Bustrens of watertrens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Bustrens of watertrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:16

Wat is nou het verschil in werking tussen de bustrens en de watertrens?

Ik ben op zoek naar een nieuw bit voor mijn pony.

Goudkleurig
maat 11,5
niet te dik
Dubbelgebroken

Aangezien ik niet zo'n dik bit zoek, kwam ik de verschillen tegen bij de HH gold brass bustrens en watertrens.
De bustrens is beduidend minder dik dan de watertrens.

Momenteel rij ik met een watertrens, maar zou vanwege de dikte in bovengenoemd bit dus geneigd zijn om op busstrens over te gaan.

Wat raden jullie mij aan?

En weet iemand nog een bit waarvan de ringen ook goudkleurig zijn?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:56

Een nadeel van een watertrens is dat hun velletje bij de mondhoeken er sneller tussen kan komen. Ik heb of nouja de paarden die ik rijdt met watertrens hebben daar zover ik weet nooit last van gehad.
Een bustrens ligt vaak stiller in de mond omdat de ringen vast zitten. Ik heb voor mijn jonge paard gekozen voor een bustrens omdat ze het nog niet gewend is en ze dus meer kauwt op het bit en ik niet wil dat haar velletje er dan tussen komt te zitten. Als je een watertrens zou nemen kun je altijd nog rubberen bitringen tussen kunnen doen.

Seraphim

Re: Bustrens of watertrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:58

Wat Tigra_ zegt :j Bij een bustrens zitten de ringen vast en daardoor ligt het stiller in de mond. En er kunnen geen velletjes tussen komen (hoewel je dit bij een watertrens kunt voorkomen met rubberen bitringen ertussen te doen).

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:58

Wat is dan de meerwaarde om met een watertrens te rijden?

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:00

Dat kan ik je niet vertellen, dat ligt ook aan wat het beste werkt voor het paard denk ik.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:00

Oke, misschien dat iemand er ervaringen mee heeft.

Maar als ik het zo lees is de bustrens het meest geschikt voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:02

Inderdaad het velletje.. :j
Daarom ben ik nog steeds op zoek naar een bustrens.
Ik denk (weet niet of het waar is) dat een bustrens na de watertrens kwam, als verbetering.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:03

Dat zou inderdaad heel goed kunnen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:59

Ik ben zeer tevreden over de Golden Brass. +:)+ Geen velletjes meer bij de mondhoeken.

Toen ik net met de GB reed, kon ik wel verschil merken met een watertrens. Deze is wat beweegelijker omdat de ringen los zitten. Mijn merrie was iets stugger op de bustrens. Maar inmiddels merk ik er niks meer van.

Een andere bustrens met goudkleurige bitringen is K&K, maar die zijn peperduur. Everline (Busse) heeft ook een bustrens met goudkleurige bitringen maar is vrij dik qua mondstuk.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:10

bij equimatch hebben ze ook bus en watertrensen van goudkleurig.

ik ben zelf van de bustrensen zo dat die van mij nooit meer plekjes heeft van het bit en op watertrens alleen maar.

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:52

ik ben juist van een bustrens naar een watertrens gegaan omdat de ringen los zitten en ze daardoor het bit niet zo makkelijk kunnen vast pakken. Mijn merrie is als ze het even moeilijk vindt heel sterk en heeft ze de neiging om het bit vast te pakken en te gaan rennen. Sinds ik een watertrens heb is dat probleem helemaal opgelost. Van velletjes heb ik wel eens gehoordt maar nog nooit gemerkt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:21

Losse bitringen, zoals de watertrens, laten het bit vrijer bewegen in de paardenmond wat sommige paarden prettiger vinden. Dit bit moet iets breder zijn dan de bustrens en kan worden voorzien van rubberen bitringen. Hierdoor kunnen de lippen niet ingeklemd raken.

Bij ovale bitringen (bus-ring), zoals de bustrens is het mondstuk ingepast – dit om te voorkomen dat de lippen ingeklemd worden. Door de vaste bitringen ligt het bit relatief stil in de mond.

