[WN] gaat dit zadel nog qua lengte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

gaat dit zadel nog qua lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:00

Vandaag heb ik het westernzadel van een vriendin eens op mijn Mieke gelegd. En eerlijk gezegd het zat heerlijk. Maar ik vraag me af of het eigenlijk niet te lang is voor haar. Dit zadel is 65 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Nu als ik een zadel zou aanschaffen laat ik wel een ervaren zadelpasser komen. Ik ben me ervan bewust dat een zadel niet alleen voor mij, maar ook voor mijn paard goed moet passen.

troi

Re: gaat dit zadel nog qua lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:05

Voor zover het via een foto te beoordelen is maak je het vrij lastig door de pad. Maak een paar foto's zonder pad eronder en wellicht kunnen mensen de lengte beoordelen.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:06

Oei, daar heb ik uiteraard niet aan gedacht. Volgende keer zal ik er zeker aan proberen te denken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:35

Ik denk wel dat dat net lukt, maar zie wel dat het zadel precies te ver naar voor ligt?
Er zijn in ieder geval nog westernzadels die korter zijn, en het hangt er vaak maar juist vanaf tot waar de boom zit.
Dit zadel lijkt me handgemaakt, dus de boommaat dat je paard nodig heeft kan misschien ook wel "gevonden" worden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:48

Zoals het nu ligt is het niet te lang, maar het zadel lijkt mij iets te ver naar voren te liggen.
Zou je hem nu iets naar achteren schuiven dan is ie wel te lang.
Verder is de singel te kort (iig aan de rechterkant) en is de singelplaats niet de juiste voor dit paard en dat wordt alleen maar erger als je het zadel nog iets verder naar achteren zou leggen.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:01

de singel is idd te kort, maar het was dan ook het zadel van een vriendin om eens uit te testen. moest ik een westernzadel vinden dat voor ons beide geschikt is komt er sowieso een langere singel. Ik ben ook niet van plan dit zadel te gebruiken hoor :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:17

Ik denk dat je een zadel nodig hebt waar de singel-D's vrij ver naar voren zitten (full) en het is handig als er een dubbele D zit zodat je nog kan kiezen wat het beste uit komt.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:42

heb je soms een voorbeeld van zo'n singel, want kan me dat niet zo goed voorstellen wat je bedoelt juist

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:22

Hier een voorbeeld van een zadel met een full rigging en een dubbele D. Je ziet de 2e nog net nder de fender uitkomen.
De eerste zit dus recht onder de pommel, deze zelfs nog iets verder naar voren.
Afbeelding

En even een stukje tekst gekwoot uit een ander topic:
Afbeelding
Citaat:
In-skirt rigging of a western show saddle, showing latigo and buckled cinch. The colored circles indicate the various options for placement of the rigging on a western saddle. The saddle shown has a "full" rigging position, shown by the yellow circle. The green circle indicates the placement of a 7/8 rigging, blue shows 3/4 rigging, and the red circle shows the historic "center fire" position.

Bovengenoemd zadel heeft dus de gele en de blauwe D. Je kunt dus kiezen uit 3 singelposities; geel, blauw en als je die 2 kombineert (1x door geel, 1x door blauw) dan krijg je de groene positie.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:29

Ja ook dit zadel ligt te ver naar voren. Ook heb ik het idee dat het te smal is voor je Fjord.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 12:00

Dat het te smal is weet ik. Maar nogmaals dit zadel wordt niet voor mij. Het was gewoon voor een idee te krijgen welke lengte ze aan kan. Omdat ik altijd dacht dat ze geen western zadel zou kunnen dragen wegens haar korte rug. Maar dat valt precies nog goed mee.

Bedankt voor je uitleg DubbelDun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:36

Ik denk dat je beter even in centimeters op de rug kunt meten ipv op het oog op zadel. Deze ligt dusdanig ver naar voren dat je ook over de totale lengte te weinig inzicht krijgt.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:02

HOe moet ik dat dan juist meten Sonja?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:53

Sjintoo, er zijn korte zadels ook. Ik heb een white star roundskirt (16") gehad die maar 63cm was.

En er zijn er nog kortere ook.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:30

ik heb een roundskirt gehad van 60 cm en het was een 16.5 inch westernzadel

dit zadel ligt te ver naar voren, de singelplek is te ver naar achteren en ik vrees dat dit zadel te lang is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:35

Sjintoo schreef:
HOe moet ik dat dan juist meten Sonja?

Zadel moet achter de schouder liggen, maar mag niet achter de achterste rib dragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:36

Ik denk dat dan veel westernzadels afvallen :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:44

Ziet er netjes uit!
Het gaat erom dat de cantle voor de 18de rib blijft en in dit geval ligt je zadel eerder te ver naar voren dan naar achteren.
Controleer of je zadel evenveel druk heeft door er bv katoenen strookjes onder te leggen en te voelen of ze allemaal eveneveel druk geven als je deze probeert er onderuit te trekken.