Hoefschoenen advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stendo

Hoefschoenen advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 13:10

Hallo allemaal.

Mijn haflinger kan geen ijzers onder houden. Ik ben hier al 2 jaar mee aan het tobben. Nu heb ik laatst het internet afgezocht naar een andere oplossing en kwam op hoeftschoenen uit. In mijn directe omgeving rijd er niemand met die dingen en ik ben dus opzoek naar mensen die er mee rijden en ook veel mee rijden. Het is namelijk de bedoeling dat de hoefschoenen (als dit een goede oplossing is) permanent de ijzers gaan vervangen. En dus tijdens het rijden onder gaan. En ik rijd zowel onder het zadel als voor de kar. En ik wil ook weer wedstrijden gaan rijden met hem ook rijd ik veel op de weg. Ik heb op http://www.hoefschoenen.nl al verschillende modellen gezien waar van de links onderste ( is ook geschikt voor ruig terrein) mij wel aansprak.

Dus wie is er mee bekend en heeft er adviezen voor.
Ik heb ook hier op bokt gezocht en wel wat gevonden maar niet de info waar ik naar zocht.

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Stendo op 08-03-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Re: Hoefschoenen advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:13

Wees er op bedacht dat hoefschoenen in de dressuurring NIET mogen... Ik weet niet hoe dat met voor de wagen zit... Moet je even het regelement bekijken.

Ik ben zelf juist van de hoefschoene afgestapt, omdat ik het ondsettend onhandig vond, en mijn paard er absoluut niet lekker mee liep...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:17

Zelf heb ik goede ervaringen met de hoefschoenen van Mijnheer Smit in Rijssen.
http://www.paardenschoenen.nl/htm/paardenschoenen.htm

Hij maakt hoefschoenen op maat, dus die passen zeker goed (ze worden voor alle hoeven afzonderlijk op maat gemaakt). Mijn zus had ze al langer en ze bevallen haar ook goed.
Wel gebied mij te zeggen dat ik ze niet dagelijks gebruik, aangezien we ook in de bak rijden. maar met een buitenritje per week doet mijn zus er zeker een jaar mee.

het paard van mijn zus heeft erg korte voetjes en zij heeft er echt veel plezier van.
Succes!

illiexdonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:19

De hoefschoenen werken goed. Maar mijn paard heeft mok en daardoor gingen ze schuren. Ik heb ze van marquis maat 4 en ze staan dus te koop met losse onderdelen.
De ritten die we gemaakt hebben met hoefschoenen door de modder over kiezels ging heel fijn.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:19

Ik zet hier even een stipje. Ben namelijk ook aan het denken voor hoefschoentjes voor mijn hengstje die aangespannen loopt en voor ijzers te kleine hoefjes heeft.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 13:22

Peelie schreef:
Wees er op bedacht dat hoefschoenen in de dressuurring NIET mogen... Ik weet niet hoe dat met voor de wagen zit... Moet je even het regelement bekijken.

Ik ben zelf juist van de hoefschoene afgestapt, omdat ik het ondsettend onhandig vond, en mijn paard er absoluut niet lekker mee liep...

Sorry ik vergeet nog iets ik ga alleen men wedstrijden marathon rijden in dressuur ben ik echt heel slecht.

Maar heb je enig idee waarom je paarden slecht liep?

En boris7 ik weet niet welke maat deportatie heeft maar zou je mij je vo per pb op willen sturen?
Laatst bijgewerkt door Stendo op 08-03-11 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:22

boris7 schreef:
De hoefschoenen werken goed. Maar mijn paard heeft mok en daardoor gingen ze schuren. Ik heb ze van marquis maat 4 en ze staan dus te koop met losse onderdelen.
De ritten die we gemaakt hebben met hoefschoenen door de modder over kiezels ging heel fijn.

Ik heb een maat 3 tekoop staan...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:27

bij het permanent hoefijzers vervangen stel ik mij wel een vraag. Zijn de ijzers vnl omdat je haf veel op harde ondergrond moet en z'n hoeven anders te snel slijten, of heeft hij echt een zwakke kwaliteit van hoeven, gaan ze snel brokkelen/scheuren of is hij zelfs niet rad zonder ijzers...

Want hoefschoenen zijn echt niet bedoeld om 24/7 aan te laten.
Ikzelf heb ook op een bepaald moment willen overstappen op hoefschoenen. Eigenlijk bijna moeten, want er was gewoonweg niet genoeg hoef meer over om te nagelen en de ijzers vielen er bijna wekelijks terug onderuit zo slecht was het gesteld. Maar, dat betekende dat mijn merrie veroordeeld werd tot boxrust en slechts enkele uurtjes op de weide of alleen in de longeerbak. Dit wilde ik haar echt niet aandoen, ze was na een week stal omwille van een ijzers al compleet depressief.

