Met Vetrap bandageren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sammie18

Met Vetrap bandageren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:20

Afgelopen vrijdag ben ik naar de dierenarts geweest met de verdenking van een peesblessure, dat bleek het niet te zijn maar wel een lekkend spatadertje. Nu mag ik van de dierenarts niet meer met peesbeschermers rijden, alleen nog met bandages. Even overlegd met de dierenarts voor de cross, dan ga ik echt niet alleen met bandages met onderlappen rijden. Nu kwam ik met het idee om de benen met vetrap(elastische plakbandages) in de bandageren en dan de crossbeschermers eroverheen.

Later zat ik met een paar vragen in mijn hoofd:
- Zit er verschil tussen de originele vetrap en andere merken met dergelijke tape.
- Heb ik echt 1 bandage per been nodig of zou ik beide voorbenen met één kunnen redden, uitgerekt is het immers 4.5 meter.
- Heeft iemand met een dergelijke combinatie ervaring??

De dierenarts heeft me netjes verteld dat ik het heel zorgvuldig aan moet brengen om schuren te voorkomen. Ik zal zoiezo nog even bellen met de dierenarst maar misschien heeft hier iemand al ervaring met vetrap, en nog liever in combinatie met peesbeschermers. Ik hoor het graag!!

Quir

Re: Met Vetrap bandageren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:10

Vetrap zal ik nooit mee gaan rijden. :n
Is een elastische werkbandage (met onderlappen) niet een betere oplossing? Met daar over de cross beschermers? Deze hoef je ook niet na elke rit opnieuw aan te schaffen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:11

Vetrap is een beetje rubberachtig, en bij beweging kan dit erg gaan schuren, afklemmen en schuiven . Het trekt wat samen om te kleven, dus knelt na een tijdje wel harder dan je zou denken. :) Kan je niet met neoprene 3 in 1 beschermers of zo rijden ?
Wat is juist de reden waarom je niet meer met peesbeschermers mag rijden ?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 00:07

De reden dat ik juist met bandages moet gaan rijden is dat de druk beter wordt verdeelt, net onder de knieholte waar de lekkage van de spatader zit, normaal zit daar net de rand van de peesbeschermers.

Ik durf geen cross te rijden met alleen bandages, stel dat het na de waterbak of met veel modder af gaan zakken of ondanks tape het klittenband losschiet(dit laatste heb ik al een keer met de training meegemaakt en is levensgevaarlijk). Daarnaast zijn bandages met onderlappen nu niet bepaald slagvast. Onderlappen, bandages en daarover de peesbeschermers gaat denk ik niet passen, dan loopt het been vanuit de knie recht naar beneden.

Vroeger toen ik paarden trainde voor de renbaan kregen ze met de wedstrijden vetraps om, om de ergste blessures te vermijden. Alleen vatrap is alleen te weinig om slagvast te zijn, vandaar deze combinatie.

Ik heb zelf een hekel aan 3-in-1 beschermers, na water zakken ze meestal en worden zwaarder. En ik denk dat hij daar zo met een kalkoen doorheen is, had vorig seizoen al een gat door mijn dikke neoprene springschoenen.

Ik ben benieuwed naar andere ervaringen, en zoals ik eerder vermelde overleg ik eerst nog even met mijn dierenarts.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:10

Moet je vanaf nu altijd met bandages rijden, of alleen voorlopig. Want dan zou ik gewoon even niet crossen.
Als het voor altijd is kan je misschien van die 3 in 1 beschermers om een bandage heen doen. Dan heb je minder kans dat ze los gaan denk ik.
Vetwrap lijkt me er niet echt geschikt voor.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:17

Ik zou met elastische bandages met onderlappen gaan rijden en daar overheen eventueel één ronde vetrap. Dus niet het hele been, maar alleen bij de sluiting van de bandage 1x rond het been. Dit om de bandage extra goed vast te zetten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:18

En hele dunne onderlappen (bijvoorbeeld die van eskadron, die geribbelde) en dan de elastische bandages wat inkorten. Dan is het geheel toch niet meer zo dik?
Cross beschermers, zijn dat niet idee alla 3 in 1 (natuurlijk wel wat steviger). Of zijn die net als peesbeschermers voor gevormd naar het been toe?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:26

Mensen die Scurrydriving doen met pony's, hebben ook vetrap om, omdat dat zeker weten blijft zitten. Je moet wel even opletten dat je het niet te strak aan trekt, doe je gauw namelijk. Vetrap is helemaal niet zo duur hoor, moet je anders maar even PBén, mijn vader heeft het.
Er mee rijden weet ik verder niet, qua schuren etc. Maar onderlappen en dan vetrap er over? :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:32

mischien zeg ik iets heel raars ,maar als het tijdelijk is.. moet je dan persee met cross verder ookalgaat het om de gezondheid van je paard?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:49

Waarschijnlijk moet ik met bandages blijven rijden om die plek op zijn been te blijven ondersteunen. Over drie weken moet ik weer contact opnemen met de dierenarts over hoe het gaat met het been. Maar de dierenarts zei al dat ik waarschijnlijk mijn collectie peesbeschermers op marktplaats kon gaan zetten.

Mijn paard crosst erg graag en de dierenarts heeft ook uitgesloten dat mijn paard last heeft van deze plek, maar wil voorkomen dat de spatader verder gaat lekken en dat als de lekkage dicht zit ook dicht blijkt.

