Springschoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ella_

Springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 16:08

Je ziet steeds vaker ook dressuurpaarden met springschoenen.
Ik vroeg me af waarom dat is?
Ik heb ooit is een paard gezien dat heel raar liep met die springschoenen en zonder liep hij heel normaal.
Zijn eronder jullie die springschoenen gebruiken bij dressuurpaarden en waarom?

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:08

Zodat de ijzers er niet afgetrapt worden tijdens het rijden:)
Ik gebruik ze zelf ook, die van mij is 4 jaar en vind het erg leuk om de gekste sprongen te maken hihi
Ik heb zelf XL springschoenen want met L trapte hij ze er nog af.

LucianoS

Re: Springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:24

ik gebruik springschoenen om de voorbenen , mijn pony heeft geen ijzers ,
met trainen zet ie zo ruim over dat hij zichzelf aantikte in zijn kootholtes zeg maar en daar kreeg ie wondjes van , nu met springschoenen om niet meer ( en hoor regelmatig zijn hoeven erop knallen zeg maar )

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:26

dat het springschoenen heet wil niet zeggen dat het dan enkel voor springen gebruikt kan worden.

Springschoenen hebben inderdaad de functie om aantikken en aftrappen van de ijzers tegen te gaan, echter is dit een rijtechnisch probleem en kan dus opgelost worden.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:02

Ik denk dat het ook gewoon mode is.

Ja, het is goed voor de bescherming tijdens het rijden, maar er zijn ook zeer zeker veel mensen die ze kopen omdat het mooi staat/bij het setje past/een bontrandje heeft.
Die originele springschoenen zie je nog maar bij weinig paarden terwijl ze net zo functioneel zijn als die modedingen. :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:35

Denk dat het voor veel mensen idd meer mode is dan dat ze gebruikt worden omdat het echt noodzakelijk is.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:40

Ik zie springschoenen niet als mode (geen enkele bescherming trouwens, maar dat daar gelaten).

Ik gebruik springschoenen bij de dressuur om te voorkomen dat mijn paard met zijn achter ijzers zijn hoefballen aantikt en beschadigd. Ik gebruik ze alleen als ik wat intensiever train, niet gewoon bij het basis werk.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:43

Ik gebruik inderdaad ook soms springschoenen in de training als ik weet dat ik iets moeilijks ga oefenen of ga trainen op het strekken, of als ze het in dr bol heeft.

Ze heeft zich al eens opengetrapt op de koot namelijk.

nienkearagon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:57

heey ik gebruik ook springschoenen
ik heb om de maand de ijzers eraf liggen omdat die in de wei zo raar bokt en allemaal raren dingen uithaalt en met rijden heb ik ze ook maar op op advies van de smid

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:04

Ik heb ze ook op advies van de smid. Mijn paard trapt ze in de wei eraf. En met de training laat ik ze gewoon om. Dit heeft meer te maken met laksheid om ze af te doen.

Aliki1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:06

Ik had ze voor mijn oude paard ook op advies van de smid voor in de wei en bij mijn nieuwe (nog jonge) paard doe ik ze soms om, als ze fris is wil ze namelijk nog wel eens extreem overlopen of beetje maf lopen en dan tikt ze haar kootholtes vaker aan!

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:07

gebruik ze alleen om de ijzers te beschermen en om de hoefballen de beschermen. meneer is vooral in het begin van de training wat traag in het voorbeen. Als we eenmaal op weg zijn dan zouden ze eraf kunnen, maar dat is dan weer onpraktisch omdat ik dan moet af en opstappen. Op concours rijden we wel zonder, maar dan heeft hij het trage voorbeen niet omdat er allemaal nieuwe vriendjes zijn en dan moet je wel stoer overkomen. Ik heb 2 soorten springschoenen. De ene is de standaard springschoen van rubber met klittenband. Deze draagt hij in de wei altijd en de ander is een springschoen die ik 2 jaar geleden heb gekocht op equitana. Deze zijn aan de buitenkant van leer en van binnen met schuimrubber afgewerkt en de fabrikant had speciaal voor mij nog een leren randje gestikt aan de onderkant om de springschoen tegen slijtage te beschermen omdat deze wel over de grond gaat. Super fijne springschoenen. Ik weet dat de fabrikant uit Zwitserland kwam, maar weet helaas de naam niet.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:21

Leonieke schreef:
Ik zie springschoenen niet als mode (geen enkele bescherming trouwens, maar dat daar gelaten).

