welk bit voor heel gevoelig volbloedje, zonder rem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

welk bit voor heel gevoelig volbloedje, zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:40

Het gaat om een 10 jarige volbloedmerrie, is in de piste perfect te sturen op zit (zowel tijdens dressuur als tijdens het springen) maar is heel gevoelig in de mond
in het begin ging ze bij een beetje druk omhoog of achterover, nu na aanpassing van rijstijl (is een lesklant van mij) is het al een heel stuk verbeterd
ze loopt momenteel op een ongebroken rubber bit, maar dit vinden we veels te dik voor haar.

echter hebben we een probleem
op buitenrit is ze ook perfect te sturen, maar in groep is het soms iets moeilijker, vooral als de rest aanzet in galop zou ze wel eens durven mee zijn en remloos worden

tips als: eerst in de piste werken, etc zijn nutteloos daar we dit al doen, is dus puur en alleen om net een extra veiligheidje te hebben

ik dacht aan een appelbitje, eventueel met gleufjes, zodat hij in de piste op de ring kan rijden en een gewoon trensje heeft, en voor buiten mss op zo een gleufje zodat hij lichte hefboom heeft?

andere opties?
zowiezo wordt het ofwel dubbel ofwel ongebroken

xSaarSaar

Re: welk bit voor heel gevoelig volbloedje, zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:54

misschien een (rubber) kneveltrensje oid.
Dat is toch een zacht bit maar vaak nét iets meer controle. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:40

kneveltrensje hou ik ook in gedachten, dank je wel!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:42

pessoa met dubbele teugel? In principe rijden op de bovenste ring, indien nodig onderste teugel erbij. Is in verschillende mondstukken verkrijgbaar

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:47

Of een ongebroken trensje met niet al te dik mondstuk.... ligt fijn stil in de mond, maar dan mis je dus wel de 'sterkere inwerking' als je buiten rijd en wat meer wil doorkomen, wat een pessoa bijv. wel weer heeft.
Als je voor een pessoa kiest, zou ik idd wel met dubbele teugel rijden, dan hoef je de (iets) hefboomwerking er alleen bij te pakken als je dat echt nodig hebt...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:51

ik denk idd om een normaal bitje te kiezen voor pistewerk, en dan mss eens testen met idd een pessoa of een pelham voor buiten (of mss een hackje)
maar ik ben beetje bang, pessoa en pelham werkt vrij sterk in, en het is een zeer gevoelige merrie die daardoor in volle vaart wel zou omhoog komen en overkop gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:52

nouja, t bit werkt nog steeds zo scherp in als je ermee om gaat. ik heb wel ff een ander idee, maar ik moet even zoeken hoe dat heet, mom

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:53

Zo'n appelbitje heb ik ook gehad. Mijn paard reageerde er wel goed op, maar was alleen na 2 weken al niet meer bruikbaar door het kauwen op het bit.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:54

Ik heb bij mijn arabier een leren bitje ingehad. Dit is heel vriendelijk. Echter rijd ik haar nu bitloos, is dat geen optie voor jullie?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:56

Pessoa ligt er helemaal aan hoe je hem gebruikt; hoe stil ben jij met je handen, hoeveel druk geef je bewust en onbewust en nog belangrijker; in welke ring heb je de teugels? Als je de teugels gewoon in de trensring hebt zitten, werkt een pessoa niet echt sterker in dan een trensje, ga je wat naar onder krijg je meer hefboomwerking. Geld overigens voor ieder bit; met een scherper bitje moet je dus ook nog voorzichtiger omgaan.

Vandaar zou de optie pessoa met 2 teugels ook misschien een goede oplossing zijn; dan pak je het lagere ringetje alleen op het moment dat je dat echt nodig vind, voor de rest heeft ze daar dan geen inwerking van, als je de andere teugel op de trensring zet.

Wel moeilijk; ze is dus zeer gevoelig, maar je denkt wel dat ze 'remloos' kan worden op rit....... op dat moment reageert ze dus niet meer op een vrij zacht bitje zonder hefboomwerking? Dan zou ik op dat soort momenten dus wel wat meer inwerking gebruiken, misschien dat ze daar dan wel voor remt.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 07-03-11 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:56

heb je wel eens een dangerbitje geprobeerd? IS normaal een doodnormaal dubbelgebroken trensje, maar als ze onder je vandaan wil en sterk wordt, wordt het een stangetje. Zodra zij loslaat, wordt het bit weer trensje.

http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... danger-bit

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:57

kan nooit een stangetje worden aangezien er geen scharen aanzitten en geen kinketting onder zit...

Het bit wat ik bedoel is een Bus of D trens, met een extra oogje, damn ik kan niet op de naam komen!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:58

Ik heb ook een paard met een heel gevoelig mondje, voor haar heb ik een dubbel gebroken aurigan trensje aan een Micklem hoofdstel.
En ook nog een Voest crosslink bitloos hoofdstel.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:59

de werking verandert in dat van een stang, zo beter? :)

Het wordt een ongebroken trensje, zo zeg ik het goed denk ik dan???