Ondertussen is er bij ons iemand op stal gekomen en die hebben bij hun paard ook al hoefschoenen geprobeerd omdat ijzers een ramp zijn en het paard zonder stokkreupel is, maar dit was geen succes. Haar paard trad heel goed onder waardoor de hoefschoenen zeer snel beschadigd en zelf uitgetrapt werden...

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 13:50

petitparis schreef:
bij het permanent hoefijzers vervangen stel ik mij wel een vraag. Zijn de ijzers vnl omdat je haf veel op harde ondergrond moet en z'n hoeven anders te snel slijten, of heeft hij echt een zwakke kwaliteit van hoeven, gaan ze snel brokkelen/scheuren of is hij zelfs niet rad zonder ijzers...

Want hoefschoenen zijn echt niet bedoeld om 24/7 aan te laten.
Ikzelf heb ook op een bepaald moment willen overstappen op hoefschoenen. Eigenlijk bijna moeten, want er was gewoonweg niet genoeg hoef meer over om te nagelen en de ijzers vielen er bijna wekelijks terug onderuit zo slecht was het gesteld. Maar, dat betekende dat mijn merrie veroordeeld werd tot boxrust en slechts enkele uurtjes op de weide of alleen in de longeerbak. Dit wilde ik haar echt niet aandoen, ze was na een week stal omwille van een ijzers al compleet depressief.

Ondertussen is er bij ons iemand op stal gekomen en die hebben bij hun paard ook al hoefschoenen geprobeerd omdat ijzers een ramp zijn en het paard zonder stokkreupel is, maar dit was geen succes. Haar paard trad heel goed onder waardoor de hoefschoenen zeer snel beschadigd en zelf uitgetrapt werden...

Hij schopt ze er onder uit. Hij kan wel op ijzers maar omdat hij ze er zoveel en vaak onder uit schopt heb ik er mn twijfels bij. En ik doe ze alleen om als ik ga rijden want ik snap wel dat ze niet 24/7 onder kunnen het is echt alleen met rijden. En de hoeven zijn heel gezond

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:51

In principe kan een paard zonder ijzers ook gewoon zonder hoefshoenen hoor, het is niet zo dat je omdat je geen ijzers hebt DUS andere bescherming moet regelen.

Je kunt ook gewoon blootsvoets over asfalt zonder schoenen, mits het paard gezond gehuisvest staat. De hoef past zich aan aan de hoeveelheid slijtage, mits het paard op de juiste manier bekapt wordt (straal zo lang mogelijk, hoefwand even langs als de zool, steunsels bijwerken, mustangroll)

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/lopen.htm

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:58

Heb er 3 paarden op lopen (de 4e heeft ze niet nodig).
Een van die paarden heeft hele zachte platvoeten, eentje heeft lichte artrose en de ander gewoon hele zachte hoefjes (na een heel leven op ijzers gestaan te hebben)

Ik zweer zelf bij Easyboots.
Deze raken de kroonrand niet, waardoor ze vrijwel niet schuren, maar ze sluiten wel aan, waardoor je bijna geen rotzooi in de schoen krijgt. Ook kun je er gaithers bij bestellen, tegen aftrappen. En ze zijn heel licht (vergeleken met andere modellen).
De Smithjes heb ik ook gehad, maar die vond ik te zwaar en te hoog. Ook de renegades en de marquis schoenen heb ik geprobeerd, maar die hadden voor mijn paarden niet de goede pasvorm en die vond ik ook te hoog, waardoor de kroonrand schuurplekken ging vertonen.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:02

Arabesk : Als je lange stukken meerder keren in de week over het asvalt gaat en de hoe dan snel afslijt en gaat scheuren zal hij toch enige bescherming moeten hebben, dat is mij altijd geleerd op welke manier je ook bekapt. Ik heb de website door gelezen en zijn smed zit er tussen natuurlijk en traditioneel in.
Ik kan me in beide goed vinden.
Helaas slijten de hoeven van mijn paard snel en schreuren ze ook heel snel.

Shahazai : Ik had zelf deze gezien http://www.hoofboot.com/hoof-boots/easy ... f-boot.htm . Die schijnen dan dus ook ik modderige omstandigheden enz goed te blijven zitten.

dewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:03

de hoefsmid van de manege paarden is er fel op tegen want ze kunnen hun voeten kapot lopen
of gaan knellen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:06

Dat zijn ze inderdaad! Ik rijd er altijd mee buiten, in weer en wind en ik heb er zelfs mee gezwommen, dus dat zit wel goed.