Die elastische bandages lijken mij niet heel geschikt, er zit altijd een sluiting aan en deze word ik het been gedrukt als er een beschermer overheen zit.

Ik heb net voor de cross een nieuwe set eskadron allrounds gekocht, omdat de meeste cross beschermers te klein en te smal zijn voor mijn paard zijn benen. Het zijn dus echt voorgevormde peesbeschermers.

Bedankt voor de reacties!!

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:38

Ik ken iemand die haar paard ook een peesplessure had. Zij reed haar paard dressuurmatig altijd met bandage, maar als ze op jumping was of springtraining had gebruikte ze vetrap( aan elk been 1) en deed ze daar over een peesbeschermer aan.Dat gaat perfect :)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:56

Kun je geen peesbeschermers een beetje verknippen ? Als bijv. dat zachte randje van de flexisoft wegknipt, ligt de spatader dan vrij ? Ik roep ook maar wat hoor, maar vetraps zou ik niet echt zien zitten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:59

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:59

Persoonlijk zou ik een dunne onderlap doen en dan bandageren met vetrap. Moet gaan lijkt me, wel echt met een onderlap, vetrap kan heel strak worden gebandageerd zonder dat je er erg in hebt namelijk.
Dan zou je gewoon je cross beschermers erover moeten kunnen doen.

Of kijken of je ergens losse beschermings platen kan vinden, ik heb ze op een engelse website wel eens gezien. En die over de onderlap en vervolgens vetrap?

En anders kijken of bv de dalmar beschermers wat zijn? Die zitten boven ook niet irritant op een randje maar sluiten over het geheel aan(net als 3-1 beschermers) maar de dalmar is natuurlijk speciaal voor cross met de beschermingsplaten die je nodig hebt.
Of gaat dat ook niet?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:34

Sammie: daar waar jij het over hebt zijn geen echte cross beschermers zoals styles en new's miss is dat al beter omdat die minder voor gevormd zijn en aangezien je er nog iets onder wilt doen?
Over vetrap etc heb ik geen mening want heb er ook geen ervaring mee.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:47

Je kan toch bandageren en over de sluiting (klitteband) een randje vetrap zodat ze niet los kunnen schieten?

Bandageren met alleen vetrap is geen goed idee, dit krimpt wanneer het nat wordt en gaat dan dus te strak zitten.

Pregini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:12

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:20

Kun je niet gewoon een onderlegger voor een peesbeschermer gebruiken , en die dan bovenaan een stukje uitknippen zodat de peesbeschemer geen druk geeft op de kwetsbare plaats ?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:24

Goed idee Pmarena :j

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 10:52

Wederom bedankt voor alle goede ideeen!!

Ik ben gister in renswoude geweest om te trainen, alleen conditietraining maar toch algeprobeerd met vetrap en peesbeschermers. Van het bandageren wordt je echt niet blij, als je niet goed oplet dan trek je rimpels en dat betekend drukpunten. Met veel zorg gebandageerd en vervolgens de peesbeschermers eroverheen. Na ongeveer een uur trainen(paard helemaal zeiknat, schuim op ht lijf en bij de beschermers), de beschermers erafgehaald en de vetrap zat er nog perfect omheen.

Paardj: Bedankt, ik ben dus niet de enige die met zon idee komt.

Supersambo en Pmarena: ik moet echt met bandages rijden, als ik de beschermers op die plaats weg zou knippen heeft hij helemaal geen steun en ik moet juist bandageren voor de steun(en daarmee wordt die plek ondersteunt en eventueel zou het theoretisch kunnen voorkomen dat de peesbeschermer verkeerd drukt), Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Melanie: ik ga kim vandaag of morgen even een berichtje sturen, bedankt.

Aafje87: Ik heb nu niet strak gebandageerd zonder onderlap(gewoon netjes erop rollen zonder na te sjorren, trekken enz). En eigenlijk ging dat wel goed en zo paste de beenbeschermers ook nog netjes erom. De Dalmars passen mijn paard niet, de benen zijn net te grof. Ook de premiere equines passen niet.
Afbeelding

Evony: Ik heb inmiddels alle 'echte' crossbeschermers in de hand gehad en of het past niet zoals de dalmars of de premier equine's of ik ben er niet echt over te spreken. Ik heb dan ook bewust gekozen voor de eskadron (met de wereld ruiterspelen in kentucky reden mensen ook de zware cross daar met de eskadrons, maar dat terzijde).

Paintlinger, alleen bandageren vind ik niet echt een optie, dus hier zal ik nooit voor kiezen. Ik ga de vetrap uiteraard voor mijn eerste cross nog een keer proberen in de waterbak wat het dan doet. Maar de producenten zeggen dat het geen water opneemt en niet krimpt, we zullen het zien.

Pregini: Even een paar vraagjes hoelang is die bandage, moeten deze met onderlap worden gebandageerd en hoe dik wordt dit om het been?? Zou het eventueel ook in wart te bestellen zijn. Het ziet er net zo uit als wat ik nu met vetrap had, alleen dit lijkt veel dikker.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:33

De Tendon grip van kentucky horsewear kun je zelf op maat knippen en wordt verkocht in rollen van 5 meter. Is een buisvormig verband dus doe je als een soort sok om het been. Lijkt op het verband wat je onder gips krijgt als je iets gebroken hebt en voorkomt schuurwondjes en drukplekken. ook geeft het horizontale steun aan de pezen.

Kijk maar eens op www.kentucky-horsewear.com