Totáál off-topic, maar Stef; heb ik jou wel eens gezegd dat ik altijd de zenuwen krijg van jouw ava :+
Laatst bijgewerkt door sans6 op 07-03-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:59

sans6 schreef:
heb je wel eens een dangerbitje geprobeerd? IS normaal een doodnormaal dubbelgebroken trensje, maar als ze onder je vandaan wil en sterk wordt, wordt het een stangetje. Zodra zij loslaat, wordt het bit weer trensje.

http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... danger-bit

Zie die beschrijving idd ook op de site staan. Of nouja, het wórdt geen stang, de inwerking is dan 'gelijk aan een stangbit'.
Maar in mijn beleving (en volgens mij is dat ook logisch) kan een trensje niet zomaar een stang worden en vice versa... dit bitje heeft geen hefboomwerking en is gewoon een trens; hoe kan het dan een stang 'worden' zonder dat er sprake is van hefboomwerking?

Edit; anderen waren mij voor. Maar dan nog, hoe kan het wérken als een stang, als je de hefboomwerking mist?
lijkt mij een leuk verkooppraatje, maar praktisch gezien onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 07-03-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:00

nee, de werking verandert niet, het wordt idd een ongebroken trens *is nog steeds op zoek naar dat ene bitje*

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:02

Mocht je voor een pessoa bit gaan. Toen ik deze vroeger gebruikte nam ik de teugel die aan de ketting zat in een andere kleur voor de duidelijkheid. In mijn geval was deze rood, als noodrem. Duidelijker kon niet.

@stef, een scholingsbit?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:03

mijn gevoelige snel gespannen merrie doet het goed op een kunststof/appelbitje zonder hefboom...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:03

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:05

O ja, ik rijd mijn merrie welke vroegah er wel eens vandoor ging met een utrechts stangetje. Eigenlijk een menbitje maar ze loopt er enorm fijn op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 22:05

stef schreef:
kan nooit een stangetje worden aangezien er geen scharen aanzitten en geen kinketting onder zit...

Het bit wat ik bedoel is een Bus of D trens, met een extra oogje, damn ik kan niet op de naam komen!

ja, zo een bitje heeft hij liggen, een oogje waar de bakstukken doorgaan, en dan in de D ring eventueel nog gleufjes
dacht idd om een gewoon zacht bitje te nemen voor dressuur, en dat hij dan bovenstaande gebruikt voor buiten

het is dus niet voor mij, ikzelf zou zonder problemen met pessoa of pelham rijden, omdat ik weet dat ik een hele zachte hand heb.
hij heeft echter een wat hardere hand (man, springruiter, en altijd paarden gereden die duidelijke grenzen nodig hadden, dit paardje is echter heel tegenovergesteld, moet je vragen en niet eisen, nu is hij al redelijk aangepast, maar bij stressmomentjes komt oude gedrag nog naar boven, daarom dat ik wel bang ben dat ze bv remloos wordt, hij alles dichttrekt, en ze in plaats van afremt zich gewoon overkop laat slaan)
hoe ze precies reageert weet ik niet, heb ze zelf niet gereden en gezien op buitenrit.
denk dat ik in eerste instantie voor zacht ga, moest het echt de spuigaten uitlopen kan hij nog altijd sterker inhangen.

wist niet dat de appelbitjes zo zwak waren, zal dat toch wel eens bekijken morgen

bitloos heb ik ook al gedacht, hij kan misschien mijn hack eens uittesten voor buiten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:05

stef schreef:
nee, de werking verandert niet, het wordt idd een ongebroken trens *is nog steeds op zoek naar dat ene bitje*

Volgens mij weet ik welk bit je bedoeld ja.

@ sans6:
Een ongebroken trens is alsnog een trens, en geen stang. De hele beschrijving van het bit klopt dus ook niet; een stangbit heeft hefboomwerking, een trensje heeft geen hefboomwerking; een ongebroken trens wordt onterecht door velen wel een 'stangetje' genoemd, puur omdat het een ongebroken mondstuk heeft. Maar het is en blijft een ongebroken trens, en geen stang :)

Dangerbit zal dus inhouden dat het een dubbelgebroken trensje is, wat in bepaalde situaties qua werking dus overgaat op een ongebroken trensje.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:06

nee, oohh grrr, hier kan ik niet tegen ;)

Het is zeg maar een normale bustrens, met een extra oogje eraan. Dit oogje kan je of het bakstuk aan zetten, of het bakstuk gewoon aan de grote ring en een extra teugel aan t kleine ringetje (bit dus omdraaien)...

Overigens zie ik op de site van divoza dat daar ongebroken trensen ook onder het kopje stangen staan, dus tja, als ze het bij zo'n winkel al niet goed doen....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:08

ophaaltrens??? of thiedeman bit???
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 07-03-11 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 22:08