Dewie: dat zij mijn smid eerst ook, tot hij zag hoe de voetjes van mijn ijslander vooruit gingen, zonder ijzers. Ze lopen er ook niet moeilijker om en ze zijn nooit kreupel en hebben nooit rare aandoeningen.
Ja, als je de verkeerde maat gebruikt loop je wel dat risico.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:16

Shahazai schreef:
Dat zijn ze inderdaad! Ik rijd er altijd mee buiten, in weer en wind en ik heb er zelfs mee gezwommen, dus dat zit wel goed.

Dewie: dat zij mijn smid eerst ook, tot hij zag hoe de voetjes van mijn ijslander vooruit gingen, zonder ijzers. Ze lopen er ook niet moeilijker om en ze zijn nooit kreupel en hebben nooit rare aandoeningen.
Ja, als je de verkeerde maat gebruikt loop je wel dat risico.

Maar wanneer heb je de goede pas vorm. Vlak voor eht bekappen en ergens halverwege?
En mijn smid zegt ik heb er geen ervaring mee dus informeer om je heen en kijk dan maar even. Hj vind het wel een goeie oplossing want hij kwam er zelf mee en hij weet ook dat beslaan eigenlijk een slechte optie is omdat Sep ze er onderuit blijft trappen tijdens het rijden. Als hij gewoon lekker in de wei staat is er niks aan de hand

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:42

De goede lengte is ong. 3 weken na het bekappen.
Mijn smid is er (sinds hij het effect heeft gezien) helemaal dol van!
Er is trouwens ook een dealer van schoenen die aan huis komt passen. Zal even voor je kijken.

animalphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:50

De pony van mijn tante had ook altijd last van zijn voeten na de smid , ook van alles geprobeerd tot dat het discoschoentje kwam ( zo noemde ik het altijd maar ) en dat was een lerenlaag met daar over heen rubber en daar liep hij echt super fijn op , ook bleef het goed lang zitten wil je meer weten stuur gerust een PB.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 09:26

Shanghai graag ik hoor het wel en animalphoto laat ook maar weten aub. Ik zal over 2 weken wel eens meten want de snufjes is afgelopen zaterdag geweest

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:33

Bij menwedstrijden (dressuur/vaardigheid en bij het samengesteld) zijn rubberen hoefschoenen toegestaan.

Na een hele winter in mijn paddock (half bestraat) heb ik er ook 2 tussen lopen die op de weg wat gevoelig zijn (als ze zomers in het land lopen is het geen probleem). Voor die enkele keer dat ik naar buiten ga voor de wagen krijgen ze ook schoenen aan in de winter periode (zomers niet, en bij het rijden in de bak of op gras ook niet).

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:57

Ik ben eigenlijk een beetje aan het twijfelen tussen delta en easy boot. Ik vind wel vaak dat delta de eadybooths na maakt en toch iets minder zijn. Klopt dat soms?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:01

Hoefschoenen met ijzerdraad zou ik niet nemen. Die klemmen te strak om de hoef heen en kunnen zo de hoefbeweging belemmeren.
Lees dit maar eens.
Driebergen: Hier staan ook de "Smit" hoefschoenen die op maat worden gemaakt.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... hoenen.htm
Zelf heb ik hoefschoenen met klittenband.. De onderkant is een soort hard rubber of kunststof en het gedeelte wat om de hoef zit is van leer.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:07

Zo'n 6 jaar geleden ben ik van ijzers overgestapt op hoefschoenen. Ik heb ze van Marquis. Maar eigenlijk heb ik ze 1 jaar redelijk intensief gebruikt bij het buitenrijden. Daarna steeds minder en nu loopt mijn fjord al jaren zonder hoefschoenen en zonder ijzers. Er zijn periodes dat hij dagelijks de weg op gaat en zijn hoeven blijven goed. Ik heb deze schoenen dus puur ter overbrugging gebruikt en uiteindelijk werden ze alleen nog gebruikt als de hoeven te kort werden (heel sporadisch). De schoenen van Marquis vind ik makkelijk aan te trekken en alle onderdelen zijn apart aan te kopen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:48

Over het ijzerdraad. Het is "rekbaar", doordat ze (bij easyboot) om elkaar heen gedraait zitten. Daarnaast ziten er vouwen in de voorkant, zodat ook dat flexibel is. Maar niet té.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:49

Die van Easy boot heb ik ook gehad. Daar had ik het probleem dat ze bij het buitenrijden makkelijk afschoten. Het was wel de goede maat. De opening was te groot.
Van het ijzerdraad had ik geen last, maar met klittenband vind ik veel beter zitten (Cavallo).
De schoenen van Renegade lijken me ook erg fijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:51

Daarom heb ik er gaithers aan zitten. Schuren niet, maar zorgen dat ze niet af kunnen vliegen.