ghost zadel geschikt om pony mee te beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

ghost zadel geschikt om pony mee te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:06

ik ben me aan het verdiepen in een zadel
nu blijkt mijn tinkertje erg breed in schouders te wezen,erg kort in de rug
waar dus weinig op gaat passen

nu vroegen ze me wat ik van de ghost vondt.

kan je wel goed recht op in zon zadel zitten en ligt het goed stabiel op de rug?

zit al te kijken naar andere ghost topics maar kan niks vinden over jonge pony en ghost

daarom plaat is even topicje
hoop dat iemand me wat wijzer kan maken of die ervaring heeft jong pony en ghost

de trekker gaited is misschien ook nog oplossing voor haar

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: ghost zadel geschikt om pony mee te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:13

Ik verplaats dit topic van NA naar HAR omdat het om een zadel gaat.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:42

Geen ervaring met de Ghost, maar in principe kun je met elk zadel dat goed past en waar jij goed op kan zitten een paard inrijden.
Maar wat ik ook al aangaf in je andere topic, kun je denk ik beter even wachten tot je paard is uitgegroeid met het aanmeten van een zadel. Je gaat nu toch nog niet beginnen, dan kun je dat geld beter nog even op de bank zetten en rente (ook al is het niet veel) van trekken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:44

ik heb laatst op een ghost zadel gereden op mijn pony en ik kan je vertellen
volgens mij kun je op dat zadel juist álleen maar rijden als je goed recht kan zitten ;)
het is gewoon een pannekoek, ik vond het doodeng ;) (en kan ook niet volledig in balans zitten ;) )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:46

op een Ghost zadel kan je keurig rechtop zitten en bij mijn zéér brede paard ligt het als een huis zo vast op zijn rug, in tegenstelling tot diverse andere boomloze zadels die ik in de loop der jaren gehad heb.

Mocht je interesse hebben, ik heb nog een 2e hands Ghost zadel te koop, een glad bruin zadel met 3 delige bars. Ik heb dit zadel ooit vervangen omdat ik een 2 kleurig suede-achtige Ghost wilde hebben.

@Naaltje dat is dan wel een confronterende ervaring voor je geweest, dat wordt werken aan je houding en balans!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:48

@Morrie; reeds 2 zitlessen gehad sinds toen :j
en het helpt
zonder beugels kon ik er overigens wel op zitten..
maar zogauw ik beugels voel voel ik me veilig en ga ik krom zitten :=

ik vind het wel een verdomd interessant zadel :j het spreekt me wel aan :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:04

ik zal haar zeker nu nog niet beleren maar wil wel de beginselen van het zomer doen
wennen aan zadel,aansingel,werken aan dubbele longe en wandelen met zadel en dan eind zomer begin herfst er eens op te kunnen zitten
ben voorstander van beleren over langere periode zeg maar .en kleine beetjes tegelijk 1 a 2 keer per week 15 min
de ghost heeft ruimte om te groeien is me verteld en als ik er twee a 3 jaar mee vooruit kan ben ik tevreden

maar gaat het topicje niet over ;)
vroeg ervaringen voor de ghost met jonge paarden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:27

Ik vind de Ghost een fijn zadel omdat het lekker makkelijk is qua pasvorm , en de dij-wrongetjes zijn erg fijn :j
Die geven veel steun. De zitting daar moet je echt van houden....ik zou zeker voor een opgeruwde zitting gaan !

Maar waar de 1 perfect op zit , dat vindt de ander niks , dat zul je met elk zadel houden.

Jong paard of niet dat maakt weinig uit voor wat je als ruiter wel of niet fijn vindt.

Qua groei in de breedte , en veranderingen in de ronding van de rug , heb je aan een wat flexibeler zadel zoals de Ghost naar mijn mening echt VEEL meer dan aan van die stijve zadeltjes.....maargoed dat heb ik in je andere topic ook al gezegd ;)

Als de kussens in verhouding dan wat te lang zijn dan vind ik dat niet zo heel spannend eigenlijk , zolang het ruitergewicht maar op de juiste plek terechtkomt , en het zadel niet knelt / brugt / enz. , dan maakt dat voor het paardje weinig uit.

Het enige waar je wel even op moet letten bij voor het mooie net iets te lange zadels en / of dekjes , is dat ze aan de achterkant wat haren weg kunnen schuren in de wintervacht.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:26

ga vrijdag 18 de zon zadeltje proberen!!! ben benieuwd

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:30

Je kan er prima een paard mee inrijden inderdaad, maar vergeet niet dat dit wel een zadel is waar je waarschijnlijk heel erg aan moet wennen. Je hebt geen enkele steun aan dit zadel en vele ruiters die denken goed te kunnen zitten, vallen verschrikkelijk door de mand als ze op een ghost (of ander boomloos, maar de ghost vind ik nog een tikkeltje erger dan bv barefoot/randolls) stappen. Kan je er goed op zitten, dan kan het prima. Kan je er niet op zitten (en dus niet onafhankelijk genoeg) dan is het voor je paard natuurlijk ook geen pretje :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:34

duidelijk

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:36

Als jij lekker in een ghost kan zitten is het geen enkel probleem. Je moet wel onafhankelijk kunnen zitten. Maar goed, ik ben zelf 3x "per ongeluk" zonder zadel terecht gekomen op een paard dat ik nog aan het beleren was, en dat kan ook, als je maar goed kan zitten. Overigens was dit niet voor het zware werk, maar meer bij wijze van "braaf paard" even een rondje aan de hand met het ophalen van het land in een hele drukke week.

Sommige paarden waar geen passend zadel voor is doe ik het begin van het mensmak maken ook zonder zadel, maar dat is gewoon het zitten en stappen. Maar boomloos zou helemaal ideaal zijn, want dan heb je meer steun en niet de mogelijke belemmering die je met veel "inrijdzadels" ziet.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:57

Ik heb meerdere paarden met de ghost ingereden, ideaal zadel daarvoor. Ik zat er ontzettend stevig in, maar ik heb ook mensen gezien die veel meer moeite hadden met een ghost. Ik zou je aanraden om eerst eens een paar keer met de ghost op een goed doorgereden paard te gaan rijden om te zien of je er goed in kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:29

zap schreef:
Kan je er goed op zitten, dan kan het prima. Kan je er niet op zitten (en dus niet onafhankelijk genoeg) dan is het voor je paard natuurlijk ook geen pretje :)

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De ghost is inderdaad heel minimalistisch vergeleken met het veilige kuipje van bijvoorbeeld de barefoot. Maar dat wil niet zeggen dat als je niet op een ghost kan zitten, je zit niet goed genoeg is. Ik rij al jaren boomloos en heb enorm veen gehad en geprobeerd (met hiervoor veel dank aan Don van Buitenzinnig :D ) maar kon met de ghost absoluut niet uit de voeten, hoe ik hem ook afstelde. Met de minimalistische Freeform avater en enduro kon ik echter prima overweg.

Een zadel moet ook bij de anatomie van de ruiter passen en ieder mens is verschillend.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:19

@juliette86 gek is dat hoe verschillend het kan zijn. Ik heb via don ook heel veel verschillende zadels geprobeerd en kon juist alleen op de ghost echt goed zitten :P