Kwaliteit (zadel)merken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Kwaliteit (zadel)merken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:23

Ikzelf ben me een beetje aan het oriënteren tussen de zadels, maar over het ene merk wordt geroepen dat het flut is, terwijl de volgende het een fijn zadel vindt.
Het leek mij nou eigenlijk wel eens leuk als jullie nou eens een lijstje maken (of gewoon een merk noemen) wat jullie nou van bepaalde merken vinden. (dan heb ik het dus echt over de zadelmerken, en niet de type's.) en dan het liefste met een klein beetje onderbouwing waarom je dat dan vindt.

:)
Laatst bijgewerkt door Rhendera op 07-03-11 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:27

A en B merken zeggen niets over de kwaliteit. Tenminste niet als je het gebruikt zoals het ooit is ontstaan vanuit de marketing. Om het label A te krijgen moet een product namelijk aan een aantal eisen voldoen zoals verkrijgbaarheid en verkoop aantallen. Zo zal bijvoorbeeld een merk als rolex nooit een A merk worden, omdat hij niet aan de eisen voldoet. Dit zegt verder 0,0 over de werkelijke kwaliteit. Dus ben goed op je hoede met het gebruik van deze termen want ze worden dus op 2 verschillende manieren gebruikt.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:28

Juliette86 schreef:
A en B merken zeggen niets over de kwaliteit. Tenminste niet als je het gebruikt zoals het ooit is ontstaan vanuit de marketing. Om het label A te krijgen moet een product namelijk aan een aantal eisen voldoen zoals verkrijgbaarheid en verkoop aantallen. Zo zal bijvoorbeeld een merk als rolex nooit een A merk worden, omdat hij niet aan de eisen voldoet. Dit zegt verder 0,0 over de werkelijke kwaliteit. Dus ben goed op je hoede met het gebruik van deze termen want ze worden dus op 2 verschillende manieren gebruikt.

Kijk dat wist ik dus weer niet. Ik was echt onder de veronderstelling dat het echt ging om de (bewezen) kwaliteit. (zie je ik ben een echte zadel-leek _O-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:30

Rhendera schreef:
Juliette86 schreef:

Kijk dat wist ik dus weer niet. Ik was echt onder de veronderstelling dat het echt ging om de (bewezen) kwaliteit. (zie je ik ben een echte zadel-leek _O-)

Is vooral tricky als de ruitersport zaak dus de term vanuit marketing gebruikt en met een stalen gezicht staat te verkondigen dat bijv. de merano een A merk is. Wettelijk gezien zou dat nog wel eens kunnen kloppen maar jij hebt er dan toch een ander beeld bij ;) .

Rhendera

Re: Kwaliteit (zadel)merken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:32

De Merano heb ik dus hele slechte dingen over gelezen. := ik snap je punt dus. Even kijken of ik de openingspost dan nog kan her-formuleren :) :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:35

Merken die als A-merken worden beschouwd zijn oa

- Stubben
- KN
- Kieffer
- Passier
- Ainsley

Zijn natuurlijk veel meer merken. Verder is het per persoon verschillende welk kaartje (A-merk of B-merk) iemand hangt aan een zadel. Euroriding zullen sommigen als A-merk beschouwen en anderen als B-merk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:55

Ik zie Ainsley niet als A-merk hoor...

Mijn lijstje A-merken:
- Stubben
- KN
- Euroriding
- Passier
- Prestige
- Kieffer
- Albion
- Jaguar
- Schumacher

Goeie B-merken (in mijn ogen):
- BR
- Ainsley
- Rossner
- Ideal
- Knight Rider

Niet kopen-zadels:
- Merano
- Interhippique (vind ik nog beduidend slechter dan Merano trouwens)
- Pfiff
- Rider

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:44

Kijk ditsoort lijstjes was ik dus naar opzoek :j :D Thanks Dames!! :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:50

Mijn lijstje:

A merken: Albion, Stübben, KN, Frank Baines, Passier, Prestige, Bates, Dabbs, Jaguar.
B merken: Kieffer, JC, Rossner, Pfiff (de duurdere), BR, Wintec.
C merken: o.a. Merano, Pfiff (de goedkopere), Kadet, Global, Silvercup, Pagony.

Roxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:21

Waarom geen Pfiff als ik vragen mag? De duurde merk pfiff hoor je toch heel veel mensen positief over zijn.. en ik zat er zelf aan te denken om er juist 1 te kopen (2de hands van een vriendin) omdat ik momenteel gewoon het geld niet heb voor een duurder zadel..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:50

Als je mij vraagt? Omdat ik de leerkwaliteit slecht vind en ook niet te spreken ben over de manier van vulling.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:58

Als je puur naar pasvorm kijkt vallen de Engelse zadels (Kent&masters en Black country bijvoorbeeld) naar mijn mening onder de A merk zadels. Daarin zijn natuurlijk wel verschillende kwaliteiten van leer of zelfs kunststof nog te onderscheiden.
Zadels die het op het moment minder goede pasvorm hebben zijn meer de Duitse zadels.
Het verschil hierin is dat de Engelse zadels een vlakkere boom hebben en hierdoor beter op onze, steeds breder en mooier bespierde wordende, paardenruggen passen. Op het moment lopen ze hiermee voor op bijvoorbeeld de Duitse zadelmerken.
Natuurlijk wil ik niet alles over een kam scheren, er zijn ook paarden waarop die zadels juist wel goed passen en elk zadelmerk zal, denk ik, toch elke keer zijn zadels verbeteren.

