Zoektocht naar het juiste bit..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Zoektocht naar het juiste bit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 17:45

Sinds ik mijn paard weer (heel bewust) met bit rijdt ben ik op zoek naar hét bit voor ons. Lastig, want er zijn zo veel verschillende soorten, maten, merken enz. dat soms door de bomen het bos wat kwijt is :P

Nu weet ik al ongeveer wat ik wil, maar nog niet waar dat uiteindelijk bij uit komt. Op dit moment rij ik met een dubbelgebroken dunne watertrens, die redelijk bevalt. Toch wil ik een bit met meer tongvrijheid en liever een bus- of d-trens dan een watertrens. Dubbelgebroken bustrens geprobeerd, maar ze liep er stukken zwaarder op en hij was kwa gewicht en ruimte in de mond ook niet geschikt. Dus, wie kan mij verder helpen? ;)

Eisen:
Dubbelgebroken
Tongvrijheid of voorgevormd mondstuk
Dun bit
Licht kwa gewicht
Geen voorkeur voor metaalsoort

Natuurlijk ben ik bekend met Myler, maar voordat ik zo'n bit koop wil ik graag weten wat nog meer aan te raden is. En daaruit mn keuze maken.

LadyMadonna

Re: Zoektocht naar het juiste bit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:49

er zijn tandartsen die ook een bittenservice bieden, misschien is dat een idee voor je?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:51

Ik ben uiteindelijk toch ook bij de Myler uitgekomen, juist omdat die precies aan al mijn eisen voldeed. Het is even een grote uitgave, maar ben nog geen fijner bit tegengekomen sindsdien, en ik heb er toch drie in de kast hangen. Als ik zo jouw eisenlijstje lees, komt er eigenlijk ook maar één bit bij mij naar boven ;) Je hebt ook nog de KK Ultra/Dynamics, daar hoor je ook goede ervaringen over.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 17:58

@Stef, mijn eigen tandarts heeft dat geloof ik niet.. Ik ken nog wel een anders, misschien daar eens contact mee opnemen. Grootste probleem is dat het noorden van Nederland voor zulke tandartsen soms wel het einde van de wereld lijkt (vooral wat betreft reiskosten) en ik geen fanatieke ruiter ben :P Maar wel een goed idee ;)

@Rijerijerije, ik zat idd zelf ook aan myler te denken ;) Wat is het gewicht ervan? Die hele zware bitten vind ik niet prettig.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:03

Myler is niet heel licht, want het is wel gewoon een massief metalen bit. Vergelijkbaar met andere (ook dikkere) bitten. Maar de vorm en de dikte zijn wel perfect. Veel bitten zijn voor mijn paard te dik, dan laat hij tong zien, omdat hij weinig ruimte in zijn mond heeft. Bij de Myler houdt hij alles mooi binnenboord.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:10

Dat probleem heb ik dus ook. De watertrens die ik nu gebruik is vrij dun (twijfel of het misschien al een onderleg trens is) en de bustrens die ik gister gebruikte was gewoon te dik, zodat ze haar tong niet kwijt kon en daar ook nog eens heel zwaar op werd.
Van myler weet ik idd dat ze door die vorm de tong vrijheid geven. Meer bitten met zo'n werking?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:25

Je hebt ook correctiebitten. Zijn eigenlijk ongebroken trensen, maar dan met tongvrijheid. Maar ze zullen niet voor niks correctiebit heten, ik weet niet of dit bit geschikt is voor lange termijn. Zelfde geldt voor het Magic Bit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:28

tongvrijheid is een misleidende term, omdat het bit niet op de tong kán rusten, werkt het sterker in op de lagen.