Ik gebruik springschoenen bij de dressuur om te voorkomen dat mijn paard met zijn achter ijzers zijn hoefballen aantikt en beschadigd. Ik gebruik ze alleen als ik wat intensiever train, niet gewoon bij het basis werk.

Dan heeft het dus nut ;) Maar er zijn er genoeg die ermee rond rijden omdat ze dnken dat het hoort...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:37

Tja... maar zo zijn er ook genoeg die rondrijden met bontjes terwijl het niet nodig is, allemaal rare bitten, want dat staat wel leuk, mexicaanse neusriemen die gebruikt worden voor de mooi, oornetjes omdat dat kleurt bij het dekje etc etc. Mensen die iets gebruiken omdat ze het bij iemand anders gezien hebben, houd je toch. ;)

Mijn paard heeft springschoenen om, om te voorkomen dat ze een ijzer aftrapt en om zich verder niet te bezeren. Ze heeft voor regelmatig last van een losse hoefwand en mocht er dan per ongeluk een ijzer onderuit gaan, dan is dat voor haar hoefwanden ook niet echt gunstig. (gezien de nagels daar tenslotte ook doorheen gaan)

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 12:31

Kan het ook dat sommige paarden het vervelend vinden?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:33

Om springschoenen om te hebben?

Als ze schuren dan denk ik van wel. Als ze verder goed passen en niet schuren, dan hebben ze er echt geen last van. Misschien dat ze de eerste keer dat ze ze om hebben de benen even wat hoger optillen, omdat ze even aan het gevoel moeten wennen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:36

Dressuurpaarden moeten vaak strekken met hun benen en er bestaat altijd kans dat ze hun voorijzers eruit trappen en daarom die springschoenen. maar het helpt niet tegen wonden in voeten. Zelfs met springschoenen kunnen wonden ontstaan. Ik spreek dat uit ervaring.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:38

Ik gebruik ze ook in overleg met de smid daar mijn paard ze in het land haar ijzers er anders afmept of met losgooien.

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:16

hoi

ik moest ook springschoen aanschaffen omdat mijn paard steeds in een gekke bui in het land en in de bak haar voorijzers aftrapte, ik heb uiteindelijk gekozen om voor over de straat hoefschoenen te kopen , bevalt heel goed , in het land en in de bak kan ze nu lekker zonder ijzers, en toch bescherming voor op de weg

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:48

Is dit alleen voor de voorste hoeven?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:00

Ella_ schreef:
Is dit alleen voor de voorste hoeven?

Je kan ze ook achter gebruiken als je paard met links zijn rechter been aantikt of andersom en dan laag op het been, dus niet ter hoogte van de strijklappen of bandages. Maar dit komt minder vaak voor en is minder vaak nodig.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:06

ik gebruik bij mijn paard dus ook vanwege het aftrappen van ijzers.
hij heeft nu alweer in 2 weken tijd 2 x ijzer krom getrapt.
helaas gaat meeste maat van springschoenen maar tot xl en heeft de mijne enorm grote pootjes. heb uiteindelijk nou wel een paar xxl gevonden

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:51

ziet er leuk uit ....
ik heb ze in alle kleuren

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:53

Mijn paard heeft springschoenen om met longeren en losgooien, omdat ik anders ijzers kan rapen. Als hij gelongeerd wordt voor het rijden, zitten ze er met rijden nog steeds om. Maar dat is meer omdat ik dan te lui ben om ze af te halen :+

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:03

Ik gebruik ze alleen als hij los staan in de paddock, in de wei(tenzij het echt heel warm weer is) en op buitenrit. Met rijden vind ik het onnodig, bij mijn paard dan, maar als hij los staat dan gaat hij af en toe als een gek te keer, en dan kan ik ook om de week ijzers rapen haha. Overigens ben ik het er wel mee eens dat sommige het gebruiken omdat ze het er 'leuk' uit vinden zien; of mensen doen ze om maar zo strak dat het alsnog geen nut heeft..