Daarnaast bestaat er ook een combinatie; deze bitringen combineert de voordelen van de losse bitringen met de voordelen van bustrensen en heft zo het nadeel van de losse bitringen op, namelijk het inklemmen van de lippen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:33

Ik heb afgelopen week ook de Gold Brass van HH Besteld, helaas hadden ze hem in de omgeving van eindhoven nergens in de winke voorradig.

Heb hem nu maandag bij agradi bestel met een levertijd tot maximaal 21-03.

Heb het bit ook bestel omdat een bustrens een stuk rustiger moet zijn voor het paard, ook heb ik gekozen voor een dubbel gebroken bit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:45

ik haal vanmiddag ook de golden brass op, nog een pluspunt is dat hij maar 13mm is! Mijn bijrijdpaard rijdt nu op een watertrens, argentaan van wel 20mm!! Sinds ik een eigen hoofdstel heb gekocht zag ik pas hoe slecht het bit zit. Er zit tussen de bitringen en de mond helemaal geen ruimte, ik rijd nu zonder sperriem en zie zn mond steeds open gaan. Daarom wil ik nog wat advies vragen. Hij draagt nu een 13,5, maar er is geen ruimte over tussen ringen en mond. Kan ik voor bustrens dan wel beter voor een 14,5 gaan? Of moet deze beter aansluiten en minder ruimte overhouden tussen bitring en mond?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:56

Je hebt ook nog een maat 14 he... :j
Ik mog hem voorheen passen bij de ruitersport zaken als hij maar niet vol krassen terug kwam kon ik hem ruilen...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:21

Volgens mij heeft de gold brass geen hele maten, alleen de halve maten...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:03

Gold Brass heeft inderdaad alleen halve maten. Ik neem vanmiddag beide mee en probeer eerst zijn huidige maat en dan de 14,5. Nog een offtopic vraag, hoeveel ruimte is er bij jullie paarden tussen mond en bit?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:53

Ik ben er inmiddels al uit. Tot dusver bevalt het bit goed! Dank voor de eerdere offtopic reacties.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 13:33

Heb je nu gekozen voor een iets grotere maat of een iets kleinere?
En heb je de bustrens?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:17

Ik ga voor de bustrens :)

ik heb een sprenger dubbel gebroken bustrens, de ultra, een geweldig ding :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:40

Ik heb gekozen voor de bustrens (gold brass) van 13,5. In de winkel hebben we zijn watertrens en de bustrens naast elkaar gelegd en dat maakte al een verschil. Ondanks dat het allebei 13,5 is lijkt het alsof de ringen bij de watertrens echt 'in' het bit zitten, terwijl de ringen van de bustrens er 'naast' zitten. Moeilijk uit te leggen haha, maar hij heeft nu een vinger tussen mond en bitringen. Wou vandaag gaan rijden om te kijken hoe dat bevalt, maar de combi nieuw bit + stormwind (en de kabouters die dan overal verschijnen) leken me niet fantastisch. Morgen maar!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:45

Puera schreef:
Ik ben zeer tevreden over de Golden Brass. +:)+ Geen velletjes meer bij de mondhoeken.

Toen ik net met de GB reed, kon ik wel verschil merken met een watertrens. Deze is wat beweegelijker omdat de ringen los zitten. Mijn merrie was iets stugger op de bustrens. Maar inmiddels merk ik er niks meer van.

Een andere bustrens met goudkleurige bitringen is K&K, maar die zijn peperduur. Everline (Busse) heeft ook een bustrens met goudkleurige bitringen maar is vrij dik qua mondstuk.

Niet alleen in prijs verschil, maar ook in koperlegering, anatomische vorm en kwaliteit.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:01

Ik zeg toch ook niet dat die K&K hetzelfde is als de GB? :+ TS vraag om andere merken die bustrenzen hebben met dezelfde kleur ringen als het mondstuk. Daar antwoord ik op. :j

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:15

Ik heb zelf de watertrens goldbrass van imperial riding aangeschaft omdat die van HH nergens in de buurt op voorraad was. Ik heb een gewone watertrens van HH en de goldbrass van IR en op de goldbrass reageert hij veel beter, heb overigens geen last van velletjes tussen de ringen oid.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 16:32

De goudkleurige van Imperial Riding, heb ik gehad, die ringen worden heel snel vaal en lelijk vond ik.