De ideale sidepull

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

De ideale sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 17:44

Hoi,

Ik ben wat aan het hobbyen met leer snijden en stikken en wil graag de ideale sidepull maken (een type bitloos hoofdstel). Nou heb ik al wat ideeën, maar ik zou graag horen wat anderen missen in de varianten die er nu al zijn. Of misschien dat je denkt: een combinatie van deze twee hoofdstellen zou ideaal zijn. Alle tips zijn welkom.

Nachtlampje

Re: De ideale sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:47

een sidepull neusband met kinriem in 1 zeg maar, dat je hem alleen om de neus hoeft te schuiven en de kinriem hoeft te verstellen. Er zijn verder alleen maar sidepulls neusbanden zonder bakstukken of kinriem, of een alles-in-1. Ik zou graag mijn eigen bakstukken aan de sidepull willen bevestigen maar heb dan geen kinriem.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:50

Ik rij zowel met bit als bitloos en ik zou zeggen: iig een hoofdstel dat ondanks de zijwaartse druk niet schuift. Ik heb een F.R.A sidepull, maar ondanks dat de gespjes op de goede hoogte e.d. vastgemaakt zijn, vind ik het toch teveel schuiven om het hoofd, waardoor weer ruis ontstaat. Zorgen voor een super pasvorm dus, hoe is natuurlijk wel de grote vraag...Uit nieuwsgierigheid: hoe ga je het aanpakken? Misschien kun je de Rambo Micklem Competition/Multi als inspiratie gebruiken, dit hoofdstel (met bit) bevalt mij (en paard) qua pasvorm perfect.

Verder: het oog wil natuurlijk ook wat, maar dat is misschien een lastig compromis als je als eerste gaat voor het praktische...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 17:57

Rijerijerije schreef:
.Uit nieuwsgierigheid: hoe ga je het aanpakken?

Ik heb bij een groothandel een lap leer, een hoop bewerkspullen en een lesboek gekocht. Om te oefenen heb ik m'n oude schooltas aan stukken gesneden. Als de kleine projectjes mooier worden durf ik pas in het gekochte (dure) leer te snijden. Voorlopig nog genoeg materiaal om mee te oefenen. Ik mag ook de oude schooltas van m'n broer aan stukken snijden :D

Alvast bedankt voor de tips!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:25

Slofje schreef:
een sidepull neusband met kinriem in 1 zeg maar, dat je hem alleen om de neus hoeft te schuiven en de kinriem hoeft te verstellen. Er zijn verder alleen maar sidepulls neusbanden zonder bakstukken of kinriem, of een alles-in-1. Ik zou graag mijn eigen bakstukken aan de sidepull willen bevestigen maar heb dan geen kinriem.

Zoiets? :)* :+ [EA-CO] Sidepull neusband - nieuwe modellen en frontriemen!

Arno je kunt voor het oefenen beter restleer kopen (zijn de randen van huiden, kleine stukjes, beschadigd enz.), dan heb je gewoon onbewerkt leer, je oude schooltas zal waarschijnlijk anders reageren dan een 'verse' lap leer ;) . Het gaat vaak per kilo en hebben de meeste groothandels ook wel te koop en als je vaker grote lappen koopt hou je zelf wel leer over om nieuwe dingen mee uit te proberen :) .

annebe

Re: De ideale sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:06

En dan ook nog van welk dier en welk gedeelte.
alles heeft zijn eigen "gevoel" , maar goed... proberen, vallen en opstaan en steeds beter worden :D