Een zadel voor erbij...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Een zadel voor erbij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:44

Ik loop al tijden te wikken en wegen over een vzh of springzadeltje voor erbij. Omdat het niet mijn dagelijks zadel zal worden en ik al een fatsoenlijk dressuurzadel heb wil ik er niet teveel voor uitgeven. Maar, voor wat voor zadel moet ik dan gaan?

De bedoeling is dat er door mij en/of bijrijder mee gesprongen gaat worden. Ik gok dat dat niet meer dan 1 à 2 keer per maand zal zijn en maximaal een meter.
Daarnaast zal het waarschijnlijk in de zomermaanden voor buitenritten gebruikt gaan worden. 2 à 3 keer in de week.

Ik heb geen flauw idee of ik graag veel wrong wil, of juist niet. Ik heb het tot nu toe altijd moeten doen met wat voorradig was. Ik weet wel dat een erg diepe zit geen strak plan is gezien de staat van mijn rug en positie van mijn heupen.

Ik heb er maximaal circa 400 euro voor over (het is maar voor erbij), maar vind het wel belangrijk dat het een fatsoenlijk zadel is dat goed ligt op mijn paard. Voorlopig kan ik af en toe een zadeltje lenen om te springen dus er is geen haast bij.

Wat voor zadel raden jullie aan? Merk? Type? Leer of Kunststof?

Chaos

Re: Een zadel voor erbij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:45

Ik lees mee, ik zoek een leuk bruinen leren springzadel. Verder weinig eisen, hahaha.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:49

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 17:07

Is dat een spring- of een vzh zadel? Ik ben niet zo thuis in de Stubben modellen :o
VSS doet mij vermoeden dat het een vzh richting springen betreft, klopt dat?

Mijn man heeft ondertussen toevallig gesproken met een collega van hem = stalgenoot van mij en die adviseerde in mijn geval een vzh omdat ik niet gezegend ben met een maatje 38. Klopt het dat je met een wat grotere deriere wat minder comfortabel in een springzadel zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:13

Voor jou buget zou ik een wintecje kopen. Dat is prima kwaliteit en redelijk goedkoop.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:15

Bij http://www.nickyskeet.nl hebben ze van goede kwaliteit zadels voor een leuke prijs :j

Edit: Heb zelf net even op de site gekeken, maar volgens mij staat het zadel niet op de site... Anders een mailtje sturen?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:26

Ik zou gaan kijken voor een tweedehands Euroriding Jade, heb ik in dressuur en is erg fijn! Niet te duur en goede kwaliteit.
Je kunt ook een wintecje nemen, ook prima zadels maar ik zou toch voor de Jade gaan.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:08

ik zou kijken voor een tweedehands JC saphir springzadel. Erg fijne zadels!
Heb er zelf 1 zo goed als nieuw voor 450 euro gekocht :)

laurieanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:17

je zou een wintec kunnen nemen, alleen het nadeel daar van is dat als het regent dat het zadel zich zelf vol zuigt, ook weet ik dat de zadels van het huis merk van een van die grote ruiterzaak (volgens mij divoza, ik weet het niet meer :o) erg goed zijn en niet erg duur. :)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:48

ik zou ook een wintec nemen ;)
Stubben zijn goede zadels maar bij nieuw aankoop toch redelijk duur, maar je kunt dan ook altijd eens gaan kijken voor een A-merk in 2e hands

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:16

Wintec heeft ook al meerdere malen door mijn hoofd gespeeld. Het zijn kwalitatief goede zadels en door het materiaalgebruik lager in prijs dan lederen zadels. Maar ik ben niet zo'n fan van kunststof dus ik weet het nog zo net niet.
Natregenen zal niet zo vaak gebeuren, als het met bakken uit de lucht komt blijf ik gewoon binnen :+

Maar ik kom nu wel modelletjes tegen waar ik zelf nooit op uit was gekomen. Ik zal eens gaan googelen op ervaringen :D

@Laurie: bedoel je de Pagony zadels van Divoza

Stubben heb ik zelf iid hoog in mijn lijstje staan, maar ja, zie die maar eens te vinden binnen mijn budget en in fatsoenlijke staat. Maar daar houdt ik sowieso altijd mijn ogen voor open.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:19