Het meest zachte en minst onruststokende bit is een ongebroken trensje, ten onrechte 'stang' genoemd door velen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:29

Correctiebit ken ik (van plaatjes :P ) maar die spreken mij niet aan. Daarnaast hoeft mijn paard in de mond niet gecorrigeerd te worden, is ze juist heel gevoelig en wil ik graag zo houden. De tongvrijheid daarvan is wel mooi, maar de bewegelijkheid (of eerder gebrek aan) van het bit vind ik niet zo fijn.
Magic Bit ken ik niet..?
En de Billy Allen? Zijn die er ook in engelse variaties? Wat zijn de ervaringen daarmee?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:34

Arabesk, eerlijk is eerlijk, een ongebroken trens heb ik nog nooit geprobeerd. Maar hoe zit het daarmee voor de ruimte van de tong? Zeker wanneer nu bij een dubbelgebroken iets dikkere bustrens de tong al duidelijk niet genoeg ruimte heeft. Ik heb altijd het idee dat het vrij dikke bitten zijn. Prettig vind ik dan ook niet dat de twee zijdes niet 'onafhankelijk' van elkaar kunnen bewegen. Wat wel meer in bij een dubbelgebroken of veel meer bij bijv een myler.
Scherpte van het bit is niet zo zeer een probleem als wel de ruimte in de mond. Een bit die weinig ruimte geeft lijkt mij minstens zo vervelend als een die scherp is. En scherp is natuurlijk ook weer relatief gezien de ruiterhand ook effect heeft.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:36

Arabesk schreef:
tongvrijheid is een misleidende term, omdat het bit niet op de tong kán rusten, werkt het sterker in op de lagen.

Het meest zachte en minst onruststokende bit is een ongebroken trensje, ten onrechte 'stang' genoemd door velen.

De Myler zorgt ook niet voor onrust, omdat het verbindingsstuk zorgt dat beide uiteinden alleen om de as van het bit kunnen draaien en niet in een andere richting kunnen bewegen. Je kunt de uiteinden ook niet naar elkaar toetrekken (waardoor bij een enkelgebroken bit het notenkrakereffect ontstaat). Myler bit gedraagt zich eigenlijk ook als een ongebroken trens...Ik heb thuis een happy mouth ongebroken trens, maar deze is idd te dik en paard pakt hem niet lekker aan, Myler daarentegen wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:39

Een dunner bit is niet per se scherper, een dunner bit kan prettiger zijn voor een paard idd omdat er al zo weinig ruimte is.

Volgens mij heb ik zo'n myler ding weleens gezien ja, die 'breken' niet in het midden zeg maar en zijn heel dun :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:44

ik heb voor mijn merrie een dubbelgebroken onderlegtrens, lijkt een heel dun/scherp bit, maar ze loopt er 10x beter op en gooit haar tong ondanks het in verhouding dikkere ovale tussenstuk. Knabbelt ijverig en schuimt ook voor de verandering, bij haar vorige bit was de mond meestal kurkdroog en maakte zich steeds sterk of gooide haar tong eruit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:08

Ik geloof dat ik die ook heb, althans, neem aan dat het een watertrens is?
Dit is de mijne:
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:10

idd watertrens, maar de mijne is koperkleurig met de vermelding cyprium en de 2 buitenste delen zijn dunner in verhouding dan het tussenstuk.
Ik heb naar hetzelfde bitje een maat groter gezocht, maar helaas nog niet gevonden...

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:32

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:39

Ik blijf trouw aanhanger van K&K bitten, mooi gevormd naar de paardenmond en verkrijgbaar vanaf dikte 14mm als ik het goed heb. Ik rijd zelf met een 16mm vind dat dun genoeg. Overigens werkt een klassiek dubbelgebroken trens altijd wat meer in op de tong, een enkelgebroken trens meer op de lagen. Ligt net aan wat je paard prettig vindt, mijn vorige paard verdroeg geen ongebroken/dubbelgebroken trenzen en werd daardoor gereden met een enkelgebroken. Z'n tong was te gevoelig.