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:01

Mag ik dan ook de vraag erbij zetten over de Zadelmarkt zadels? Verder heb ik er zelf helemaal geen mening over maar ik heb mijn zadelmaker ooit horen zeggen dat als hij een 1 of ander merkloos zadel tegenkomt, hij er niet eens wat aan wil doen........ Hij zei, dan koopt iemand eerst maar eens een fatsoenlijk zadel.... Maar als ik het verhaal van Julliette lees doet dit er dus niet toe?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:46

@ Roxy80; omdat de duurste van Pfiff absoluut niet te vergelijken is met bijv. Albion of een Stübben ;)

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:58

Waarom vinden jullie dat BR bij de B merken hoort?
En waar zouden jullie JC plaatsen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:37

Wintec mag van mij onder de A-merken vallen. Zijn goede zadels, gaan lang mee, en er is over het ontwerp nagedacht.
Verder zou ik Zaldi niet willen vergeten. Prachtige zadels, zitten goed in elkaar.

De duurdere PFIFF zadels zijn in mijn ogen van B-merk kwaliteit. Dat zijn best goede zadels.

Thorowgood, Kent en Masters, Fairfax zou ik ook onder de A-merken scharen.

JC vind ik een B-merk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:47

Zaldi is idd fijn. Zit voor mij tussen A en B in. Wintec vind ik persoonlijk de A status niet waard, zijn goede zadels, maar ik vind dat kunststof gewoon niet te vergelijken is met een goede kwaliteit leer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:55

Er is meer dan alleen het leer. Ook de kwaliteit van de boom speelt mee. En die is van Wintec gewoon goed. Beter dan van Rossner, JC of Pagony.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:03

JC is voor mij echt een A merk. Ook de fryso is voor mij A.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:07

wat ik persoonlijk fijne zadels vind en goede ervaringen mee heb;

- KN
- Kentaur
- Pffiff (duurdere versie de amaretto, helaas moet ik die nu verkopen)
- JC
- euroriding
- Kieffer
- stubben
- wintec

Ik ga geen uitspraken over A of B merken doen, kwaliteit leer zal van bovengenoemde zadels echt niet allemaal het zelfde zijn maar dit zijn zadels waar mee ik stuk voor stuk goede ervaringen heb en ik dus zeker weer zou kopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:09

JC zitten stubbenboom in. Dus boom is wel A merk, alleen de leerkwaliteit is een tandje minder maar ik vind het wel fijne zadels.
Barnsby mag van mij ook in het rijtje van de A merken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:10

Leorah schreef:
Niet kopen-zadels:
- Merano
- Interhippique (vind ik nog beduidend slechter dan Merano trouwens)
- Pfiff
- Rider

Waarom de Pfiff?

Heb al jaren Pfiff zadels, dressuur, spring en Fryso. Ben er zo gigantisch blij mee, iedereen die mijn paarden rijdt vindt mijn zadels heerlijk zitten. Ze liggen super op al mijn paarden en pony's. De kwaliteit/prijsverhouding is super, pasvorm ook. Ik heb mijn Amaretto dressuur al 8 jaar en ziet er nog uit als nieuw, terwijl ik heb op meerdere paarden heb liggen en dus al die jaren heel intensief gebruikt is.

Naar mijn mening is Pfiff een B-merk, en een heel goede. Aantal klanten van mij zijn inmiddels ook over op Pfiff zadels. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:14

Ik heb al uitgelegd waarom pfiff. JC is voor mij ook een goed B-merk en Barnsby en Sommer horen ook nog bij mijn A-lijstje (was ik vergeten). Ik vind trouwens niks mis met een goed B-merk hoor! Die heb ik net zo lief en zijn over het algemeen iets beter betaalbaar.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:16

Wat bedoel je met manier van vulling?
Mijn zadelmaker komt ieder half jaar zadels checken en de Pfiffs zijn dus ook al x gedaan, maar hij was er juist over te spreken. Heb met Hulsebos bijv. veel meer drama gehad.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:36

@Anne GTI: ben je niet in war met CTD? , das een dochteronderneming van Stübben en daar zit idd een Stübben boom in, alleen is de leer kwaliteit net wat minder. JC heeft voor zover ik weet en gezien de info op hun site een houten boom, waardoor deze m.i. nogal kwetsbaar is. Heb al diverse oudere JC's gezien met gebroken takken.