Ik denk dat Lauri de Rossner zadels bedoelt, pagony is niet zo geweldig..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:26

Rossner ziet er ook heel wat anders uit :+
Maar dan zal het toch in de gebruikte hoek worden, want nieuw vind ik ze iets te duur voor erbij.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:33

Wintec zou ik niet doen, aangezien je zelf aangeeft geen maatje 38 te hebben. Als je een ietwat grotere derriere hebt (zoals ik, spijtig genoeg :o ) dan schuif je veel sneller uit je zadel bij een wintec, dit is toch wat de zadelpasser me vertelde. ;)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:41

ik heb ook een maatje meer en heb jaren met plezier met mijn wintec gereden ( 18 inch ) dus dat is echt geen probleem ;)

Nu heb ik een knight rider neptunes voor erbij , heerlijk zadel ook en zeker niet duur ( 200 euro )

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:53

Ik heb, voor de enkele keer dat ik een engels zadel gebruik, een Kieffer Garmisch. En ik heb ook geen maatje 38 ;) Zit zalig en deze heeft afneembare kuitblokken achter, die ideaal zijn als je wilt springen, en er dus ook zo af kunnen als je naar buiten wilt.
Voordeel van een Kieffer is dat deze vrij makkelijk aan te passen zijn op je paard z'n rug. Kieffer heeft kunststofbomen die door middel van infrarood licht breder of smaller gemaakt kan worden (oa Divoza kan dit doen). Ik heb dit zadel breder laten maken, mijn paarden zijn een erg brede boom nodig, ik heb Quarters.
Als je gebruikt zoekt kan ik alleen maar Ebay Duitsland aanraden. Kieffer is een Duits merk en je vind ze daar voor niet te veel ;)

Wintec heb ik proefgezeten, en heel eerlijk ik vind het niks. Ik voel de beugelophanging precies zitten.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:53

mickydo schreef:
ik heb ook een maatje meer en heb jaren met plezier met mijn wintec gereden ( 18 inch ) dus dat is echt geen probleem ;)

Nu heb ik een knight rider neptunes voor erbij , heerlijk zadel ook en zeker niet duur ( 200 euro )

ik vond het eerst ook een raar verhaal (heb al 3 jaar een wintec issabel werth waar ik altijd zeer tevreden mee was), maar toen de zadelpasser me dit vertelde ben ik er op gaan letten. Heb toen eens enkele andere lederen zadels uitgeprobeert en toen mijn pony wegsprong viel ik in tegenstelling met de wintec er niet af. Natuurlijk is iedereen anders dus je moet de wintec niet gaan uitsluiten, maar het is misschien iets om in je achterhoofd te houden als je ze gaat proberen. ;)

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:56

Ik zou voor een 2e hands Kieffer Garmisch gaan, heerlijk zadel.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:07

Ik heb als je interesse hebt een super fijne Kieffer Aachen liggen. Mag je voor 300,- hebben.
Ik heb er altijd fijn op gereden maar heb nu een dressuurzadel gekocht omdat ik toch niet meer mag springen (ivm peesblessure) incl alle toebehoren
Afbeelding

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:20

Heb je ook een boommaat, inchmaat en regio voor mij? In eerste instantie om een inschatting te kunnen maken of het zou kunnen passen, maar ook om te zien of het realistisch is om het te passen.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:22

Regio Tilburg, 18 inch, boommaat medium :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:26

En ik zou hem kunnen passen op paardlief en indien hij niet past retour kunnen brengen? Dan ga ik het eens in overweging nemen :j

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:28

dan kom ik liever jouw kant op tegen reiskostenvergoeding :) Of jij de mijne met je paard
dan krijgen we ook geen moeilijkheden mocht er iets mee gebeuren

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:36

Falona ook deze Kieffer is aan te passen door middel van infrarood ;)

@CinTwiZo ben alleen maar nieuwschierig :D Staat er ook een nummer op je steigbeugelhaak?? En zo ja welk nummer is dat?
Laatst bijgewerkt door rina op 09-03-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:37

@ rina: hoezo???