?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:04

Nee, die is zonder elastiek. Er zaten wel elastiekjes rond de pinnetjes van de gesp, maar dat is om de pin makkelijker in het gaatje van je singelstoot te krijgen. Ik heb ze er overigens vanaf gesloopt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:44

TS, het voordeel van anatomisch gevormde singels is dat er "uitsparingen" zijn voor de voorbenen zodat de singel niet langs de benen schuurt.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 07:39

hestejente schreef:
TS, het voordeel van anatomisch gevormde singels is dat er "uitsparingen" zijn voor de voorbenen zodat de singel niet langs de benen schuurt.

zou zoiets dan prettiger kunnen zitten voor een paard dat al niet zo blij word van singelen?

ik vraag me trouwens af of een antomische singel dan niet sneller naar voren schuift ( en dus het zadel meetrekt) omdat het die uitsparingen heeft. of zit ik nu heel raar te denken :P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:11

nee, dat is niet het geval.
Mocht de singelplek van je paard ver naar voren liggen, dan kan je ook nog aan een curved of banaan singel denken.
Dan wordt je zadel niet naar voren getrokken, maar blijft die goed op zn plek liggen, terwij de singel wel verder naar voren ligt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:29

abeltje_xx schreef:
zowieso klinkt elastiek me wel erg prettig in de oren, iets met het meegeven met de borstkas en ruimte voor de spieren klinkt me erg fijn in de oren.
en met gel op het borstbeen lijkt me dat dat het fijn moet zitten.

Staar je hier niet blind op: elastiek kan evengoed in de singel verwerkt zijn en zo ook meegeven.
Vb in Mattes singels zit elastiek ingewerkt zodat de singels meegeven met het spannen van de spieren (niet het uitzetten van de longen, want die liggen niet op de singelplaats zoals sommige mensen denken).
Waarom heeft Mattes geen elastiek aan de uiteinden? Ze hebben dat gehad, maar praktijk leerde dat dat altijd ging uitlubberen en zo kon je dus blijven trekken. ;)

De uitleg over anatomisch is reeds gegeven door andere gebruikers, maar bij Mattes heb je ook een extra anatomisch model dat totale beenvrijheid garandeert, ook bij extreem gangenwerk (vb uitgestrekte draf).
En nee, die anatomische vorm zorgt niet voor schuiven. Dankzij het brede middenstuk bij de anatomische modellen wordt de druk gelijkmatig over de hele singel verdeeld en komt het zwaartepunt niet op een dunne strook bij het borstbeen te liggen maw net minder kans op schuiven.