Overstap van veellzijdigheids zadel naar een spring zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Overstap van veellzijdigheids zadel naar een spring zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 22:13

Hallo, ik weet niet of hier al een topic over is? Ik vond niet meteen iets...

Mijn vraag is, of het normaal is of je problemen hebt met de overstap van een veelzijdigheids zadel (als je al jaren daarmee rijd) naar een springzadel. Ik heb niet echt problemen, maar het lijkt of ik er echt wel aan moet wennen... De beenligging lijkt toch wel anders. Als ik op mijn oude zadel stap zit ik net in een zetel :) In een springzadel heb ik het gevoel dat ik losser zit.
Is dit normaal?
Het zit zo dat ik een springzadel wil kopen, maar ik wil zeker zijn dat ik het vertrouwde gevoel terug krijg (zoals ik heb met mijn veelzijdigheids zadel) dus ik hoop dat het normaal is dat je je effe moet aanpassen aan een springzadel?
Ik wil niet dat ik na een poosje zeg 'goh dit is toch niet mijn ding' en er uiteindelijk toch niet graag me zal rijden

Moesten jullie ook even wennen aan je nieuwe zadel? Is mijn gevoel normaal? Ik wil geen miskoop doen..

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:17

Ik denk dat het normaal is dat je moet wennen. Je krijgt toch een andere zit door de bouw van het zadel, dat is ook eigenlijk de bedoeling.
Mijn man is pas van dressuur naar veelzijdigheid overgestapt en hoewel hij vroeger ook met dit zadel gereden heeft, moet hij toch erg wennen, vooral bij beenligging en zit. Ik denk dat het een paar weken duurt voor het vertrouwd gaat voelen.

Vickz

Re: Overstap van veellzijdigheids zadel naar een spring zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 22:43

Want heb al op verschillende springzadels gezeten en op deze die ik nu geprobeerd heb zit ik het meest op mn gemak :) mijn vriend heeft ook 1 van Prestige, maar ik vind het verschrikkelijk om op te rijden :o Waarschijndelijk omdat het een heel plat model is en het misschien ietsje te groot is voor mij.

Mijn paardje heeft een diepe rug, dus is al niet simpel om een passend zadel te vinden ik moet zoiezo kijken naar een diepere zit. Deze paste echt heel goed op haar rug :)
Mijn vriend zei ookal dat ik mij zal moeten aanpassen, maar ik ben toch nog een beetje onzeker.

Ik doe eigenlijk alles graag, dressuur, springen en wandelen. Kan je dagelijks met je springzadel rijden? Dus ook voor dressuur? (ik doe wel zelden dressurwedstrijden 2x per jaar ofzo,meestal jumping)

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:17

Naar mijn weten kan je dagelijks met een springzadel rijden, ik vind het lekkerder zitten (minder gedwongen) en rijd er ook gewoon dressuur mee.

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:10

In jou situatie is springzadel gewoon prima ,maar in het algemeen vind ik voor dresuur een springzadel heel onprettig