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:46

Waar ons paard erg prettig op loopt, is een dubbel gebroken appelbit.
Dit bit is zeer licht qua gewicht. Daarnaast ook dun.
Hierboven is al aangegeven dat ee bit zo scherp is als de hand van de ruiter.

De dubbelgebroken versie van het appelbit is moeilijk verkrijgbaar.
Wanneer je eenmaal de maat weet, dan kun je deze via het internet nog wel bestellen.

Succes met de zoektocht.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:48

Maar dan mis je nog steeds de tongvrijheid waar TS naar op zoek is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:53

Ik lees even mee..
Myler lijkt mij wel wat, maar zelfs tweedehands zijn en blijven ze duur.

Ongebroken is als je het nog niet geprobeerd hebt ook nog het proberen waard.

Een correctiebit, sja het verschilt per paard.
Ik ken een paard wat snel hangt op het bit, maar ontzettend snel haar mond stuk heeft.
En dat in combinatie met het hangen is geen succes.
Die doet het goed op een correctiebit omdat ze daar slecht op kan hangen.

Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar ik denk zomaar eens dat een correctiebit vriendelijker kan zijn als de meeste gangbare bitten..
Puur omdat ongebroken geen notenkraker-effect heeft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 14:09

Bedankt voor het meedenken allemaal!

De Trust bitten ken ik helemaal niet... Ze zien er wel goed uit (duur :P ) maar ook erg zwaar. Enig idee hoe breed ze zijn?
KK klinkt interessant, vooral vanwege de dikte. Maar hoe zit dat met de tongvrijheid? Zijn ook geen bitten die je 'even' aan schaft om te proberen. Maar ik ga eventjes op zoek :)

De appelbitjes spreken mij totaal niet aan. Maar misschien heb ik een verkeerd bit in mijn hoofd? Heb je toevallig een foto Atina?

De prijs van een myler is idd behoorlijk hoog, maar om dat geld uit te geven vind ik niet zo'n probleem. Alleen wil ik dan toch wel vrijwel zeker weten dat alle andere (goedkopere :P ) opties af vallen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:30

Voor mijn oude paardje heb ik een leerbitje en dat bevalt heel goed. Dus voor mijn jonge paardje had ik zoiets; ook een leerbitje, hij vond het dus helemaal niets. Voor hem heb ik een dubbelgebroken dun K&K bit met D-ringen. Heb me toen in de winkel laten adviseren. Weet niet of het standaard is, maar bij deze winkel had je de optie om binnen een aantal weken het bit om te ruilen mocht ie niet bevallen.
Laatst bijgewerkt door Odi op 07-03-11 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:35

Dat is bij (de meeste?) dealers van Myler ook :j

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:37

Ik heb contact opgenomen met bittenbank,en daarbij heb ik een heel formulier ingevuld,en jah ik had wat zelfde problemen als jou en kwam uit op een correctiebit.
Ben erg blij met die aanrader want ze accepteerde hem goed,ze hield niet van druk op haar tong en ook zie hoefde niet te wroden gecorrigeerd.
Ook ongebroken trens en bustrens heb ik geprobeert,geen succes .
Dus misschien even een mail sturen dan krijg je een vragenlijst en aan de hand daarvan advies,geheel gratis ook hebben ze bitten te leen.
Mocht je op een correctiebit uitkomen mag je hem van mij wel proberen,mijn merrie is op verlof,

Succes!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:44

Ik vind dit wel interessant, dus lees gezellig mee.
Maar, ik heb gelijk ook een vraag.
De eisen, dubbel gebroken en tongvrijheid in combinatie met weinig ruimte,
volgensmij kan dat helemaal niet. Want wil je tongvrijheid, dan krijg je dus iets wat
op de lagen inwerkt. Dan ga je dus richting enkelgebroken of iets met tongboog.
Maar, dat botst weer met de beperkte ruimte.
Naar mijn inzien kom je dan toch terug op een ongebroken bitje of iets wat licht voorgevormd is....
Of maak ik nou een rare denkkronkel.