Flair kussens oplossing voor overbouwd paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Flair kussens oplossing voor overbouwd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:19

Hallo,

Ik heb de volgende vraag, ik heb gezoch, maar kan er geen specifieke info over vinden:

Mijn merrie heeft op zich een redelijke normale rug en normale tot lage schoft, maar heeft een wat gezonken rug. Haar achterbeen is wat langer dan haar voorbeen en ze loopt dan ook graag lekker te dieselen op de voorhand waardoor ze nog meer naar overbouwdheid neigt.

Als ze meer front maakt en meer gaat dragen is dat verschil wel weg, maar rij technisch gezien zijn we daar nog niet, dat is gewoon moeilijk voor haar (ze is 7).

Qua zadels lopen we dan uiteindelijk steeds tegen hetzelfde probleem aan:
-Zadels leggen hierdoor de meeste druk op de voorkant.
-Mijn merrie loopt graag (hard) op de voorhand.
-Zadel gaan naar voren kantelen.
-Ik wordt door haar naar voren gewerkt.

Zo belanden we in vicieuze cirkeltje. Het gaat steeds wat beter maar toch nu weer hetzelfde probleem:

We hebben een x-aantal zadels gehad, waar we elke keer tegen hetzelfde probleem aanliepen. Nu hebben we een kleine 3/4 jaar met een Zaldi New Kent gewerkt, dat ging goed, maar nu begint het verhaal weer van voren af aan. De boom is tussentijds al verkleint van 33 naar 31,5 vanwege het afvallen (en weer kantelen). Maar nu begint het zadel weer naar voren te kantelen (dwz de achterkussens komen omhoog).

Ik krijg bijna het idee dat het dystrofie begint te worden, want mijn merrie is een vrij stevig type en kan niet naar een nog smallere boom om het zadel op te tillen van voor.

Ik zit dus te denken aan het inbouwen van Flair, desnoods alleen voor. Ik wil niet weer een nieuw zadel kopen deze is nauwelijks een half jaar oud. Dus of ik zoek een 2e hands zadel met Flair of ik zou het willen laten het inbouwen. Of zo'n korrector pad proberen?

Ook houd ik mij aanbevolen voor tips van dressuurzadels met het dieptepunt verder achterin, volgens mij zoals de Prestige Top Dressage.

Tessebes

Re: Flair kussens oplossing voor overbouwd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:05

Door wie heb je het zadel aan laten meten? New Kent heeft toch gewoon wolvulling, dus misschien kunnen ze door opvullen het zadel wat stabieler krijgen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:22

Ja, dat klopt, maar die optie is altijd mogelijk, ik wil gewoon weten of dit ook een oplossing kan zijn ;) .

Lucht verdeelt toch makkelijker zou je denken. Ik ben gewoon benieuwd of dit een betere oplossing zou kunnen zijn voor ons. Ook qua schokdemping en dergelijke. Ik heb geen ervaring met Flair en ben erg benieuwd naar de mogelijkheden voor ons.